عرفه  عالی‌ترین تجلی‌گاه نیایش که عبودیت را با ملکوت پیوند می دهد

روز عرفه چنان اهميت دارد که با شب قدر برابرى مى‌کند بنابراین فرصتى استثنايى است که بايد از لحظات آن در تقويت رابطه و نیایش با خداوند استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، روز عرفه از ایام باشکوه و عظیم است که در‌های آسمان را برای پذیرش تضرع‌های عاشقانه‌ بندگان ذات اقدس الهی می‌گشایند و باز هم آن فاعل بالعشق خواهان بازگشت اشرف مخلوقاتش به بارگاه امن‌ خود است . آری باز هم فرصت برای بازگشت انسان به اصل و جایگاه اعلی اولیه‌اش را فراهم می‌کنند، چقدر بزرگوارند و بزرگوارانه رفتار می‌کنند. چقدر ظلم کردیم! چقدر نادیده گرفتیم آن همه رحمت را! ولی باز هم می‌خوانندمان، دعوتمان می‌کنند و می‌خواهند همچو شب قدر به ارزش و منزلت خود نائل شویم.

آری روز عرفه، روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و اطاعت خود دعوت کرده و از آن سوی سفره جود خود را برای آنها گسترانیده است. آمرزش گناهان، قبولي طاعات، آشنايي بيشتر با معارف اسلامي، تفکر و تامل در گذشته و آينده، برآورده شدن حاجات و توجه ويژه خداوند متعال به بندگان از جمله آنهاست.

 

* عرفه فرصتی برای شناخت بیشتر خالق هستی


مسئول تشکل های مذهبی تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه خداوند روز عرفه را به عنوان جایگزین شب قدر قرار داده است گفت: اگر کسی توفیق درک شب قدر را پیدا نکرده باشد می تواند در روز عرفه جبران مافات کند، پس هنر بندگان حضرت حق، لبیک گفتن به دعوت خداوند در این روز است.

حجت الاسلام حسن بابایی ادامه داد: عرفه به معنای معرفت است، پس باید تلاش کنیم در این روز معرفت مان را نسبت به خداوند افزایش دهیم، اگر به خداوند و بزرگی او ایمان داشته باشیم و موفق به شناخت او شویم، هر گز در ازدواج و فرزند آوری از مشکلات اقتصادی نمی هراسیم، اگر بدانیم خداوند بزرگ است در مقابل هیچ استکباری سر خم نمی کنیم.


مسئول تشکل های مذهبی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان بیان داشت: اغلب ما چون وعده های خداوند را باور نداریم و او را نمی شناسیم کم صبر شده ایم و همه این مسایل به عدم معرفت ما نسبت به خالق بزرگ هستی بر می گردد، پس باید در روز عرفه سعی کنیم معرفت مان را نسبت به خداوند افزایش دهیم.

 

*فرصت توبه مهمترین فرصت در روز عرفه است


 استاد حوزه با اشاره به اینکه مؤمن باید از فرصت‌های با ارزش استفاده کند، ابراز کرد: شب و روز عرفه از زمان‌هایی است که خداوند متعال به آن سیادت ویژه‌ای بخشیده است؛ این در حالی است که عرفه و کربلا زمان و مکان برگزیده الهی هستند که با یکدیگر گره‌ خورده اند.

 

حجت الاسلام مجتبی کوچک زاده خاطرنشان کرد: فرصت توبه یکی از مهم‌ترین فرصت‌های عرفه است، دعا از دیگر فرصت‌هایی است که همگام با توبه خواسته‌های مؤمن را به درگاه ازلی خداوند می‌رساند و زمینه‌ای برای شروع دوباره برای مؤمن خواهد بود لذا از خدا خواستن و خدایی شدن سِر روز عرفه است.

 

 *دعای عرفه یک دعای توحیدی است

حجت الاسلام مهدی گرجی استاد حوزه و دانشگاه درباره مضامین و مفاهیم دعای عرفه نیز اظهارکرد:  اهل بیت(ع) در صحبت با مردم عادی ملاحظه عقل آنها را می‌کردند و بسیار مراقب بودند که در حد فهم آنها صحبت کنند. اما هنگام صحبت با خدا محدودیتی نداشتند و لذا مضامینی در دعاهایشان هست که در سخنرانی‌های عادی‌شان نیست. در حقیقت اسرار خاندان محمد(ص) در دعاهایی نظیر عرفه، کمیل، ابوحمزه و سما نهفته است.


وی با بیان اینکه بر این اساس دعای عرفه، یک دعای توحیدی است، ادامه داد: روز عرفه، روز معرفت است و از این رو حاجی‌ها از ظهر روز عرفه تا غروب در صحرای عرفات به دنبال پیدا کردن معرفتند و این دعا شامل معرفت انسان و حقیقت این عالم و مایه درک بهتر از پدیده‌های مختلف عالم و خلقت انسان است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: زمانی که انسان به خالقی با این عظمت و با این خصوصیاتی که امام حسین(ع) بیان کرده،  تکیه می‌کند، نه تنها از هیچ حادثه‌ای نمی‌ترسد، بلکه در مقابل خطاها، بدعت‌ها و انحرافات احساس مسئولیت و ایستادگی می‌کند.

کد خبر 955056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha