دانش وسیع  امام جواد(ع) عالمان زمان خود را حیرت زده کرد

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شیروان گفت: امام جواد(ع) چنان دانش وسیع و کلانی داشت که موجب حیرت درباریان مأمون و شخص وی، دانشمندان و عالمان زمانه خود شد.

«حجت الاسلام علی پرهیزکار» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: امام جواد(ع) از دانش وسیع و کلانی برخوردار بود هرچند برخی به دلیل سن کم جانشینی‌اش را نپذیرفتند، اما امام رضا(ع) در موارد متعددی امامت محمد بن علی(ع) را به اصحاب خود اعلام کرده بود.

 


مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شیروان بیان کرد: از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های ایشان تبحر و تسلط ایشان بر مسائل علمی و فقهی بود تا آنجا که در مناظرات مختلف با بزرگ‌ترین دانشمندان و فقهای زمانه خود همواره پیروز بود و آوازه این توانایی بسیار پیچیده بود.

 


حجت الاسلام پرهیزکار عنوان کرد: از مناظرات مهم امام که در زمان مأمون عباسی در بغداد صورت گرفت، مناظره با یحیی بن اکثم، فقیه دربار عباسی، بود که بنا بر برخی منابع شیعه، علت وقوع این مناظره، اعتراض سران عباسی به پیشنهاد ازدواج امام با ام الفضل از سوی مأمون بود. 

 

وی خاطرنشان کرد: مأمون برای اثبات درستی تصمیم خویش، به آنان پیشنهاد کرد تا امام جواد(ع) را بیازمایند، آنان پذیرفتند و برای آزمودن آن حضرت، جلسه مناظره‌ای ترتیب دادند، ایشان اما به رغم سن کم نشان دادند که یک شخصیت تکامل یافته الهی دارند و فرقی نمی‌کند که سن امام تعیین شده چقدر است، بلکه این شایستگی‌های وجودی ایشان است که اهمیت دارد، انصافاً نیز امام جواد(ع) به همگان نشان دادند که با وجود طفولیت، جایگاه امامت برای شیعیان را به خوبی می‌توانند عهده‌دار شوند.

 


حجت الاسلام پرهیزکار خاطرنشان کرد: حضرت امام جواد(ع) وظیفه امامت خود را به گونه‌ای خوب ادا کردند که دشمنان اسلام تحمل نیاورده و تلاش کردند تا در سنین جوانی ایشان را به شهادت برسانند.

 


مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شیروان اضافه کرد: اینکه ایشان جوان‌ترین امام شیعیان بودند نشان می‌دهد که امامتشان صرفاً امامت معنوی نبود و از جهات سیاسی و اجتماعی چنان تأثیرگذار بودند و آن‌قدر مناسب، شیعیان را هدایت می‌کردند که موجب رعب و وحشت دستگاه عباسی شدند.

 

وی گفت: پایان ماه ذی‌القعده سالروز شهادت امامی است که در سن هشت سالگی رهبری شیعیان را بر عهده گرفت و با علم و دانش خود دشمنان را ذلیل کرد.

 


وی ادامه داد: امام جواد(ع) را جوان‌ترین امام شیعیان می‌نامند، امامی که امامتش در کودکی به وی رسید و با وجود رفتارها و بهانه‌های بنی اسرائیلی برخی پیروان سست دل و نافرمان، یادآور مقامی بود که عیسی در طفولیت از سوی خدایش کسب کرد و جایگاهی که سلیمان نبی پس از داوود به آن نائل آمد.

کد خبر 951588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha