ابعاد روانشناختی و جامعه شناسانه شخصیت امام(ره) مغفول مانده است

حجت الاسلام طالبی مازندرانی با بیان اینکه امام(ره) به تمام معنا یک روانشناس و جامعه شناس بودند، گفت: تدبیر و آینده نگری امام(ره) باید در قالب شعر و داستان تبیین شود.

«حجت الاسلام صادق طالبی مازندرانی» در پاسخ به این سوال که چه ابعادی از شخصیت امام خمینی (ره) در کتاب ها مغفول مانده است،به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان ، گفت: امام خمینی (ره) در یکی از سخنرانی های خود فرمودند« سربازان ما در گهواره هستند». رضا شاه به این جمله خندید و گفت « آخوندها کوته فکر هستند که گهواره ای ها را سرباز معرفی می کنند». غافل از اینکه امام (ره) آینده نگر و مدبر بودند. امام خمینی (ره) آیت الله مدنی، دستغیب و مطهری را به دانشگاه ها و مساجد فرستادند که نسل آینده را تربیت کنند. این نشان از این است که امام(ره) روان شناس ، جامعه شناس و آینده نگر بودند و در نظر داشتند از نظر فکری بر روی کودکان ، نوجوانان و جوانان کار شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: کودکان، نوجوانان و جوانانی که امام خمینی(ره) برای تربیت و آموزش آنها برنامه ریزی کردند از قیام 15 خرداد 1342 تا سال 1357 به ثمر رسیدند و در شکل گیری انقلاب نقش زیاد و بسزایی داشتند. همان بچه هایی که امام خمینی (ره) آنها را تربیت کردند در دوران دفاع مقدس از کشور ، ناموس و دین خود دفاع کردند. بیش از 200 هزار شهید در دوران دفاع مقدس داریم که همگی شاگردان امام(ره) بودند. آنها همان بچه هایی بودند که امام خمینی(ره) زمانی فرموده بودند« گهواره ای های امروز سربازان فردا هستند». امام(ره) یک روانشناس و جامعه شناس به تمام معنا بودند و آینده نگری بسیار داشتند. متاسفانه بعد سیاسی و روانشناسانه شخصیت امام خمینی(ره) در کتابهای ما مغفول مانده است. تدبیر و آینده نگری امام خمینی(ره) باید در قالب داستان و شعر برای نوجوانان و جوانان ما تبیین و تشریح شود.

 

این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) شخصیتی چند بعدی داشتند، عنوان کرد: امام (ره) به همه علوم از جمله روان شناسی، جامعه شناسی و سلوک شناسی مسلط بودند. اگر کسی می خواهد امام خمینی(ره) را معرفی کند با توجه به صحیفه نور باید به تمام ابعاد شخصیت امام(ره) توجه داشته باشد زیرا امام یک شخصیت جامع داشتند که توانستند انقلاب را بوجود آورند و مدیریت کنند. نویسندگان و شاعران ما  با معرفی ابعاد مختلف شخصیت امام (ره) به کودکان ، نوجوانان و جوانان می توانند الگویی پیش روی نسل آینده قرار دهند. در این صورت نوجوانان و جوانان ما برای حفظ انقلاب تلاش خواهند کرد و به راحتی اسیر توطئه های دشمنان نخواهند شد.

 

حجت الاسلام طالبی مازندرانی که کتابهایی همچون مفتاح الفلاح، معانی الاخبار، ثواب الاعمال و جهاد با نفس را ترجمه کرده است، اظهار داشت: اگر به سیره امام خمینی (ره) نگاه کنیم، می بینیم که با آنکه امام (ره) در جماران بودند، نه تنها مردم ایران بلکه تمام شیعیان جهان را تحت تاثیر قرار دادند و هدایت کردند. امام خمینی(ره) با نگاه ذره بینانه خود به همه شیعییان و مظلومان جهان توجه داشتند و به آنها جهت دادند. ایشان توانستند مردم را به بهترین نحو مدیریت کنند و انقلاب بزرگی شکل دهند، انقلابی که الگوی تمام مظلومان و مسلمانان جهان شد.

کد خبر 935021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha