از حضور ۶۰۰ کانون فرهنگی در رقابت «فهما» تا ثبت ۲۸۳ ایده در این طرح ملی

دولت آبادی گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد در سال نخست علیرغم اینکه بعضی از آنها دسترسی به اینترنت کمتر داشتند، توانستیم ۶۰۰ کانون را وارد عرصه رقابتی کنیم.

خبرگزاری شبستان__ یاسوج: طرح ملی «فهما» (فرهنگی و هنری مساجد ایران) به همت ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون ‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور راه‌ اندازی شده و در راستای ثبت ‌نام اعضای کانون‌ های فرهنگی و هنری، ثبت فعالیت ‌ها و رویدادهای کانون‌ های فرهنگی و هنری سطح کشور فعالیت می کند.

طرح ملی «فهما» به منظور ثبت فعالیت کانون‌ ها، شناسایی افراد فعال و توانمند کانون‌ ها و همچنین تشویق و تقدیر از فعالین نمونه در کانون های فرهنگی هنری مساجد راه اندازی شده است.

در این سامانه این امکان وجود دارد که استان‌ ها موقعیت فعالیت و درصد رشد فعالیت خود را به نسبت سایر استان ‌ها رصد کنند تا ضعف‌ ها و کاستی ‌های‌ فعالیت خود را برطرف و رقابتی سالم در میان استان‌ ها برای انجام امور فرهنگی هنری در مساجد ایجاد شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن حدود ۶۴۰ کانون فرهنگی و هنری، توانست در این عرصه حضوری فعال داشته باشد.

به همین مناسبت، شبستان کهگیلویه و بویراحمد گفت و گویی با مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان ترتیب داده که از نظر خوانندگان می گذرد.

 

سوال: لطفا در مورد طرح ملی «فهما» توضیحاتی ارائه بفرمایید؟

«علیرضا دولت آبادی» اظهار کرد: ستاد هماهنگی کانون‌ های فرهنگی و هنری مساجد کشور در دو سال گذشته اقدام به راه ‌اندازی سامانه «فهما» (فرهنگی و هنری مساجد ایران اسلامی) در قالب «سامانه بچه ‌های مسجد» جهت ارتباط کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد کشور کرد.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح ملی «فهما» (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران) یک رویداد ملی بوده که اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان ها برنامه ها و فعالیت های خود را در آن ثبت می کنند.

وی ادامه داد: این طرح چند وجهی برای نخستین بار در استان و کشور آغاز و تاکنون در چند مرحله اجرایی شد.

دولت آبادی با بیان اینکه مرحله نخست ثبت مشخصات کانون‌ های فرهنگ هنری مساجد در سامانه ملی «بچه‌ های مسجد» بود، ادامه داد: مرحله دوم این طرح ثبت و بارگذاری مشخصات اعضای کانون بوده که تا چهارم بهمن ماه سال گذشته کانون ها فرصت داشتند تا فعالیت های خود را به ثبت برسانند.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: این فرصت مرحله پایانی بارگذاری فعالیت‌ های فرهنگی، هنری، مذهبی، ملی و اجتماعی بود که شامل فضای مجازی، سرود، تولید محتوا، سواد رسانه ‌ای، کارگاه آموزشی و آسیب‌ های اجتماعی است.

وی عنوان کرد: طرح ملی «فهما» به عنوان یک رویداد فرهنگی و هنری تاثیرگذار در سطح کشور است که هر کانون می تواند الگویی برای سایر کانون ها در کشور باشد.

 

سوال: چه تعداد ایده و فعالیت های شاخص در این طرح از طرف مدیران کانون های استان به ثبت رسید؟

دولت آبادی به برگزاری این طرح ملی در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره و اظهار کرد: طرح ملی «فهما» سال گذشته در سطح کشور برای نخستین بار برگزار شد و کانون های فرهنگی و هنری مساجد در سال نخست علیرغم اینکه بعضی از آنها دسترسی به اینترنت کمتر داشتند، توانستیم 600 کانون را وارد عرصه رقابتی کنیم.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد کانون ها گزارش فعالیت های خود را در این سامانه ثبت کردند و ستاد استان گزارش ها را تایید و در سطح کشور فعالیت های تخصصی مثل سرود، تئاتر و طرح های تخصصی داوری شد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از ثبت فعالیت ها امتیاز بندی صورت گرفت و در نهایت کانون های فعال و با ظرفیت بالا در سطح کشور معرفی شدند؛ ضمن اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در این مرحله توانست به خوبی نقش آفرینی کند.

دولت آبادی ادامه داد: سال گذشته کانون ها 283 ایده را در طرح ملی «فهما» به ثبت رساندند و مورد تایید کارشناسان ستاد کانون های مساجد کشور قرار گرفت.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه سال گذشته کانون ها 172 برنامه شاخص کانونی در ایام اربعین را به ثبت رساندند، یادآور شد: 838 مناسبت ملی و مذهبی گزارش آنها در سامانه به ثبت رسید.

وی با اشاره به اینکه 84 کانون بحث شنبه ها با کتاب را داشتند، اضافه کرد: در این طرح، کانون بعد از نماز مغرب و عشا بین دو نماز یک کتاب را متناسب با ظرفیت منطقه، محله و نیازمندی مردم معرفی می کرد.

 

سوال: تعداد طرح های بومی مورد تایید در سامانه ملی «فهما» و همچنین رابط خبری چه تعدادی بودند؟

دولت آبادی با اشاره به اینکه 21 طرح بومی در «فهما» مورد تایید قرار گرفت، خاطرنشان کرد: 117 رابط خبری در طرح ملی «فهما» ثبت نام کردند.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد به اجرای چند فعالیت شاخص در سال گذشته اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار المپیاد فرهنگی و ورزشی «بچه های مسجد» با ایجاد فضای رقابتی در 6 رشته ورزشی و چهار رشته فرهنگی و هنری ایجاد شد.

 

سوال: برنامه های شاخصی که در سامانه ثبت رسیدند، چند برنامه بودند؟

وی برگزاری نخستین جشنواره عکس «بچه های مسجد» با سه موضوع «اربعین، نماز و عزاداری های محلی» را از دیگر برنامه های سال گذشته دانست و گفت: سرود هزار نفری در سطح کانون های فرهنگی مساجد، همایش «انقلاب به روایت هنر» و تجلیل از هنرمندانی که در حوزه مسجد فعالیت شاخص داشتند و همچنین مسابقه تفسیر کوتاه جزء هفتم قرآن در استان برگزار شد.

 

دولت آبادی همایش «بانوان آفتاب»، دبیری شورای هماهنگی دهه کرامت و کارگروه مساجد دهه فجر و همایش «نقش مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی» را از دیگر فعالیت ها در سال گذشته عنوان کرد.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون چهار برنامه مسابقات چهار گزینه ای، خلاصه نویسی وصیت نامه حضرت امام (ره)، تفسیر 100 ثانیه قرآن کریم ویژه ائمه جماعات، نشریه الکترونیکی فعالیت های شاخص کانون ها و معرفی شهدای محله را در دستور کار داریم.

 

وی با بیان اینکه طرح ملی «راهکار» در ایام کرونا به صورت مجازی در دو بخش «خانواده»، «مسجدمحوری» و در 14 شاخص در حال برگزاری است، گفت: در بحث خانواده هفت برنامه و مسجدمحوری نیز هفت برنامه تعریف شده و استقبال خوبی از آن صورت گرفت.

کد خبر 939826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha