تولید علوفه در مراتع شیروان افزایش یافت

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: با توجه به بارش های مناسب سال جاری نسبت به سال گذشته، تولید علوفه در مراتع این شهرستان افزایش داشته است.

«مصطفی سیامکی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: افزایش بارندگی های مناسب امسال در مقایسه با سال قبل، باعث افزایش تولید علوفه در مراتع شهرستان شده که  تولید علوفه در مراتع از ۱۰۰ کیلوگرم در هر هکتار اینک به ۱۱۰ کیلوگرم در هکتار رسیده است.

 


رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان، درصد وابستگی دام و دامدار به مرتع را ۸۰ درصد عنوان کرد که تاکنون ۲۲۰ هزار هکتار معادل ۸۵ درصد از مراتع این شهرستان ممیزی شده و مجوز لازم برای چرای ۱۳۲ هزار راس دام در این عرصه‌ها داده شده است.

 


سیامکی خاطرنشان کرد: مراتع ممیزی شده شامل ۱۴۵ سامان عرفی با پنج هزار و ۲۷۷ بهره بردار است.

 


رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: اینک ارزش کل علوفه تولیدی از ۲۹۰ هزار هکتار مراتع این شهرستان خراسان شمالی، ۳۳۰ میلیارد ریال است.

 


سیامکی تصریح کرد: یکی از تهدیدات جدی در حوزه حفظ منابع طبیعی به چرای بی رویه دام ها معطوف می شود و در صورت عدم رعایت موارد و نکات اصولی و الزامات این امر خطیر، اراضی طبیعی با تخریب جدی مواجه خواهد شد.

 


وی افزود:یکی از راهکارهای اصولی برای تأمین علوفه دام ها و حفظ منابع طبیعی به افزایش ظرفیت تولید علوفه باز می گردد تا علاوه بر تأمین تغذیه مورد نیاز دام، عرصه کمتری از منابع و مراتع طبیعی با تخریب و فرسایش ناشی از چرای گله ها مواجه شود.

 


وی یادآور شد:حفظ منابع و مراتع طبیعی و بهره گیری اصولی و قاعده مند از این ظرفیت های خدادادی، مستلزم همیاری و همکاری دامداران و گله داران خواهد بود و در صورت عدم همگرایی سازنده و همنوایی لازم برای اجرای سیاست های اتخاذ شده، نمی توان به توفیق شایسته ای در این عرصه دست یافت.

 


سیامکی خاطرنشان کرد: گستره شهرستان شیروان ۴۰۰ هزار هکتار است که ۲۹۰ هزار هکتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و ۱۱۰ هزار هکتار جزو اراضی مستثنیات قانونی شخصی شامل زمین های زراعی، باغ ها، جاده ها و محوطه های روستا و شهرها است.

کد خبر 942472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha