مسجد«شجره» میقات زائران بیت الله الحرام+تصاویر

مسجد«شجره» در مدینه منوره، یکی از میقات هایی است که زائران پیش از ورود به مکه مکرمه برای انجام مناسک حج و عمره در آن محرم می شوند.

 

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجد شَجَره از مساجد تاریخی مدینه منوره است که در منطقه «ذوالحلیفه» یا «آبارعلی» در هشت کیلومتری جنوب غربی مسجدالنبی(ص)  در مسیر مکه قرار دارد.

 

علت تسمیه این مسجد به شجره آن است که پیامبر اکرم(ص) در این مکان، کنار درختی (شجره) به نام ‹‹سَمَره›› فرود آمده و احرام بستند  که در سال های بعد در آن محل مسجدی ساخته شد.

 

مسجد شجره به نام های دیگر همچون مسجد «الاِحرام» ، «ذوالحُلیفه» و «آبیار علی(ع)» نیز مشهور است.

 

به این مسجد، مسجد الاحرام می گویند، به سبب آنکه حاجیان برای تشرف به حج در این مسجد احرام می بندند.

 

به این مسجد، حُلَیفه می گویند، زیرا نام آبی بین ‹‹بنی جشم بن بکر›› از قبیله هوازن و «بنی خفاجه العقیلین›› بوده که رسول خدا دوست داشت برای بستن احرام کنار درختی دراین محل فرود آید.

 

به این مسجد، آبیار علی(ع)  می گویند، از آن جهت که حضرت علی (ع) برای آبیاری نخلستان ها به این مکان می رفت و چاه های فراوانی نیز در این منطقه حفاری کرده بود.

 

روایت است که پیامبر اکرم(ص) نیز در سفرهای عمره و حج تمتع در این میقات، محرم می شدند.

 

پیامبر اکرم(ص) پس از اقامت، دو رکعت نماز در مسجد شجره گزارد و احرام بست و  فرمود: ‹‹ لبیک،اللهم لبیک، لبیک لا شریک لک لبیک، ان الحمد و النعمة لک و الملک، لاشریک لک لبیک›› و از آن زمان حاجیان پس از احرام بستن، فریاد لبیک سر می دهند.

 

بنابراین گزارش، این مسجد در زمان «عمر بن عبدالعزیز» بنا شده است. «زین الدین الاستدار›› در سال 961 هجری قمری بنای مسجد را باز سازی و اطراف آن دیواری بزرگ کشید که تا پایان دوره عثمانی همچنان پا برجا بود. وی مناره گوشه شمال غربی آن را نیز بازسازی کرد.

 

 

در آن زمان این مسجد، از سنگ و گل ساخته شده است و مکان راحتی برای حاجیان نبود و به همین جهت، «ملک فیصل» دستور تجدید بنا و توسعه آن را صادر کرد.

 

با افزایش زائران در مناسک حج تمتع و عمره این مسجد توسعه یافت. این مسجد مربع شکل است و 6 هزار متر مربع مساحت دارد و دارای دو شبستان است و حیاطی به مساحت یک هزار متر مربع دارد.

 

این مسجد دارای قوس های زیادی است که به گنبد اصلی منتهی می شود و 16 متر از زمین فاصله دارد.

 

 

این مسجد برای پنج هزار نمازگزار ظرفیت دارد و دارای مناره ای حلزونی شکل است که 62 متر ارتفاع دارد.

 

ساختمان مکان بستن احرام و وضوخانه به مسجد متصل است. این مسجد دارای 576 حمام، 512 سروس بهداشتی و 64 اتاق برای تعویض لباس و پوشیدن لباس احرام است.

 

در بخش شرقی این مسجد، بازاری برای تامین نیازهای زائران قرار دارد و در بخش غربی آن محل توقف اتوبوس زائران و بوستانی از نخل قرار دارد.

 

کد خبر 937348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha