روایت زندگی شهید چمران از برکلی تا دهلاویه

مستند«از برکلی تا دهلاویه» به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران از شبکه رادیویی فرهنگ روی آنتن می‌رود.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، مستند«از برکلی تا دهلاویه» زندگی شهید چمران و خاطرات وی از نیوجرسی تا حال و هوای دهلاویه و پاوه در دوران دفاع مقدس را روایت می‌کند. در این برنامه مهندس مهدی چمران، برادر شهید، محمدمهدی امیر‌کمالی، فعال سیاسی و هم‌رزم شهید چمران و محمد نخستین، هم‌رزم و راوی خاطرات شهید و ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان فیلم سینمایی«چ» از شخصیت شهید چمران می‌گویند. برنامه«از برکلی تا دهلاویه» همچنین به نقش و تاثیر دکتر چمران در تغییر معادلات سیاسی منطقه و ارائه الگوی انسانی چند بعدی برای نسل جدید می‌پردازد.

شهید دکتر مصطفی چمران در اسفند 1311 متولد شد. وی دارای مدرک دکترا در رشته الکترونیک و فیزیک پلاسما، از دانشگاه برکلی کالیفرنیا بود. در سال 1349 به دعوت امام موسی صدر و مبارزه با صهیونیسم به لبنان هجرت کرد و گروه «امل» را تأسیس کرد. چمران بعد از انقلاب از سوی امام خمینی(ره) به وزارت دفاع منصوب شد و در دوره اول مجلس شورای اسلامی از سوی مردم تهران به مجلس راه یافت. با شروع جنگ به جبهه عزیمت کرد و با همکاری مقام معظم رهبری ستاد جنگهای نامنظم را تشکیل داد. سرانجام در 31 خرداد 1360 در مسیر دهلاویه_سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید.

برنامه«از برکلی تا دهلاویه» ساعت۱۸:۳۰ به تهیه‌کنندگی سید‌محمد حسینی‌باغسنگانی و اجرای بهروز رضوی از رادیو فرهنگ شنیده می‌شود.

کد خبر 940341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha