نخبگان حوزه ودانشگاه، نسخه دست یابی به تحول مطلوب را ارائه کنند

محمودزاده با تأکید بر لزوم تلاش در جهت رویکرد تحول خواهی گفت: نخبگان حوزه ودانشگاه باید در این راستا، نسخه دست یابی به تحول مطلوب را ارائه کنند.

«مریم محمودزاده» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب به مناسبت سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر این که برای زنده‌ماندن انقلاب باید به تأسی از راه و سیره امام (ره)، رویکرد تحولی را در جامعه حفظ و تقویت کرد، ابراز داشت: مقام معظم رهبری در سخنرانی امسال به مناسبت چهاردهم خرداد بیان فرمودند که درس امروز امام (ره) به جامعه ما، تحول است و این که باید انگیزه های تحول خواهی در جامعه را زنده نگه داشت و نگذاشت که فشارهای دشمن و شک و تردیدها مانع از دنبال کردن این رویکرد شود.

 

این استاد دانشگاه افزود: آموزه های دینی به ما می گوید که نباید در گذشته بمانیم بلکه می بایست راه رشد را در آینده ادامه دهیم، کما این که در فقه شیعی نیز بحث اجتهاد پویا تأکید بر همین روحیه تحول خواهی دارد و این که بر اساس اقتضائات و رویکردهای روز جامعه در مسیر پیشرفت قرار بگیریم.


مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت کوثر هدایت همچنین گفت: یکی از ابعاد مهم تحول خواهی ناظر به متون آموزشی است که در این باره هم حوزه و هم دانشگاه مسئولیت دارند که شرایط و زمینه های تحول را به خوبی فراهم کنند.


وی بیان داشت: در این راستا طبعاً ما نیاز به گروه هایی داریم که قبل از هر چیز خود باورمند به لزوم تحول باشند و ثانیاً هم این که به سهم و وُسع خود، شرایط و زمینه های تحول را در جامعه فراهم نمایند.


محمودزاده افزود: امام خمینی(ره) به ما آموخت که تحول یک ضرورت مُدام برای جامعه و نظام اسلامی است و از سویی نباید در مسیر تحول و رشد و پیشرفت از دشمن و حربه ها و تهدیداتش هراسید.


وی گفت: در این میان، نخبگان علمی اعم از حوزویان و دانشگاهیان که به نوعی خواص جامعه به شمار می روند، وظیفه و رسالت سنگینی برعهده دارند، چرا که به عنوان دو مرکز اصلی علم و معنویت و رشد و پیشرفت کشور می بایست فراتر از مباحث صرفاً تئوریک، راهکارهای عملی برای تحقق تحول مطلوب در جامعه را فراهم کنند.


این استاد حوزه و دانشگاه همچنین افزود: بی شک برای تحقق این هدف نیاز به تشکیل اتاق فکرهای متعدد است و این که بر اساس روش خلاقانه و فکر نو به دنبال ایجاد تحول باشیم و از تجربیات گذشته نیز به خوبی در این راستا استفاده کنیم.


وی تأکید کرد: البته در فرآیند فعالیت های علمی و پژوهشی با رویکرد تحول خواهی باید به گونه ای عمل کرد که این نوع کارها قائم به شخص و جریان خاصی نباشد، به این معنا که به عنوان مثال با تغییر دولت ها و عوض شدن مدیران، اصل قضیه منتفی نشود بلکه فعالیت ها بر اساس رویکرد تحول خواهی ، استمرار لازم را داشته باشد.

کد خبر 935718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha