هزینه ۱۶۲ میلیون تومانی برای توزیع غذای رژیمی مبتلایان به «پی کی یو» در فارس

عربی گفت: از سال گذشته تا کنون، بیش از ۱۶۲ میلیون تومان برای خرید و توزیع غذای رژیمی مبتلایان به «پی کی یو» در استان فارس توسط موسسه خیریه حمایت از بیماران «پی کی یو» در فارس با مشارکت خیران تامین شده است.

«زهرا عربی» با اشاره به 28 ژوئن مصادف با 8 تیر به عنوان روز جهانی «پی کی یو» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، گفت: بیماری «فنیل کتونوری» (پی کی یو) از نوع بیماری‌های متابولیک ارثی است که به دلیل محدودیت‌های غذایی و رژیم سخت غذایی، مبتلایان را دچار سختی‌های زیادی می‌کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران «پی کی یو» در فارس افزود: مبتلایان به این بیماری نمی‌توانند مواد غذایی دلخواه خود را انتخاب کنند و استفاده از مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد فنیل آلانین، موجب محدودیت شدید دریافت سایر مواد غذایی و تامین نشدن انرژی و مواد مغذی مورد نیاز آنها می‌شود.

وی اضافه کرد: تاخیر در تشخیص و درمان فنیل کتونوری منجر به عقب ماندگی ذهنی می‌شود و گذشت زمان و توجه نکردن به این بیماری، شانس طلایی درمان را از بین می برد.

عربی اعلام کرد: بیماری بدون علامت بوده و تشخیص آن بدون انجام غربالگری و آزمایش مخصوص غیرممکن است و  غربالگری این بیماری در روزهای سوم تا پنجم تولد نوزاد انجام می‌شود و ژن معیوب عامل بیماری از پدر و مادر منتقل می‌شود که احتمال بروز این بیماری در ازدواج‌های فامیلی بیشتر است.

وی تصریح کرد: کودکان مبتلا به «پی کی یو» به خاطر وجود مقادیری از پروتئین در شیر مادر از همان ابتدا از خوردن آن منع می‌شوند و باید از مواد غذایی خاص بدون پروتئین استفاده کنند.

عربی ادامه داد: با توجه به اینکه مواد غذایی مصرفی مبتلایان به این بیماری وارداتی است و در کشور تولید نمی‌شود، هزینه‌های بالایی برای خانواده‌های این بیماران دارد.

وی با تاکید بر نامگذاری یک روز جهانی برای این بیماری گفت: از آنجا که «پی کی یو» مانند اکثر بیماری های نادر برای مردم ناشناخته است، نامگذاری یک روز جهانی برای آن فرصت ارائه آگاهی و آموزش های لازم به جامعه را فراهم می کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران «پی کی یو» در فارس افزود: موسسه خیریه حمایت از بیماران «پی کی یو» در فارس، همواره برای تامین مواد غذایی و اقدامات درمانی این بیماران تلاش می کند.

عربی اعلام کرد: از سال گذشته تا کنون، بیش از 162 میلیون تومان برای خرید و توزیع غذای رژیمی، بیش از 12 میلیون تومان برای پرداخت کمک هزینه دارو و 13 میلیون تومان برای خرید دارو از خارج به دلیل تحریم توسط موسسه خیریه حمایت از بیماران «پی کی یو» در فارس با مشارکت خیران تامین شده است.

وی ادامه داد: این موسسه از خانواده های این بیماران نیز حمایت کرده و طی سال گذشته به تهیه و توزیع سبد کالا بین ۶۶خانواده پرداخته است و از زمان شیوع کرونا نیز ماسک و مواد ضد عفونی  بین خانواده‌ها توزیع کرده است.
عربی به مشکلات برخی از خانواده ها برای تامین دارو، درمان و مواد غذایی مخصوص فرزندان مبتلا به «پی کی یو» خود اشاره کرد و گفت: 250 مبتلا به «پی کی یو» در شیراز وجود دارد و شهرستان مرودشت با ۹۶ نفر، بیشترین تعداد در استان را پس از شیراز به خود اختصاص داده است.
کد خبر 943287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha