۱۵۰ هکتار از اراضی رضوانشهر در تنش آبی است

رزاقی عمده محدودیت بخش کشاورزی رضوانشهر را مدیریت منابع آب عنوان کرد و گفت: : این امر موجب شده امسال ۱۵۰ هکتار از اراضی در دوره تنش آبی قرار گیرند.

«مسعود رزاقی» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه بر اساس قانون، جابجایی دام ها بدون پلاک ممنوع بوده و نیروی انتظامی می تواند دام های بدون پلاک را متوقف سازد، اظهار داشت: ۴۵۰ راس دام سبک و سنگین نیز در رضوانشهر با هداف افزایش تولید شیر و گوشت اصلاح نژاد شده اند.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رضوانشهر متذکر شد: همچنین ۲۹۵ تن انواع نهاده‌های دامی اعم از گندم، سبوس، جو و کاه عدس در بین دامداران این شهرستان توزیع شده است.

 

وی افزود: سال گذشته نیز از  ۱۸ هزار و ۷۰۰ کلونی زنبور عسل، ۴۸۰ تن عسل تولید شده که نسبت به سال ۹۷ با ۱۵ درصد افزایش روبرو بوده است.

 

به گفته رزاقی همچنین امسال ۲۶۸ جعبه تخم نوغان در بین نوغانداران این شهرستان توزیع و از این مقدار هشت تن پیله تر تولید شد.

 

* ۲ هزار و ۷۵۵ هکتار از اراضس رضوانشهر بیمه شده اند

وی در ادامه با بیان اینکه رضوانشهر ۱۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که امسال ۲ هزار و ۷۵۵ هکتار آن بیمه شده اند، اظهار داشت: در چهارماهه پایانی سال ۹۸، ۳۲ هزار هکتار از آب بندان‌ها مورد لایروبی، مرمت و بازسازی قرار گرفت و ذخایر آبی این شهرستان ۲۵۳ هزار متر مکعب افزایش یافت.

 

رزاقی سپس عمده محدودیت بخش کشاورزی رضوانشهر را مدیریت منابع آب عنوان کرد و افزود: ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی این شهرستان که در انتهای شبکه آبی سفید رود قرار دارد، تحت پوشش این سد است و ۸۰ درصد مابقی متکی به آب بندان هاست.

 

وی تاکید کرد: این امر موجب شده در برخی سال ها و بالاخص امسال ۱۵۰ هکتار از اراضی در دوره تنش آبی قرار گیرند و جهاد کشاورزی به‌دنبال اجرای ۲ تا طرح آبیاری کم فشار و قطره ای و بتنی کردن انهار است و برای اجرایی شدن این طرح به اعتبارات ملی نیاز دارد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رضوانشهر سپس از توزیع ۱۷ دستگاه ماشین آلات کشاورزی شامل نشاکار و دروگر به ارزش ۴۲۰ میلیون تومان در سه ماهه نخست امسال خبر داد و خاطر نشان کرد: در این مدت ۴۰ هزار لیتر نفت سفید و ۳۰۰ هزار لیتر گازوئیل در بخش کشاورزی توزیع شده است.

 

وی سپس تصریح کرد: این شهرستان در حال حاضر ۱۵۹ دستگاه تراکتور، چهار هزار و ۸۵۰ دستگاه تیلر ، ۵۸۸ دستگاه نشاکار، ۱۰۵ دستگاه دروگر، ۱۱۵ دستگاه کمباین و هزار و ۴۰۰ دستگاه سایر ماشین آلات کشاورزی دارد.

 

* صنوبرکاری ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی

رزاقی در ادامه با بیان اینکه سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی رضوانشهر به کشت انواع اقلام زراعی اختصاص دارد و چهار هزار و ۵۰۰ هکتار نیز صنوبرکاری شده اند، یادآور شد: این شهرستان هزار و ۱۵۰ هکتار باغ، شش هزار هکتار جنگل و ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار مرتع دارد.

 

وی متذکر شد: همچنین در بخش دامداری و صنعت مرغداری، رضوانشهر دارای ۳۲ هزار راس دام سنگین، ۹۱ هزار راس دام سبک، ۲ مرکز جمع آوری شیر، ۱۷ واحد مرغداری صنعتی با ظرفیت تولید ۳۱۰ هزار قطعه در هر دوره، یک واحد مرغ مادر گوشتی با ظرفیت تولید ۱۸۰ هزار قطعه، ۲ واحد مرغ مادر با ظرفیت تولید هشت میلیون تخم مرغ نطفه دار، یک واحد صنعتی جوجه کشی، یک واحد پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید ۱۵تن، یک واحد پرورش شترمرغ ۶۰ قطعه ای، یک واحد تولید کود آلی ارگانیک و غنی شده با ظرفیت ۵۰۰ تن در سال، سه شرکت تعاونی روستایی، یک شرکت تعاونی دامداران و یک شرکت تعاونی گاومیش است.

 

وی در پایان متذکر شد: شرکت تعاونی عشایر شهرستان رضوانشهر با ۷۵۲ نفر عضو یکی از شرکت تعاونی‌های فعال عشایری استان است که متاسفانه به علت اینکه در سرشماری صورت گرفته رضوانشهر به عنوان شهرستان عشایری شناخته نشد، نمی تواند از اعتبارات این بخش استفاده کند.

کد خبر 948577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha