طرح تامین مسکن برای افراد فاقد مسکن یکشنبه در کمیسیون عمران نهایی می شود

رییس کمیسیون عمران از نهایی شدن طرح تامین مسکن برای افراد فاقد مسکن در جلسه یکشنبه کمیسیون عمران خبر داد و گفت: در این طرح بر روی دو میلیون واحد سرمایه گذاری شده است.

«محمدرضا رضایی کوچی» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به طرح مجلس برای افرادی که توانایی تامین مسکن در شرایط موجود را ندارند ، گفت: ما در این طرح سه مسئله مهم را مورد توجه قرار دادیم اینکه زمین ارزان قیمت و زمینی که در اختیار دستگاه های دولتی است چه زمین هایی که در محدوده شهرها هستند و یا زمین هایی که می توانیم به شهرها الحاق کنیم به صورت قراردادهای 99 ساله بین مردم و انبوه سازان در اختیار افراد فاقد مسکن قرار گیرد. در واقع در این طرح بحث تامین زمین ارزان قیمت که مالک آنها دولت است، مورد تاکید قرار گرفته است.

 

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسئله دیگری که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است، ارایه تسهیلات ارزان قیمت با نرخ تک رقمی است. ما  معتقدیم کسی با تسهیلات با نرخ 18 درصد صاحب خانه نمی شود. در حال حاضر در حال رایزنی و گفت و گو با بانک مرکزی و بانک های عامل هستیم که تسهیلات زیر 10 درصد به افراد فاقد مسکن ارایه شود. ما در این طرح بر روی دو میلیون واحد سرمایه گذاری کردیم و پیش بینی شده است که 70 درصد قیمت تمام شده یک واحد مسکونی به افراد تسهیلات ارایه شود.

 

وی اضافه کرد: در بحث تسهیلات نیز ما یک نسخه واحد برای هم نچیدیم بلکه تاکید کردیم که متناسب با دهک های مختلف جامعه سقف تسهیلات مشخص شود یعنی افرادی که دارای درآمد پایین هستند و جزو دهک های پایین جامعه هستند، تسهیلات با نرخ 6 یا 4 درصد به آنها عرضه شود.

 

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله دیگری که در این طرح مورد تاکید قرار گرفته است، بحث مصالح ساختمانی نظیر سیمان و میلگرد است که نباید این مصالح صادر شوند و باید کنترل های لازم برای تامین نیاز کشور در این رابطه انجام شود و به دلیل اینکه بازار بورس ملتهب است و این مصالح و تولیدات به بازار بورس می رود و با قیمت چند برابر عرضه می شود، نظارت جدی ای انجام شود تا این مصالح به صورت ارزان قیمت در اختیار مردم قرار گیرد.

 

وی در مورد پیش بینی منابع این طرح نیز گفت: در رابطه با بحث مصالح ساختمانی و زمین چون در اختیار دولت هستند لذا بار مالی برای دولت نخواهد داشت، فقط در بحث ما به التفاوت تسهیلات با نرخ 18 درصد ممکن است مشکلی پیش بیاید که ما در حال پیش بینی منابع آن هستیم.

 

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طرح فوق در جلسه روز یکشنبه کمیسیون عمران نهایی خواهد شد و برای بررسی به صحن ارایه می شود./

کد خبر 947866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha