طلاب و رسانه‌ها نقش موثری در معرفی شخصیت حضرت معصومه (س) دارند

حجت‌الاسلام انصاری رفتار و منش حضرت معصومه (س) در علم، نجابت، کرامت و ولایت‌پذیری را بهترین الگو برای دختران دانست و گفت: طلاب و رسانه‌ها می‌توانند نقش موثری در معرفی شخصیت این بانوی کریمه داشته باشند.

«حجت‌الاسلام محمد انصاری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، درباره فضایل حضرت معصومه (س) اظهار کرد: شخصیت‌های بزرگ اسلامی نامشان مسمای صفتشان است، اینکه می‌گوییم حضرت علی (ع) به معنای واقعی کلمه بزرگ و بلندمرتبه و حضرت محمد(ص) شخصیتی ستایش شده هستند بنابراین حضرت فاطمه معصومه (س) در حال که جزء ائمه معصومین (ع) نیست اما مسمای ایشان واقعیت معصوم را دارد.

 

رئیس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر خوزستان ادامه داد: معصوم در واژه لغت به معنای بریده از آتش جهنم است، به استناد علما و بزرگان دین حضرت فاطمه معصومه (س) به دلیل فضایل و کراماتشان جایگاه معصوم را دارند.

 

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) در مورد حضرت معصومه (س) اضافه کرد: امام صادق (ع) می‌فرمایند خداوند به فرزندم کاظم دختری عطا می‌کند که شیعیان من به شفاعت او وارد بهشت می‌شوند؛ بیان این جمله از زئیس مذهب جعفری جایگاه بلند این بانوی کریمه اهل‌بیت (ع) را نشان می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام انصاری به بیان شباهت‌های ایشان با حضرت زهرا (س) پرداخت و ابراز کرد: هر دوی این بانوان گرانقدر عصمت از گناه داشتند و در سنین جوانی به رشد کامل عقلی رسیدند و در همان سنین حماسه‌های بزرگی آفریدند و این بخش کوچکی از شباهت‌های این دو بانوی بزرگ اسلام است؛ جمله «فداها ابوها» دوبار در تاریخ اسلامی از سوی معصومین ذکر شد یک بار توسط پیامبر (ص) برای حضرت زهرا (س) و یکبار توسط امام کاظم (ع) برای دخترش حضرت معصومه (س) ذکر شده است.

 

وی عنوان کرد: بعضی مواقع پیش می‌آید که انسان در ابراز محبت مبالغه یا کذب می‌کند اما ائمه معصومین (ع) در ابراز محبت مبالغه نداشتند و به واقع محبت خود را نسبت به فرزندان خود یا سایر اصحاب بروز می‌دادند.

 

رئیس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر خوزستان با بیان اینکه شخصیت حضرت معصومه (س) را آنچنان که باید و شاید نتوانستیم معرفی کنیم افزود: در شهر قم به واسطه وجود مرقد مطهر حضرت معصومه (س) این اقدام به خوبی صورت گرفته است اما در نقاط مختلف کشور به صورت مطلوب شخصیت این بانوی کریمه معرفی نشده که در این راستا طلاب و رسانه‌ها می‌توانند نقش موثری در معرفی شخصیت این بانوی کریمه داشته باشند.

 

وی به بیان جایگاه علمی این بانوی کریمه پرداخت و تصریح کرد: در حدیثی از پیامبر (ص) آمده است که «علم آموزی فریضه‌ای واجب برای هر زن و مرد مسلمانی است»، حضرت فاطمه معصومه (س) یک عالم به تمام معنا بود که در غیاب امام معصوم (ع) پاسخ استفتائات مسلمین را می‌دادند که  نشان از داشتن دریایی از علم در وجود ایشان است.

 

حجت الاسلام انصاری بیان کرد: رفتار و منش حضرت معصومه (س) در علم، نجابت، کرامت و ولایت‌پذیری بهترین الگو برای دختران ما است که باید از آن بهره‌مند شوند، هر چند که این رفتار می‌تواند الگوی مطلوبی برای مردان نیز باشد؛ در قرآن کریم آمده است که «ضرب الله امرا فرعون...» بر اساس این آیه مشاهده می‌شود که زن فرعون الگویی برای همه مردمان و زنان مومن یاد شده است.

 

وی مهم‌ترین برجستگی حضرت معصومه (س) را ولایت‌پذیری دانست و اذعان داشت: جدای از اینکه ایشان فرزند معصوم و خواهر معصوم بودند، مقام و معرف کامل به ولایت و جایگاه امامت بودند و همین امر سبب بلندمرتبه شدن جایگاه ایشان میان شیعیان شد.

 

رئیس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر خوزستان بر لزوم توجه به کرامت حضرت معصومه (س) تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی که بسیاری از شهروندان با مشکلات مختلفی از جمله اقتصادی و معیشتی مواجه هستند باید موضوع کرامت و بخشندگی را بیش از بیش توسعه داد.

 

وی در پایان به بیان سخنی از امام خمینی (ره) درباره حضرت معصومه (س) اشاره کرد و یاد آور شد: امام راحل فرمودند انقلاب ما مرهون شهر قم و حضرت معصومه (س) است، این جمله امام (ره) کمتر شنیده شده که نشان از جایگاه والای این بانوی کریمه دارد.

 

کد خبر 941455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha