ورزش پهلوانی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است

غرقی گفت: ورزش پهلوانی به عنوان یک اثر معنوی که به ثبت جهانی «یونسکو» رسیده از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «حسین غرقی»، امروز (دوشنبه 19 خرداد) در نشست خبری اعلام برنامه های هفته فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در جمع خبرنگاران گفت: برنامه های هفته فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در فارس از روز 20 خرداد و با در نظر گرفتن شیوع کرونا آغاز خواهد شد.


رئیس هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه ای فارس افزود: ورزش پهلوانی به عنوان یک اثر معنوی که به ثبت جهانی «یونسکو» رسیده از جایگاه ویژه ای برخوردار است.


وی اضافه کرد: به مناسبت گرامیداشت این هفته در فارس، زنگ 25 زورخانه فعال در شیراز و سایر زورخانه های استان به صدا در خواهد آمد و در طول این هفته از قهرمانان این رشته سنتی و کهن، تقدیر خواهد شد.


غرقی با ذکر سایر برنامه های این هفته، بیان کرد: دیدار با پیشکسوتان ورزش پهلوانی و زورخانه ای با خانواده‌های معظم شهدا و اهدای شال پهلوانی و خدمت به آنها، اهدای خون، تقدیر از پرستاران فعال در حوزه مقابله با کرونا و ... از دیگر برنامه های هفته پیش رو است.


بر اساس این گزارش در ادامه،‌ «علیرضا هوشمند» هم در این جلسه با تبریک هفته «فرهنگ پهلوانی»، گفت: در تقویم کشور ما 17 شوال به عنوان روز تولد ورزش پهلوانی نامگذاری شده است اما در تولد امسال این ورزش که قدمت چهار صد ساله دارد شاهد تعطیل شدن، قدیمی ترین، زورخانه شهر شیراز بودیم.


رئیس هیئت ورزش‌های باستانی و پهلوانی شیراز ادامه داد: زورخانه «پولاد» 166 ساله روز گذشته، توسط خریدار آن تعطیل شد و شناسنامه ورزش زورخانه‌ای در شیراز مخدوش شد.


وی اضافه کرد: در حال حاضر 25 زورخانه فعال در شیراز وجود دارد که در طول هفته، حدود سه روز، فعالیت ورزشی این رشته دیرینه در آنها انجام می شود اما لازم است تا ترویج این ورزش پهلوانی در جامعه ابعاد گسترده تری داشته باشد.


هوشمند با تاکید بر نقش آموزش و پرورش در معرفی و توسعه ورزش پهلوانی، بیان کرد: والدین امروز باید اخلاق و منش این رشته را بشناسند و برای ورود فرزندان خود به گود زورخانه مشتاق شوند.

 

 

کد خبر 936775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha