پنیر سنتی لیقوان دارای روش عمل آوری منحصر بفرد است

قسیمی گفت: پنیر لیقوان بعنوان سوغاتی معروف تبریز دارای روش عمل آوری منحصر بفرد یوده و از دیرباز تاکنون در آزمایشگاه های مختلف کنترل کیفیت، امتحان خود را پس داده است.

«قاسم قسیمی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز اظهار داشت: ماجرای پخش تبلیغات غیرحرفه ای یکی از شرکت های تولید لبنیات در برنامه دست پخت شبکه یک که با تخریب علنی پنیر سنتی لیقوان همراه بود؛ نشانگر ضعف تبلیغاتی شرکت و ضعف بینش و تدبیر عوامل رسانه ی ملی بوده است؛  رسانه ای که همه چیز را از صافی می گذراند تا به پخش سیما برسد و با اینکه نام رسانه ی ملی را به یدک می کشد، متاسفانه بارها و بارها در برنامه های تلوزیونی اقلیت ها و قومیت ها مورد تمسخر و تخریب قرار گرفته اند بدون اینکه عوامل برنامه ها پاسخگوی عمل ناشایست خودباشند.

دهیار روستای لیقوان افزود: متأسفانه با بی تدبیری عوامل صدا و سیما و مجری کم سوادی که به قطع یقین تاکنون حتی مزه پنیر لیقوان را نیز نچشیده است؛ بخاطر دریافت چندر غاز پول بیشتر؛ با اعتماد به نفس و عین آب خوردن، تولید چند صدساله یک قوم را مورد تخریب و تمسخر قرار می دهد و آنقدر در نقش منفور تبلیغاتی خویش فرو رفته که بقول عزیزی حتی کبابش را هم باد میزند و به اصطلاح ککش هم نمیگزد و نمیداند که این بی سوادی و بی اطلاعی و ملعبه دست تبلیغات بی پایه و اساس بودن ایشان، چه بر سر اقتصاد آذربایجان و خانواده های تولیدکنندگان پنیر لیقوان می آورد.

وی افزود: شرکت های پاستوریزه سالهاست که نمود بارز یک بام و دو هوا هستند و با اینکه با عنوان پاستوریزه در بازار لبنیات کشور شناخته شده اند اما متاسفانه بخاطر کیفیت پایین و سازگار نبودن با ذائقه ایرانی سالیان زیادی است جهت تداوم نام و بازار خود متوسل؛ تولیدات سنتی و برندهای  معروف و خوش نام از جمله لیقوان شده اند تا بلکه با سودجویی از این برند بین المللی و محبوب و مورد اعتماد رونقی به بازار فروش خود دهند و سودافزایی کنند.

قسیمی ادامه داد: مصرف کنندگان پنیر لیقوان هرگز فریب تبلیغات تصنعی و ساختگی سودجویان را نمی خورند. گرچه کار ناشایست این شرکت و عوامل تبلیغاتی اش بیشتر از آنکه به ضرر پنیر لیقوان باشد به نفع این برند شده و برمحبوبیت همیشگی و بی قید و شرط آن افزوده شد؛ اما نکته تامل برانگیر قضیه، در واقع مثل معروف" از ماست که بر ماست "هست.

دهیار روستای لیقوان گفت: با اینکه روستای لیقوان در واقع قطب تولیدات لبنی آذربایجان و کشورمان است و نقش مهمی در اقتصاد غیر نفتی ایران برعهده داشته و یکی از پایه های مهم اقتصادی شمال غرب کشور است؛ اما متاسفانه تاکنون با وجود پیگیری های مکرر تولیدکنندگان پنیرلیقوان، ثبت ملی این محصول با بی مهری و عدم مساعدت دست اندرکاران ذیربط مواجه و تا کنون پشت گوش انداخته شده است.

وی افزود: پنیر لیقوان بعنوان سوغاتی معروف تبریز، که روش عمل آوری منحصر بفرد و درس پس داده آن که از دیرباز تاکنون امتحان های بسیاری در آزمایشگاه های گوناگون کنترل کیفیت پس داده و از تمامی ارزیابی های بهداشتی و استانداردهای صنایع غذایی سربلند بیرون آمده و اکنون نه تنها زیرنظرمستقیم بهداشت و صنایع غذایی و جهادکشاورزی و ...تولید و توزیع شده و دارای نشان استاندارد و سیب سلامت می باشد؛ سینه به سینه به مردمان زحمت کش منطقه لیقوان منتقل شده و با تلاش و همت خود دامداران و تولیدکنند گان پنیر لیقوان به خود کفایی و توسعه چشمگیر رسیده است.

قسیمی تصریح کرد: لیقوان امروزه یکی از برندهای خوش نام و قابل اعتماد عرصه تولیدات لبنی در سراسر دنیاست و مردم این روستا با هیچ گونه چشمداشت و حمایت مالی ارگان های دولتی با اتکا به همت ستودنی خود تولیدکنندگان پنیر و با وجود عدم بار مالی برای دولت، موجب اشتغال و درآمدزایی برای بیش از  هزاران نفر در سراسر کشور شده و نقش مهمی در چرخه اقتصاد غیرنفتی کشور ایفا می کنند.

وی یادآور شد: مصرانه برآنیم تا این میراث ارزشمند خطه آذربایجان را به ثبت ملی رسانیم تا این برند محبوب و نامدار عرصه تولیدات ملی را از گزند سوء استفاده برندها و تبلیغات سود سیاه، حفاظت کرده و نقش زوال ناپذیر پنیر لیقوان در چرخه اقتصاد کشور عزیزمان را تثبیت کنیم.

کد خبر 937356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha