آبرسانی پایدار به روستاهای خراسان شمالی، اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومانی می طلبد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با بیان اینکه ۳۰۰ روستای خراسان شمالی با تنش آبی مواجه هستند، گفت: آبرسانی پایدار به روستاهای خراسان شمالی، اعتبار ۹۰۳ میلیارد تومانی می طلبد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ «غلامحسین ساقی» امروز سه شنبه (سوم تیرماه) در نشست خبری با خبرنگاران که همزمان با رونمایی از سند آبرسانی پایدار به روستاهای خراسان شمالی انجام شد، گفت: در برنامه های این سند که تا پایان برنامه هفتم و پایان سال 1405 برنامه ریزی شده، باید روستاهایی که با مشکل کم آبی مواجه هستند به منابع آب پایدار متصل شوند.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با بیان اینکه در حال حاضر 300 روستای استان با تنش آبی مواجه هستند، اظهارکرد: برای اجرای کامل سند آبرسانی پایدار به روستاهای خراسان شمالی اعتباری بالغ بر 903 میلیارد تومان پیش بینی شده که باید هزینه شود.

 

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری مشکل آب 10 روستا حل شده است، بیان کرد: با توجه به رصد مشکلات روستاها و برنامه ریزی برای حل آن در سند، ساخت مخازن ذخیره آب و ایجاد شبکه توزیع و خطوط انتقال در روستاها اجرا خواهد شد.

 

ساقی با بیان اینکه در حال حاضر 61 روستا در شهرستان بجنورد تنش آبی دارند، این آمار در شهرستان اسفراین را 73 روستا معرفی کرد که بین شهرستان ها بیشترین روستاهای درگیر با موضوع تنش آبی را دارد.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با بیان اینکه شهرستان جاجرم با هفت روستای مبتلا به تنش آبی، از نظر تعداد کمی، کمترین روستای دارای مشکل آبی را دارد، افزود: در شهرستان مانه و سملقان ۵۹ روستا، راز و جرگلان ۳۶ روستا، شیروان ۳۴ روستا، گرمه ۱۱ روستا و فاروج ۹ روستا دچار مشکلات تنش آبی هستند.

 

وی به سند سازگاری با کم آبی که رییس جمهور تشکیل کارگروه آن را به وزارت نیرو واگذار کرده هم اشاره کرد و با بیان اینکه متناظر این کارگروه در کشور کارگروه استانی هم تشکیل شده است، افزود: با توجه به رویکرد این سند که کاهش مصرف آب است، سند سازگاری با کم آبی در 15 استان از جمله خراسان شمالی تدوین شده است.

 

ساقی با بیان اینکه از سال 89 تا کنون برنامه های مهمی در این سند تدوین شده است، اظهارکرد: طبق این سند صنایعی که مصرف آب آنان بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب است، باید استفاده از آب خام را متوقف کنند.

 

وی در خصوص تامین آب دام در روستاها هم با بیان اینکه تأمین آب دام وظیفه ما نیست ولی بر دوش ما نهاده شده است، افزود: با توجه به دو میلیون دام روستاییان به ازای هر روستایی علاوه بر مصرف شرب، روزانه 67 لیتر آب به مصرف دام می رسد.

 

کد خبر 941852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha