۸۰ درصد مبتلایان به کرونا با ماندن در خانه بهبود می یابند

پزشک مرکز درمانی در کرمان گفت: خوشبختانه علیرغم وضعیت خطرناک و پاندمی که با آن روبرو هستیم هنوز هم ۸۰ درصد موارد مبتلا به کرونا بدون هیچ عارضه ای فقط با ماندن در منزل بهبودی کامل پیدا می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر سعید صحبتی یکشنبه شب (22 تیر) در برنامه مجازی مطب در خانه پیرامون سوالات مربوط به  بحران ویروس کرونا پاسخ هایی ارائه داد.

 

 

پزشک مرکز درمانی در کرمان در پاسخ به شخصی که پرسید امروز درگیر کار بودم و یادم نبود که دست های خود را مرتب شستشو دهم و بعد از گذشت چند ساعت متوجه شدم آیا این بی دقتی موجب آلوده شدن من به کرونا شده است؟ گفت: شستشوی مکرر دست ها و ضدعفونی آن ها هنوز یکی از توصیه ها است باید بگویم که ویروس از طریق  پوست یا دست آلوده وارد بدن نمی شود اما اگر دست آلوده به دهان، بینی و چشم برخورد کند ویروس وارد بدن می شود دقت کنید در زمان کرونا از لمس بیهوده دست با صورت  پرهیز شود.

 

 

 

وی در پاسخ به شخصی که پرسید 43 سال سن دارم و همکارم مبتلا به کرونا شده است و من نیز حدود 12 روز قبل تب خفیف و بدن درد داشتم تست کرونا دادم آزمایش منفی بود که با داروی آزیترومایسین، دیفن هیدرامین و امانتادین  بهتر شدم در حال حاضر دو روز است که دچار تنگی نفس شده ام آیا نیاز به تست مجدد است؟ دکتر صحبتی پاسخ داد: اگر جزو گروه های پرخطر نیستید مانند زنان باردار، افراد مسن و بیماران خاص؛ نیاز به تست مجدد نیست و نوشیدن مایعات گرم، استراحت و ... را توصیه می کنیم.

 

 

شخصی هم پرسید که اگر آزمایش کرونا مثبت شده باشد و سرفه و درد و دیگر علائم را نداشته باشیم چطور می توان مطمئن شد که ریه درگیر شده یا خیر؟ دکتر صحبتی پاسخ داد: نیاز  به اقدام خاصی نیست امّا اگر دچار تنگی نفس شدید و سرفه های خشک داشتید به مراکز 16 ساعته جهت معاینه و بررسی بیشتر مراجعه کنید.

 

 

این پزشک در پاسخ به سوالی درباره شستن شیر و پنیر، بستنی و پفک و دیگر اقلام که دغدغه بسیاری از مردم در شرایط بحران کرونا است؛ گفت: هر چیزی که از بیرون خانه خریداری و به داخل خانه وارد می شود می تواند آلودگی به ویروس را داشته باشد، لذا اگر این کالاها قابل شستشو باشند توصیه می شود حتما شستشو انجام دهید و اگر قابل شستشو نیست می توانید به مدت 5 روز در محیطی که با آن تماس نداشته باشید مانند کابینت نگهداری کنید و پس از 5 روز سراغ آنها رفته و استفاده کنید.

 

 

وی در پاسخ به سوال شخصی که پرسید دو روز است سوزش و درد گلو پیدا کرده و می ترسد به بیماری مبتلا شده باشد؛ توضیح داد: فعلا" با مایعات گرم، نوشیدنی و ...  علائم خود را تخفیف دهید و کم کنید که نیاز به انجام آزمایش نیست و با انجام نکات بهداشتی، ماسک و ... تا یک هفته دیگر حال شما مساعد می شود.

 

 

دکتر صحبتی در پاسخ به سوال شخصی که پرسید چهارشنبه دو هفته قبل تست کرونای مادربزرگم مثبت اعلام شد با توجه به اینکه تماس هم با هم داشتیم و در حال حاضر در قرنطینه به سر می برم؛ کی می توانم از قرنطینگی خانه دور باشم؟ اظهار داشت: مدت قرنطینه شدن با ایزوله شدن فردی که آلوده است 14 روز است.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خانم 23 ساله ای هستم که از شب گذشته دچار تنگی نفس و سنگینی و درد قفسه سینه شده ام؛ تصریح کرد: اگر تنگی نفس شما تنها علامت موجود است و علامت هایی مانند  سرفه، گلودرد و تب و لرز وجود نداشته باشد بیماری کرونا ندارید این علائمی که گفتید شاید ناشی از استرس باشد که قاعدتا" مهم است.

 

 

پزشک مرکز درمانی کرمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پسری 23 ساله هستم گاهی اوقات دچار حمله پانیک می شوم که برای درمان آن دارو مصرف می کنم به تازگی قفسه سینه ام درد می کند و عکس هم گرفتم چیزی نیست گفت: علائم ذکر شده منشأ پانیک است.

 

 

دکتر صحبتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کرونا بدون علامت هم کشته داده است؟ گفت: قبل از پاسخ سوال شما، توضیح مختصری راجع به موارد بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بدهم، خوشبختانه علیرغم وضعیت خطرناک و پاندمی که با آن  روبرو هستیم هنوز هم 80 درصد موارد مبتلا به کرونا  بدون هیچ عارضه ای فقط با ماندن در منزل بهبودی کامل پیدا می کنند.

 

 

 

 

وی ادامه داد: 10 تا 15 درصد موارد نیاز است که در بیمارستان بستری شوند و  5 تا 10 درصد هم متأسفانه  منجر به مرگ می شود که این مرگ و میرها هم در افراد سن بالا، بیماری های زمینه ای که سیستم ایمنی خود را  از  دست می دهند ایجاد می شود، لذا مرگ و میر ناشی از این بیماری معمولا" به خاطر عوارضی است که کرونا ایجاد می کند این عوارض می تواند ریوی، قلبی، کلیوی و ... باشد  که منجر به مرگ می شود و اینطور نیست که فردی مبتلا به کرونا شود و بدون هیچ علامت و نشانه ای جان خود را از دست دهد اما اگر مرگ ناگهانی در فرد مبتلا به کرونا  ایجاد شود می تواند همزمانی با یک عارضه ای دیگر مانند سکته قلبی، مغزی و ... باشد.

 

 

 

دکتر صحبتی در پاسخ به سوال شخصی که پرسید ویروس کرونا در فریزر چقدر می تواند ماندگار باشد؟ مثلا اگر شاتوت فریز کنیم چه مدت باید بگذرد تا بعد استفاده کنیم؟ بیان کرد: متأسفانه ویروس کرونا سرمادوست است و فریزر  نه تنها باعث از بین رفتن آن نمی شود بلکه طول عمر آن را می تواند زیاد کند؛ برای ضدعفونی کردن میوه های  پوست نازک از محلول هایی که با آن سبزی شسته می شود استفاده کنید.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سوزش گلو و خشکی گلو نشانه کرونا است؟ گفت: خیر بیشتر نشانه حساسیت های غذایی یا عفونت های ویروسی دیگر می تواند باشد.

 

 

پزشک مرکز درمانی کرمان در پاسخ به سوال شخصی که گفت برای ضربان قلبم بعد از غذا خوردن قرص پروپرانول 10 مصرف می کنم برای چک کردن فشار خون، آیا باعث ایجاد اشتباه در فشار خون واقعی می شود یا خیر؟ خاطرنشان کرد: کاربرد داروی پروپرانول در کنترل تپش قلب است امّا تأثیر کمی هم در کاهش فشار خون بالا دارد؛ لازم است فشار خون خود را چک کنید، اگر طبیعی باشد نیاز به اقدام خاصی نیست و اگر بالا بود با کم کردن نمک و چربی، کنترل رژیم غذایی، کاهش استرس ها و فعالیت فیزیکی فشار خون را به حد نرمال برگردانید.

 

 

کد خبر 948609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha