نسیبه؛ زنی بابصیرت، مؤمن، مجاهد و الگوی زنان امروز

ظهیری ظهیری ایمان آوری، آگاهی به زمان، تکلیف مداری و ولایت مداری را به عنوان بهترین شاخصه از بانوان صدر اسلام مطرح کرد و گفت: نمونه این زنان فردی به نام نسیبه است که در صدر اسلام به شهادت رسید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «معصومه ظهیری» در نخستین نشست از سلسله نشست‌های «بانوان عاشورایی» که عصر امروز(چهارشنبه 18تیر) به همت کمیته فرهنگی اربعین حسینی به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به سبک و سیره و تاریخ زندگی حضرت نسیبه از بانوان بزرگوار صدر اسلام اظهار داشت: یکی از بانوان شاخص در صدر اسلام این زن بزرگ است؛ نسیبه بنت کعب از بانوان سرشناس صدر اسلام به شمار می‌آید که مقام شامخی دارد.

 

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که پیامبر بارها نسیبه را ستوده است، گفت: نسيبه دختر كعب و از انصار مدينه بود كه چون دو پسرش به نام عماره و عبد الله و شوهرش زيد به ميدان جنگ رفته بودند او نيز مشك آبى با خود برداشت و به احد آمد تا زخميان را مداوا كند و اگر آب خواستند به آنها آب بدهد.

 

وی با تأکید بر این که خانواده نسیبه مصداق بارز «الذین آمنو هاجروا و جاهد فی سبیل الله به اموالهم و انفسهم» هستند، خاطرنشان ساخت: خداوند برای آن‌ها درجه ویژه‌ای قرار  داده و می‌فرمائید «اولئک اعظم الدرجه عندالله»؛ پدرش کعب نیز جزو کسانی است که در صدر اسلام باوجود اینکه دختران را فرومایه و فرودست نگاه می‌کردند، دختران خود را در فعالیت‌های اجتماعی تشویق کرد و به دختران خود نگاه والا و کمالی اسلام را هدیه کرد.

 

ظهیری بیان داشت: اولین آشنایی نسیبه با پیامبر گرامی اسلام(ص) در لیله عقبه دوم بود که تعدادی از مردان و بانوان با پیامبر بعیت کردند و پیامبر گرامی اسلام (ص) بیعت زنان را نیز پذیرفتند؛ این آشنایی زمینه‌ای برای فعالیت‌های اجتماعی و همراهی ام عماره با پیامبر را ایجاد کرد. به نحوی که در سوم هجرت وقتی جنگ احد اتفاق افتاد و در آن جنگ جان پیامبر در خطر قرار گرفت، نسیبه جزو بانوانی بود که آبرسانی و کمک رسانی به مجروحان را در کنار دیگر بانوان برعهده داشت، مشک آب را رها کرد و دست به شمشیر گرفت تا جایی که پیامبر از او تحسین کردند.

 

معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این که نسیبه هم در دوران حیات و هم پس از رحلت پیامبر جزو افراد یاری رسان به دین محسوب می‌شود، تصریح کرد: او علاوه بر آنکه در زمان حیات پیامبر جزو کسانی بود که یاری رساندن به دین خدا را جزو برنامه‌ها و الگوهای خود در زندگی قرار داده بودند، پس از رحلت جانسور پیامبر گرامی نیز این کار را استمرار دادند به نحوی که در جنگ یمامه شرکت کرده و در دفاع از سپاه اسلام مجروح شدند و دست خود را از دست دادند.

 

وی با بیان این که این حرکت جهادگونه که در خانواده نسیبه شکل گرفته بود، پس از آن نیز ادامه پیدا کرد، خاطرنشان ساخت: حمایت و کمک از سپاه اسلام، پرستاری از مجروحان و در موارد ضروری حضور در میدان باعث شد که این بانو مجاهده در جنگ حنین به شهادت برسد و نام او جزو شهدای صدر اسلام ثبت و ضبط شود.

 

ظهیری ایمان آوری، آگاهی به زمان، تکلیف مداری و ولایت مداری را به عنوان بهترین شاخصه از بانوان صدر اسلام مطرح کرد و گفت: این ویژگی ها می تواند برای همه نسل‌ها و نسل دوران غیبت به عنوان الگو و سرمشق معرفی شود و زنان و دختران و حتی مردان ما باید از این شاخصه ها الگو بگیرند.

کد خبر 947529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha