آخرین وضعیت  طرح اکرام  ایتام  و محسنین

گتمریان آخرین آمار و اطلاعات طرح اکرام ایتام و محسنین را تشریح کرد و گفت:تعداد یک میلیون و ۴۳۳ هزار حامی داریم که در سامانه طرح اکرام ثبت نام کرده اند. از این تعداد ۷۷۰ هزار نفر فعال هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، کمیته امداد امام خمینی (ره) نزدیک به 21 سال است که یکی از جلوه های کرامت را با مشارکت مردم نیکوکار و خیرخواه اجرا می کند و از کودکان یتیم و دارای سرپرست ناتوان حمایت های مالی و معنویی می شود.

 

در همین ارتباط با  «احسان گتمیریان» مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید:

 

درباره طرح اکرام ایتام و محسنین توضیحاتی را بفرمایید؟

طرح اکرام ایتام و محسنین 21 سال است که فعال است. به خیرین و نیکوکاران «حامی» گفته می شود. حامیانی که سرپرست این فرزندان را قبول می کنند، پرداخت کمک معیشتی و سرانه حمایت را برعهده می گیرند.

 

در این طرح یکسری از فرزندان  یتیم هستند که تحت پوشش طرح ایتام قرار می گیرند. یکسری از فرزندان هم سرپرست دارند اما سرپرست ناتوان هستند که شامل طرح «محسنین» می شود.

 

پرداخت ها به صورت ماهیانه انجام می گیرد. در گذشته ماهیانه حداقل باید  50 هزار تومان از سوی حامیان پرداخت می شد اما اکنون 10 هزارتومان هم می توانند پرداخت کنند.

 

فرزندان ما می  توانند از یک تا 20 حامی هم داشته باشد که کمک های حامیان جمع شود برای کودک، کمک معیشت می شود.

 

به صورت میانگین هر کودک چه میزان دریافتی دارد؟

به صورت متوسط برای ایتام 547 هزارتومان و برای فرزندان محسنین 200 هزار تومان پرداخت می شود.

 

ممکن است یک فرزند یتیم 50 هزار یا 800 هزار تومان دریافت کند این موضوع بستگی به منطقه محروم بودن، بیمار بودن و خردسال بودن فرزند دارد. حامیان کمک های موردی هم ارسال می کنند که جدا از سرانه ماهیانه است.

 

چه تعداد فرزند تحت پوشش قرار دارند؟

 

طبق آخرین آمار تعداد311هزار و 729 نفرمشمول طرح اکرام هستند که 139 هزار و 256  یتیم  و 172هزار 473 تحت پوشش طرح محسنین هستند.

 

این فرزندان 298 هزار و 697 حامی دارند تعداد 13 هزار و 32 نفر هم حامی ندارند. این به این دلیل است که یک بخشی تازه به مشمول طرح اکرام شده اند و خانواده تازه تحت پوشش در آمده است. بخشی هم در سنین 18 تا 25 سال هستند که حامیان کمی دارند.  به دلیل بزرگ بودن آن ها حامیان تمایل به  تحت پوشش قرار دادن آن ها ندارند و بیشتر دوست دارند خردسالان را تحت حمایت خود در آورند.

 

تعداد حامیان چقدر است؟

تعداد یک میلیون و  433 هزار حامی داریم که در سامانه طرح اکرام ثبت نام کرده اند. از این تعداد 770 هزار نفر فعال هستند در یکسال گذشته پرداخت های مستمر داشته اند.

 

چگونه می توانیم حامی شویم؟

تغییر روشی در پرداخت اکرام ایتام دادیم، واریز مستقیم شده است و بدون وقفه ای به حساب فرزند معنویی واریز می شود. اگر مبالغ بالاتر باشد برای نمونه برای تعمیر خانه حامی دهد با رضایت حامی این وجود با از طریق امداد مدیریت می شود.

از طریق سایت اکرام به نشانی https://ekram.emdad.ir می توانند اقدام به ثبت نام و انتخاب فرزند معنویی کنند.

به دلیل شیوع ویروس کرونا و حفظ پروتکل بهداشتی پایگاه های اکرام فعال نشد اما مردم می توانند با مراجعه به دفتر کمیته امداد امام خمینی (ره) اقدام به ثبت نام برای تحت پوشش قرار گرفتن فرزند معنویی اقدام کنند یا با ارسال عدد یک  به شماره ۳۰۰۰۳۳۳۳ این اتفاق رخ دهد.

 

حامی بودن و گام برداشتن در این راه چه عوایدی برای جامعه دارد؟

یکی از نکات خوب طرح اکرام این است که در میان مردم شناخته شده است و مردم این طرح را قبول دارند. هنگامی که با فرزند معنوی خود رابطه حسی و عاطفی برقرار می کنند و از نزدیک شاهد حل شدن مشکل دهک پایین هستند احساس خوبی پیدا می کنند. بنده درحوزه تخصصیم نیست که درباره مسایل روانشناسی و روانشناختی این موضوع صحبت کنم اما آنچه دیده ام این است که  افراد حامی هیچ وقت افسرده نمی شود و حامیان هر گاه به ما مراجعه می کنند تاکید دارند با گره گشایی از کار ایتام گره های زندگی آن هام باز می شود.

 

 

 

 

کد خبر 943552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha