دهه کرامت فرصتی غنیمت برای معرفی ابعاد شخصیتی حضرت شاهچراغ (ع) است

مجاوری گفت: دهه کرامت فرصتی غنیمت برای معرفی ابعاد شخصیتی حضرت شاهچراغ (ع) است و تلاش در این زمینه به ویژه اقدامات فرهنگی و علمی برای معرفی آن حضرت، عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) را هر چه بیشتر برای شهر شیراز در سطح کشور تعمیق و پر رنگ می کند.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

 

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد، در این میان ششم ذیقعده به نام روز حضرت شاهچراغ (ع) نامگذاری شده است.

«زهرا مجاوری»، مدیر روابط عمومی هلال احمر فارس پیرامون دهه کرامت پاسخگو سئوالات ما بود که آن را در زیر می خوانید:

 

1- از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

با توجه به بافت فرهنگی و مذهبی جامعه ایرانی و تاثیر بسیار قوی و قابل توجه اعتقادات دینی به ویژه فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در سبک زندگی فردی و اجتماعی ایرانیان، دهه کرامت و ویژه برنامه های آن فرصت بسیار مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با ائمه معصومین (ع) و امام زادگان صحیح النسب (ع) است؛ به ویژه آنکه بارگاه ملکوتی این سه شخصیت واجب التعظیم در ایران اسلامی قرار دارد و بالطبع ایرانیان احساس نزدیکی بیشتری به آنها می کنند.

2- دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

با توجه به نامگذاری شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) از سوی مقام معظم رهبری و وجه تسمیه آن بخاطر وجود مضجع شریف حضرت احمد ابن موسی (ع) در مرکز استان، این دهه فرصتی غنیمت برای معرفی ابعاد شخصیتی حضرت شاهچراغ (ع) است و تلاش در این زمینه به ویژه اقدامات فرهنگی و علمی برای معرفی آن حضرت، عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) را هر چه بیشتر برای شهر شیراز در سطح کشور تعمیق و پر رنگ می کند.

3- چه توقعی شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) دارید؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند؟ 

نامگذاری شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع)، فرصت مناسبی برای عمق بخشی به جایگاه فرهنگی شیراز در سطح کشور و حتی منطقه است؛ اما به نظر می رسد تلاش های انجام شده تاکنون در رسمیت بخشی و نهادینه کردن این عنوان برای شیراز کافی نبوده است، موثرترین راه برای تحقق این هدف مهم معرفی جامع و کامل حضرت شاهچراغ (ع) است که باید مطابق با یک هدفگذاری دقیق و علمی صورت پذیرد، بدون شک نقش مسئولان، علما و خطبا در این خصوص سنگین تر از سایر آحاد جامعه است.

4- آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

برنامه های زیادی به این مناسبت تاکنون طی سال های اخیر اجرا شده است اما حجم برنامه های سطحی نسبت به برنامه های عمیق و اثرگذار و فرهنگ ساز بسیار بیشتر بوده است، در صورتی که هدفگذاری و برنامه ریزی کارشناسی و جامع تری برای معرفی حضرت شاهچراغ (ع) از جمله برگزاری سمینارهای علمی و جشنواره های فرهنگی و تدوین دایره المعارف آن حضرت، انجام شود، دهه کرامت از تاثیر بیشتری نسبت به قبل برخوردار خواهد بود.

5- آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

بله یکی از نتایج مهم هدفگذاری کارشناسی برای دهه کرامت می تواند به توسعه گردشگری مذهبی در شیراز ختم شود، آشنایی کامل و بیش از پیش مردم اقصی نقاط ایران با شخصیت جامع الاطراف حضرت احمد ابن موسی (ع)، شوق زیارت بارگاه ملکوتی آن حضرت را در دل ایرانیان بیشتر می کند و بالطبع شاهد مسافرت های زیارتی بیشتری به شهر مقدس شیراز خواهیم بود.

6- کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از بازوان برگزاری دهه کرامت چه میزان توانسته اند در این رابطه موفق عمل کنند؟

کانون های فرهنگی مساجد زمانی می توانند نقش موثر و فرهنگ سازی در این زمینه ایفا کنند که قرارگاه مرکزی برنامه ریزی و اجرایی دهه کرامت بتواند نقش هدایت گر و سیاست گذار را برای برنامه های این دهه در سطح استان ایفا کند و فعالیت های پراکنده در این زمینه را به سمت هدف مشخصی هدایت کند.

7- کارهای سازمان شما برای این دهه در سال جاری بیان بفرمایید؟

با توجه به ماموریت های ذاتی جمعیت هلال احمر، این جمعیت با محوریت دفتر نمایندگی ولی فقیه و سایر زیر مجموعه های فرهنگی، برنامه های متنوعی از جمله خدمات بشردوستانه و عام المنفعه و اقدامات حمایتی مانند برگزاری کاروان های سلامت در مناطق محروم، حمایت ماندگار و اهداء خون به بیماران نیازمند، مسابقه کتابخوانی با موضوع حجاب، جلسات هم اندیشی و کرسی های آزاد اندیشی با هدف آشنایی کارکنان و خانواده های آنها با سیره حضرت امام رضا (ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت شاهچراغ (ع) و غیره را در دستور کار قرار می دهد.

8- سخن پایانی شما پیرامون دهه کرامت بفرمایید؟

امید است بازنگری کارشناسی در نحوه اجرای برنامه های این دهه بتواند در ظهور و تعمیق سبک زندگی ایرانی و اسلامی در جامعه ما موثر باشد.

 

 

کد خبر 942982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha