کرامت انسانی مانع نگاه جمهوری اسلامی به ساخت بمب اتم می شود

حجت الاسلام اکرمی گفت: جمهوری اسلامی هرگز بمب اتم را نپذیرفت و با نگاه به کرامت انسانی از آن دوری کرده و هیچ گاه آن را نپذیرفته و نمی پذیرد اما معتقد است سلاح باید بازدارنده باشد و دشمن باید بداند اگر دست از پا خطا کند، پاسخی محکم دریافت می کند.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: کرامت و ارزشهای انسانی یکی از مهمترین اصول جمهوری اسلامی در روابط خارجی با سایر کشورهای دنیا است که هموار مورد توجه رهبر انقلاب در روابط خارجی ایران بوده و بر سه کلمه عزت و کرامت، مصلحت و حکمت تاکید داشتند در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام «سید رضا اکرمی» رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در مورد نگاه ایران در حفظ کرامت و ارزش های انسانی در روابط خارجی به شرح زیر ارایه می شود.

 

دیدگاه قرآن در مورد کرامت انسانی را توضیح دهید؟

در قرآن 47 مرتبه از موضوع کرامت در قالب های متعدد صحبت شده است و چهره کرامت را کاملا باز کرده است. اولین چیزی که مزاحم کرامت انسان عنوان شده، ابلیس و شیطان است که به خدا اعتراض می کند که تو آدم را بر من مقدم داشتی و حالا از من درخواست سجده می کنی. اشاره قرآن در 47 آیه گوناگون نشان می دهد که میدان کرامت بسیار وسیع و شامل دنیا، آخرت، انسان و فرشتگان است.

 

دولتهایی که عطش قدرت دارند کرامت انسانی را چگونه می دانند؟

کسانی که عطش قدرت دارند، کرامت انسانی را فقط برای خود می دانند و برای دیگران بردگی و ذلت و استثمار را پذیرا هستند. انسان در میان فلاسفه، افلاطیون و مکاتب گوناگون تعریف های مختلفی دارد. برخی گفته اند انسان حیوانی ناطق است و در مواردی حی متأله است و از تعبیرات دیگر آن است که انسان موجودی مکرم است و لقد کرمنا بنی آدم و این کرامتی است که خدای متعال به فرزندان آدم عنایت کرده و به دنبال عواملی که به انسان کرامت می بخشد را بیان کرده است که توضیحات مفصلی را می طلبد.

 

 نگاه رهبر انقلاب در حفظ کرامت انسانی توضیح بفرمایید؟

رهبر انقلاب در یک سخنرانی جامع و کامل در مورد روابط سیاسی ایران در سه کلمه عنوان کردند که ما در هر جا عزت، حکمت و مصلحت مان مراعات شود با آن کشور و ملت ارتباط برقرار می کنیم. این موضوع در حوزه سیاسی، اقتصادی و سایر موارد عملی است. باید در همه جا و در تمام روابط با سایر کشورها عزت، مصلحت و کرامت انسان ها کاملا حفظ شود.

خدای متعال ما را موجودی مکرم آفریده است اما 50 درصد موضوع در دست خود ماست. خدای متعال تقدیر می کند و ما باید تدبیر کنیم. ما خود را باید مکلف کنیم و به دنبال عزت نفس ،حریت و آزادگی باشیم و کاری کنیم که از دیدگاه عقل بزرگان و اندیشمندان مورد تکریم قرار گیریم. در صورتی که خودمان نسبت به خود بی ارزش نگاه کنیم، نباید انتظار تکریم از سوی دیگران را داشته باشیم.

 

جمهوری اسلامی در حوزه روابط خارجی با چه کشورهایی ارتباط ندارد؟

جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را در ارتباط با کشورهای دنیا به جز اسراییل که رژیمی جعلی است و غاصب است، گذاشته تا با تمام کشورها ارتباط داشته باشد مگر آنکه خود کشورها مانند آمریکا که ارتباط را قطع کرد و یا برخی از کشورهای دیگر که الزامات را رعایت نکردند. جمهوری اسلامی با کل دنیا در حال ارتباط است مگر در مواردی که عنوان شد.

 

جمهوری اسلامی در ارتباط با سایر کشورها از منظر حقوقی و روابط بین المللی چگونه است؟

خوشبختانه جمهوری اسلامی از نظر حقوقی هیچ مشکلی در ارتباط با سایر کشورها ندارد اما دنیای امروز دنیای قدرت و زور و سیاسی کاری است، منطق حقوقی جایگاه مقبولی ندارد و افراد اگر زورمند هستند با زور کار می کنند و اگر سیاس هستند با سیاست کار خود را پیش می برند. این دهه فرصتی است تا خاندان عصمت و طهارت را خاندان کرامت و عزت بدانیم و مراعات کنیم و این بزرگان را الگوی خود بدانیم.

 

در مورد حضور نظامی ایران به درخواست کشورهای همسایه با حفظ کرامت انسانی توضیح بفرمایید؟

 

قرآن در آیه استراتژیک وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ عنوان کرده است که هر مقداری که می توانید خود را نیرومند کنید تا برای اینکه بازدارندگی داشته باشید و در ادامه تاکید می کند ترهبون بهی عدوالله و عدوکم. به یقین قوت و قدرت هر چیزی که باشد، تفنگ، هواپیما یا ابزار نظامی و ... تاکید می کند که اگر بخواهید زور بگویید و خود را تحمیل کنید، قطعا ناپسند است.

 

جمهوری اسلامی بر چه اساسی در دفاع از خود در حوزه نظامی بمب اتم را نپذیرفته و از آن استفاده نمی کند؟

جمهوری اسلامی هرگز بمب اتم را نپذیرفت و با نگاه به کرامت انسانی از آن دوری کرده و هیچ گاه آن را نپذیرفته و نمی پذیرد اما معتقد است سلاح باید بازدارنده باشد و دشمن ما باید بداند اگر دست از پا خطا کند، جواب می شنود و پاسخی دندان شکن دریافت می کند،  این قدرتمندی خود به خود  ابزار مطلوبی است و در بسیاری از مسایل مانند کشتی های نفت که باید به ونزوئلا می رفتند به کار گرفته شد، در این مورد نیز ما را بسیار تهدید کردند و ما پاسخ دادیم که اگر این کشتی ها را مورد هدف قرار دهید، پاسخی محکم دریافت می کنید و این بازدارندگی موجب شد چند کشتی نفتی و فرآورده های آن به سلامت از دریای آزاد عبور کرده و به ونزوئلا برسد و قدرتمندی ما را به اثبات رسید. در مورد سایر سلاح ها نیز همین گونه است و معتقدیم باید قدرت نظامی ما برای بازدارندگی با حفظ کرامت انسانی باشد./

کد خبر 944337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha