آغاز برداشت از قطب آنغوزه تلخ استان فارس

بصیری گفت: برداشت آنغوزه تلخ از نیمه اول خرداد در نی ریز آغاز شده و تا اواخر شهریور ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «علیرضا بصیری»، امروز (سه شنبه 13 خرداد) از آغاز برداشت آنغوزه تلخ در نی ریز خبر داد و به خبرنگاران گفت: برداشت آنغوزه از نیمه اول خرداد آغاز شده و تا اواخر شهریور ادامه خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز افزود: به دلیل بارندگی های فراوان و رطوبت بالا، یک بیماری قارچی در سطح آنغوزه شهرستان شیوع پیدا کرده است که پیش بینی می شود در سال جاری 50 درصد کاهش عملکرد داشته باشیم.

وی اضافه کرد: شهرستان نی ریز از قطب های تولید آنغوزه تلخ کشور است که از دیرباز رویشگاه این گیاه به ‌صورت خودرو بوده و در حال حاضر 400 هزار هکتار مجوز کاشت از سوی اداره منابع طبیعی صادر شده که در یکصد هزار هکتار آن کشت انجام شده است.

بصیری عنوان کرد: همچنین920 هکتار، زمین کشاورزی در این شهرستان به کشت آنغوزه دیم اختصاص یافته که 20 هکتار آن مثمر است.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و مشکلات صادرات این محصول تصریح کرد: هر کیلو شیرابه آنغوزه تلخ، سال قبل 400 هزار تومان در بازار به فروش می رسید که امسال به 250هزار تومان کاهش یافته است.

بصیری ادامه داد: دوره باردهی این گیاه هر هفت سال یکبار بوده و برای افزایش بهرهوری و کاهش هزینه‌ها، بهره‌برداری از منطقه «دهچاه» نی ریز برای اولین بار در کشور اقدام به پرورش نشای آنغوزه کرد و پس از 2 سال نشا را به زمین منتقل کرده که با این روش دوره باردهی 2 سال کاهش یافته و سودآوری بیشتری را در پی خواهد داشت.

وی اعلام کرد: هر غده آنغوزه در طول برداشت به طور متوسط 18  مرتبه به صورت عرضی برش می خورد و در مجموع 80 تا 150 گرم شیرابه از آن به دست می آید که علاوه بر مصارف داخلی به کشورهای هندوستان، پاکستان، حوزه خلیج فارس، آمریکا، انگلستان و ژاپن صادر می‌شود.

گفتنی است، گیاه آنغوزه، گونه ای نادر و رویشگاه آن منحصرا ایران و افغانستان است که شیرابه آن مصارف دارویی، صنعتی و خانگی دارد و فردی به نام «کامفر»، ۳۴۰ سال پیش با کمک اهالی لارستان اقدام به استخراج شیرابه آن به روش تیغ زنی سنتی کرد.

کد خبر 934853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha