فعالان مد و‌ لباس خط شکن‌های میدان جنگ فرهنگی هستند

یک فعال حوزه مد و لباس تاکید کرد طراحان مد در جهان، افرادی استراتژیست هستند و حضور آن‌ها در صحنه مد و لباس، کم از حضور در میدان جنگ ندارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از رادیو گفتگو، «علیرضا احمدیان» با حضور در برنامه «خیابان فرصت»  اظهار کرد: ما تلاش داریم نهضت جدیدی در حوزه مد و لباس پدید آوریم؛ بنام مد و لباس ایرانی اسلامی که قصد دارد از تمدن غنی و ارزشمند ایرانی با فرهنگ تاریخی و قدمت و اصالت ترکیبی با شاخص‌های اسلامی ایجاد کند.

وی معتقد است این کار گرچه در گفتمان ساده است ولی موضوعی راهبردی و پیچیده تلقی می‌شود. این جریان امروز شکل گرفته و برای نیل بدین مقصود، باید یک جنبش جامع از هنرمندان و مورخین و افرادی که تاریخ ایران و اسلام را می‌شناسند در کنار فقها و طراحان مد شکل گیرد.
احمدیان افزود: ترکیب این‌ها در کنار هم کاری سخت است؛ باید جنبه‌های زیبا شناختی و آرامش بخش برای البسه تامین شود و از طرفی الگوی ایرانی اسلامی در قالب اقدامی هوشمند طراحی گردد.



چرا مردم فست فشن‌های گران را می‌پسندند؟!

وی تاکید کرد سلیقه، علاقمندی‌ها، زاویه دید مخاطب و شکل و طرح مورد پسند مخاطب باید در این قالب جای گیرد.
احمدیان با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: مدل لباس ایرانی اسلامی که در فلسفه بدان اندیشیده می‌شود، با لباس‌هایی که در اصطلاح فست فشن هستند و فشرده طراحی می‌شوند و قطعا از نظر اقتصاد سود بالاتری دارند، [مورد پسند مردم هستند].



مد مقوله‌ای راهبردی و استراتژیک است

این فعال مد و لباس با تاکید بر این نکته که مد موضوعی راهبردی است و اصلا نمی‌توان با نگاه ساده اندیشانه بدان نگریست، افزود: مد مقوله‌ای فرهنگی، اقتصادی، ایدئولوژیک و فرهنگ ساز و سیاسی است.
احمدیان اضافه کرد: طراحان مد افرادی استراتژیست هستند و حضور آن‌ها در صحنه، کم از میدان جنگ ندارد.



نخبگان مدو‌لباس رنگ‌ها را به درک غالب یک شهر بدل می‌سازند

وی افزود: این افراد نخبه تلقی شده و با ایجاد موج و فرکانس در جامعه، مثلا یک رنگ را در یک شهر به الگویی رایج تبدیل می‌کنند.
احمدیان با ابراز تاسف از اینکه ایران در منظومه مد و لباس و صنایع پوشاک با فقدان سیاست گذاری و عدم وجود افراد راهبردی روبروست، گفت: ما افراد معمولی را در این منظومه وارد کردیم که در این مسئله استراتژی‌ها قابلیت راهبری کردن نداشتند.



چرا هزینه دوخت البسه ایرانی‌اسلامی گران تمام می‌شود؟

همچنین علیرضا حسین زاده، مدیر موسسه فرهنگی استارتاپ پوشاک اظهار کرد: یک تولید صنعتی داریم که در شمار انبوه قیمت را سرشکن کرده ولی تولید محدود کارگاهی که تعریف صنعتی ندارد و معمولا مد و لباس اسلامی را در بر دارد، شامل موسسات کوچک با انگیزه‌های شخصی است و معمولا تولیدات آن، به شمار بالا نمی‌رسد و مانند تک دوزی می‌ماند که هزینه بالایی برای مشتری دارد.

وی با بیان اینکه نمی‌توانید هزینه‌های تولید مد و لباس اسلامی را روی کل محصولات سرشکن کنید، از فقدان زنجیره بومی در ابتدای کار صنعت پوشاک سخن گفت و افزود: هر اثر تولیدی زنجیره‌ای خاص دار که حلقه‌هایی تعیین کننده در محصول نهایی بر اساس منطق رقابت بر هم متصل می‌شوند.


لباس خوب منزلت اجتماعی را ارتقا می‌دهد

حسین زاده افزود: در ابتدا، پوشاک در زنجیره، صنعت خلاقانه محسوب می‌شد بدین معنا که هسته مرکزی بنام تولید محتوای خلاق وارد این صنعت می‌شد که آموزش و ماشین آلات و مواد اولیه خاص خود را شامل می‌شود.
دبیر اسبق کارگروه ساماندهی مد و لباس اضافه کرد: مد و لباس اسلامی تشخُصی اسلامی به البسه می‌دهد که معرف محتوای محصولات است؛ همچنین این لباس کارکردی زیباشناسانه دارد که به سلیقه افراد باز می‌گردد و متناسب با سلایق و علایق، افراد می‌باشد.
حسین زاده گفت: در کشورهای صاحب زنجیره صنعت پوشاک این محتوای خلاق بعد از فرایندی پیچیده، در قالب نوآوری مفاهیم ارزشی خود را به طرح تبدیل می‌کند که در یک فرایند رسانه‌ای منزلت اجتماعی می‌یابد و افراد با دید این طرح، احساس می‌کنند پوشیدن لباس‌ها به آن‌ها منزلت می‌بخشد.



پوشاک ایرانی اسلامی پارچه بیشتری می‌برد

در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی ایمان کرمانی، مدیرعامل یک شرکت مد و لباس در رابطه با گران بودن بازار مد و لباس ایرانی اظهار کرد: این گرانی مشمول همه کالاهاست.
در ادامه که مجری برنامه سخنان او را نیمه تمام گذاشت، بحث را به سمتی دیگر برد و گفت: کسی که قصد دارد محصولاتی شامل پوشاک ایرانی اسلامی را تهیه کند، تبعا پوشاکی را تهیه می‌کند که از لحاظ میزان پارچه، نوع دوخت و سایر مسائل هزینه بالاتری را در بر می‌گیرد.



محدودیت‌هایی که دوخت چادر مشکلی در ایران دارد

کرمانی اضافه کرد: کسی که این نوع پوشش را انتخاب نکرده و از فروشگاه‌های مرتبط خرید می‌کند، کاری سخت تر پیش رو دارد.
این فعال مد و لباس افزود: نخی که برای مانتو استفاده می‌شود، مشخصا برای پارچه چادر مشکی استفاده نمی‌شود و کسی که قصد خرید یک چادر را دارد، در مقایسه با یک مانتو قطعا می‌داند پولی برای پارچه بیشتر می‌پردازد.
کرمانی خاطرنشان کرد: از آنجایی که در داخل برای تولید پارچه چادر مشکی با محدودیت روبرو هستیم، این پارچه برای افرادی که متراژی بیشتر نیاز دارند گران تر تمام می‌شود و طبیعتا باید نسبت به یک مانتوی معمولی هزینه بیشتر برای آن صرف شود.

کد خبر 949646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha