تاکید امام خمینی(ره) بر ایجاد شرایط حداکثری برای رشد و تکامل افراد جامعه

حجت الاسلام شیدایی با بیان اینکه امام خمینی(ره)بر ایجاد شرایط حداکثری برای رشد و تکامل افراد جامعه تاکید داشتند، گفت: ایشان اعتقاد داشتند که علم، خرد، معنویت، عرفان و اقتصاد و تولید برای همه افراد باید تامین شود تا شاهد رشد و تکامل در جامعه باشیم.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ 14 خرداد غمبارترین روز در تاریخ جمهوری اسلام برای مردم سرزمین پهناور و دلاور ایران زمین است چرا که در این روز روح بلند رهبر و پدر دلسوز مردم ایران امام خمینی(ره) به خدا پیوست و اندوهی دردناک بر روی دل نه تنها مردم ایران بلکه آزادی خواهان و مسلمانان جهان نشست.

 

امام خمینی (ره) یک الگوی سیاسی برای ملت ایران و همه مسلمانان جهان، عالم دینی بزرگ، رهبری مردمی و ساده زیست و مظهر مبارزه با ظلم و بی عدالتی بود، عشق و ارادت مسلمانان جهان و مردم ایران به امام راحل به اندازه ای است که امروز نیز پس از گذشت 30 سال از ارتحال ایشان مشاهده می کنیم که یادش در دل‌ها زنده مانده و تمام آزادی خواهان جهان رهنمودهای راهگشای ایشان را به گوش جان سپرده اند.

 

مروری کوتاه بر زندگی امام خمینی(ره)

سید روح الله مصطفوی، مشهور به سید روح الله موسوی خمینی اولین رهبر و ولی فقیه نظام جمهوری اسلامی ایران بودند، ایشان از مراجع تقلید شیعه بودند که انقلاب ۱۳۵۷ ایران را رهبری کردند و در پی به نتیجه رسیدن آن، پس از اعلام نتیجه انتخابات تعیین نظام انقلاب، نظام جمهوری اسلامی ایران را بنیان گذاردند و تا پایان عمرشان رهبر ایران ماندند و از ایشان بیش از چهل کتاب در زمینه‌های اخلاق، فقه، عرفان، فلسفه، حدیث، شعر و تفسیر به جای مانده که بیش‌تر آن‌ها را پیش از انقلاب ایران نگاشته اند.

 

امام خمینی(ره) شخصیت بی نظیر عالم اسلام در خمین به عرصه این جهان گام نهادند، ایشان تا ۱۹ سالگی در زادگاه خود یعنی خمین، به درس ابتدایی و تحصیل مقدّمات عربی پرداختند و در سال ۱۳۳۹ ق برای ادامه تحصیل به شهر اراک هجرت کردند و بعد از انتقال حوزه علمیه به شهر قم، امام راحل نیز روانه این شهر می شوند.

 

امام راحل در فقه از آیت الله حائری تا سال ۱۳۵۵ ق بهره مند بودند و برای آموختن هئیت، نجوم و فلسفه مشاء در دروس مرحوم آیت الله رفیعی قزوینی حاضر می‌شدند، ایشان در عرفان و بالأخص عرفان آمیخته با فلسفه صدرالمتألهین از مرحوم شاه آبادی استفاده کردند و امام خمینی(ره) سال‌های طولانی در حوزه علمیه قم به تدریس خارج فقه، اصول، فلسفه، عرفان و اخلاق پرداختند.

 

امام راحل در سال ۱۳۴۲ ش در مخالفت با دخالت آمریکا و اسراییل در امور کشور دستگیر شده و به دستور شاه به کشور ترکیه و سپس به عراق تبعید شدند و امام خمینی(ره) در تبعید، رهبری انقلاب اسلامی را به عهده داشتند و در سال ۱۳۵۷ ش انقلاب شکوهمند اسلامی به پیروزی رسید.

شخصیت استوار و زیبای امام خمینی(ره)

از ویژگی‌های بارز امام خمینی(ره) می توان به شجاعت و قاطعیت در مبارزه با استبداد داخلی و استکبار جهانی اشاره کرد و این خصوصیت ایشان برخاسته از روح توکل و اعتماد به خداوند بود که در همه کارهای آن بزرگوار مشهود بود، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران عمیقاً به این آیۀ قرآن اطمینان داشت که می فرماید: « ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌ کند و گام هایتان را استوار می‌دارد.» (سوره محمد، آیه 7) به همین دلیل بود که در جریان مبارزه با رژیم پهلوی هیچ گاه ناامید نشدند و در رویارویی با ترفندها و ستیزه جویی های آمریکا، ترس و واهمه نداشتند چرا که قدرت اصلی را پروردگار می دانستند و او را حامی خود و مردم می دانستند و به پشتوانه این قدرت بزرگ بود که ملت‌های جهان را به مقاومت در برابر سلطه طلبی آمریکا و مستبدین داخلی می خواندند و به آن‌ها وعدۀ پیروزی می دادند.

 

مقام عرفانی و فلسفی، فقاهت و اجتهاد، ذوق ادبی و آشنایی امام راحل به لطایف کلام، آگاهی ایشان از سیاست های جهانی، اخلاق آموزنده و سازنده ایشان و مناجات های تکان دهنده نیمه شب وی، همه و همه پرتوی از ابعاد گسترده شخصیت ایشان است ولی آن چه می توان در این باره گفت این است که ایشان دارای دو خصیصه گرانقدر بودند که همه آثار و تجلیات را به دنبال داشت که عبارت از ایمان به مبدا و معاد و عشق به هدف و آرمان های اسلامی و ایثارگری همه جانبه در راه آن است و این دو عنصر از صفات بارز و عناصر چشمگیر شخصیت ایشان به شمار می رود.

 

در میان پدیده های قرون اخیر به خصوص در جوامع اسلامی شخصیت ممتاز حضرت امام خمینی (ره) از جمله پدیده‌هایی است که هیچ گاه به فراموشی سپرده نخواهد شد و صداقت، صراحت، شجاعت، سازش ناپذیری، از جان گذشتگی، صلابت، قاطعیت،عشق به اسلام، مقام عرفانی، وارستگی، شخصیت‌ والای علمی و فقاهتی و سادگی معنادار زندگی امام راحل از جمله صفات بارزی است که هر انسان آزاده ای را به خود جلب می کند.

 

روزی که روح بلند خدا به خدا پیوست

شاید مردم ایران در طول حیات سیاسی خود، روزی غمبارتر و تلخ تر از 14 خرداد 1368 را تجربه نکرده باشند، روزی که امام خمینی (ره) رهبر بزرگ و دوراندیش و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را از دست دادند و شخصیتی برجسته که تأثیری عمیق و سرنوشت ساز بر تاریخ کشور کهن ایران گذاشت و همزمان ارادۀ مردم و آیین آن‌ها یعنی اسلام را در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران، متجلی کرد ولی حضرت امام(ره) تنها به عنوان یک سیاستمدار برای ملت ایران و همه مسلمانان مطرح نبودند بلکه ایشان یک عالم بزرگ دینی، رهبری مردمی و ساده زیست و مظهر مبارزه با ظلم و بی عدالتی به شمار می رفتند.

 

مقام معظم رهبری در خصوص امام خمینی(ره) می فرمایند: من حادثه‌ی جانگداز رحلت امام عظیم‌الشأن را بسیار بزرگ می‌دانم این‌كه شما دیدید خبرگزاری‌های خارجی و تحلیل‌گرهای سیاسی، در روز اول فقدان امام پیش‌بینی كردند كه همه چیز تمام شد، ناشی از یك كار تبلیغاتی محض نبود؛ بلكه آن‌ها براساس معیارهای خود محاسبه كرده و این نتیجه را گرفته بودند و آن ها حقایق موجود در جامعه‌ی ما را نمی‌بینند و ایمان و شهادت‌طلبی و ارتباط معنوی بین مردم و مسؤولان و دشمن‌شناسی و دشمنی ملت ایران نسبت به استكبار را مشاهده نمی‌كنند و من هم حقیقتاً معتقدم اگر بخواهیم این فقدان را از دریچه‌ی محدود مادّی ارزیابی كنیم و از بركات الهی و معجزاتی كه همیشه به ما كمك رسانده و انقلاب را به پیش برده است، چشم بپوشیم و توكل به خدا و ایمان به او را نادیده بگیریم، باید همان‌گونه قضاوت كنیم.

 

امام خمينى هـدف ها و آرمان ها و هـر آنچه را كه مـى بايــست ابـلاغ كنـد را قبل از رحلت خود گفته بـود و در عمـل نيز تـمام هستی خود را بـراى تحقق هـمان هـدف ها به كار گرفته بـود و در آستـانه نيمه خـرداد سـال 1368 خـود را آماده ملاقات با عزيزى مى كرد كه تمام عمرش را براى جلب رضاى او صرف كرده بـود و قامتش جز در بـرابـر او در مـقابل هيچ قدرتى خـم نشده و چشـمانش جز براى او گريه نكرده بـود.

 

سروده هاى عارفانه امام خمینی(ره) همه حاكى از درد فـراق و بيان عطـش لحظه وصال محبوب بـود و ايـن لحظه شكـوهمنـد بـراى ایشان و جانــكاه و تحمل ناپذير بـراى پيروانـشان فـرا مـى رسيد و ایشان در وصيتنامه خود نـوشـته اند؛« با دلى آرام و قلبـى مطمئن و روحى شاد و ضميرى اميدوار به فضل خدا از خدمت خـواهران و برادران مرخص و به سـوى جايگاه ابــدى سفر مى كنـم و به دعاى خير شما احتياج مبرم دارم و از خداى رحمان و رحيـم مى خـواهـم كه عذرم را در كوتاهى خدمت و قصـور و تقصير بپذيـرد و از مـلت امـيدوارم كه عذرم را در كـوتاهى ها و قصـور و تقصيـرها بـپذيـرنـد و بـا قــدرت و تصميـم و اراده بــه پيش بروند».

 

شگفت آن كه امام خمينـى در يكـى از غزلياتـش كه چنـد سال قبل از رحلت سروده است :

انتظار فرج از نيمه خرداد كشم             سالها مى گذرد حادثه ها مى آيد

 

ساعت 20 / 22 روز شنبه سيزدهـم خـرداد ماه سـال 1368 لحظه وصال بـود؛ در این لحظه قــلبـى از كار ايستـاد كه ميليـون ها قلــب را بـه نور خدا و معنـويت احـيا كرده بـود و بــه وسيله دوربين مخفـى اى كه تـوسط دوستان امــام در بيمارستان نصب شده بـود روزهاى بيمارى و جريان عمل و لحظه لقاى حق ضبط شده است و وقتى كه گوشه هايـى از حالات معنوى و آرامـش امام راحل در ايـن ايـام از تلويزيون پخـش شـد غوغايى در دل ها بر افكند كه وصف آن جــز با بودن در آن فضا ممكـن نيست.

 

امام خمینی (ره) در آخرين شب زندگى و در حالى كه چند عمل جراحى سخت و طولانى درسن 87 سالگى تحمل كرده بود و در حالي كه چنديـن سرم به دست هاى مباركـشان وصل بـود نافله شب مى خـواندند و قـرآن تلاوت مـى كردند و در ساعات آخر طمانينه و آرامشى ملكـوتـى داشـتند و مـرتبا شـهادت بـه وحـدانيت خـدا و رسالت پيـامبـر اكرم (ص) را زمـزمه مـى كـردند و بـا چنيـن حــالتى بـود كه روحـشان به ملكـوت اعلى پرواز كرد.

 

وقتى كه خبر رحلت امــام منتشر شـد گـويـى زلزله اى عظيـم رخ داد و بغض های عاشقان ایشان تـركيـد و سرتاسر ايران و همـه كانـون هايـى كـه در جـهان بـا نام و پيام امام خمينـى(ره) آشـنا بـودنـد يــكپارچه گـريستند و بـر سر و سينه زدنـد و هيچ قلـم و بيـانـى قـادر نيست ابعاد حـادثه را و امواج احساسات غير قابل كنترل مردم را در آن روزها تـوصيف كند.

در آستانه فرارسیدن سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) به سراغ یکی از کارشناسان مذهبی رفتیم تا با شخصیت امام راحل بیش از گذشته آشنا شویم و حجت الاسلام «مجتبی شیدایی» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: امام خمینی(ره) به تعبیر مقام معظم رهبری، عبدالصالح بودند و یک ویژگی مهم برای اولیای خدا همین موضوع عبدبودن است.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه امام خمینی(ره) عابد، اهل شب زنده داری و گریه های نیمه شب بودند، افزود: این موضوع اوج اتصال ایشان به خداوند متعال را نشان می دهد و امام خمینی(ره) به عنوان یک انسان عارف و فیلسوف با عمق دین آشنا بودند.

 

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) شجاعت بی نظیری در بعد اجتماعی و فردی داشتند، ادامه داد: امام راحل در مواجه با افراد و دولت های قدرتمند هیچ گاه ضعف نشان ندادند و این موضوع نشان دهنده بالابودن قدرت روحی ایشان است.

 

1-چرا امام خمینی(ره) را رهبر کوخ نشینان می نامند؟ علمای شیعه و اسلام وارثان انبیای الهی هستند و خصایص و ویژگی های انسانی و معارف را به ارث می برند در حالی که دیگر وارثان فقط مال و ثروت را به ارث می برند.

 

در قرآن کریم آمده که در مقابل انبیا دو جبهه مستضعفین و مترفین شکل می گیرد. مترفین افراد رفاه زده و سردمداران لیبرالیسم هستند و معمولا حامیان انبیای الهی را مستضعفان تشکیل می دهند و مترفین فراتر از عالم مادی را باور ندارند.

 

امام خمینی(ره) عالمی است که سبک انبیای الهی را پیش گرفته بود و همراه ایشان مستضعفان بودند و در مقابل ایشان مترفین قرار داشتند و اکنون مستضعفین را به عنوان کوخ نشینان فارسی سازی کرده اند.

 

2- تفکر امام خمینی(ره) چه بود؟ رکن و ویژگی عمده تفکر امام خمینی(ره) این بود که فقه را باید با تمام ابعادش به عرصه زندگی آورد. ایشان معتقد بودند که گزاره‌های اجتماعی ما در فقه بیشتر از گزاره های فردی است و دغدغه اجتماع در فقه را را به عنوان یک اصل مهم و خط قرمز می دانستند و فقه الاجتماع ایشان بسیار پررنگ تر از علمای دیگر بود.

 

این موضوع سبب شد که ایشان فقه سیاسی را استخراج کنند. امام خمینی(ره) همواره مطالب را به به روز و مناسب با زمان از دین و فقه استخراج می کردند و باعث ورود فقه به به عرصه سیاست شدند.

 

اولین ماموریت انبیای الهی رسیدگی به مستضعفان بوده است. امام راحل معتقد بودند که علت اصلی انحراف یک جامعه اسلامی بحث انحراف در فقه است.

 

3- هدف امام خمینی(ره) از انقلاب اسلامی چه بود؟ امام راحل معتقد بودند که دین از سیاست جدا نیست و ایشان لباسی بر قامت انسان ها کرد که آن لباس همان اسلام است به این معنا که اسلام برای تمام وجود انسان حرفی برای گفتن دارد.

 

یکی از اهداف مهم امام خمینی(ره) در به وجود آوردن انقلاب اسلامی این بود که شرایط حداکثری برای رشد و تکامل افراد جامعه فراهم شود. این موضوع محقق نمی شود جز اینکه اقتصاد مردم بهبود یابد و زمینه هدایت معنوی و رشد علمی مردم را فراهم و عزت و امنیت مردم را حفظ کنیم.

 

امام خمینی(ره) به دنبال تامین علم، خرد، معنویت، عرفان و اقتصاد و تولید برای جامعه بودند و ایشان اعتقاد داشتند که همه این موضوعات باید باشند تا زمینه حداکثری برای رشد و تکامل افراد جامعه فراهم شود و به دنبال این بودند که با ایجاد یک حکومت اسلامی این موضوعات به عنوان یک قاعده در آن رعایت شود و همه افراد جامعه به سمت تکامل و قرب الهی بروند.

 

4- چرا برخی افراد به دنبال تحریف و از بین بردن تفکر امام خمینی(ره) هستند؟ افراد مختلف و دارای اهداف متفاوتی به دنبال این موضوع هستند و این افراد به سه گروه منافقان، منحرفان و دشمنان تقسیم می شوند. افراد منافق کسانی هستند که روی آن را ندارند که به مخالفت علنی با تفکر امام خمینی(ره) بپردازند بلکه به افکار خود رنگ و لعاب اسلامی می دهند و با افکار امام راحل مخالفت و اهداف ایشان را تحریف می کنند.

 

 افراد منحرف کسانی هستند که دچار استحاله فکری شده اند. این افراد می گویند ما از امام راحل عبور کردیم و بسیار راحت می گویند که امام خمینی(ره) اشتباه کرده است و نفوذ این افراد در جامعه به خصوص در بین مسئولان می تواند ضربه های سنگینی را به نظام و انقلاب وارد کند.

 

دشمنان علنی امام راحل همان مستکبرین و جیره خوران آنان هستند. این افراد از طریق ضدیت و مبارزه با افکار امام راحل پول در می آورند و آزادی اندیشه ندارند و کوچکترین اتفاق در ایران را در بوق و کرنا می کنند اما به اتفاقات بزرگ در کشورهایی همچون آمریکا و فرانسه توجهی ندارند.

 

5- امام خمینی(ره) در خصوص غرب و نظام سلطه چه نظری داشتند؟ استکبارستیزی جز ذات دین محسوب می شود. امام راحل در نظام سیاسی به دنبال این بودند که مستکبرین قدرت را به دست نگیرند چرا که مستکبرین اگر به قدرت برسند از هر ابزار و زوری استفاده می کنند تا بر دوش دیگر ملت ها سوار شوند.

 

امام راحل به دنبال مبارزه با ظلم بودند. ایشان می فرمایند که هر جای عالم اگر مظلومی باشد باید در حد توان خودمان کمک کنین و این موضوع انسانیت ایشان را نشان می دهند.

 

6- چرا امام خمینی(ره) به جوانان اعتماد کردند اما اکنون برخی از مسئولان نسبت به جوانان بی اعتماد هستند؟

حجت الاسلام شیدایی یا بیان اینکه جوانان در فرهنگ اسلام موتور محرکه هستند، ادامه داد: در سیره انبیا می بینیم که نقش جوانان بسیار پررنگ است به این دلیل که جوانان ذهن آماده ای برای جذب حق دارند در همین راستا امام راحل نیز به جوانان اعتماد کردند و امور را به دستشان سپردند.

 

وی در ادامه بیان کرد: امروز اگر می بینیم برخی از مسئولان به جوانان اعتماد نمی کنند و امور را به دست آنان نمی سپارند به خاطر این است که دچار انحصار فکری شده اند و این گروه جلوی رشد و خلاقیت را می گیرند.

 

7- در خصوص احیای اهداف و تفکر امام خمینی(ره) چه کسانی مسئول هستند؟

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی در این زمینه اظهار کرد: همه ما مسئول هستیم تا تفکر امام راحل را احیا کنیم و اگر مسئولیتی در جامعه داریم باید خودمان را با اهداف و تفکر امام راحل بسنجیم که آیا تصمیم هایمان در راستای تفکر ایشان است یا خیر.

 

 

 

 

کد خبر 935156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha