سند توسعه آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت از نگاه پراگماتیستی دور مانده است

حجت الاسلام عاملی با اشاره به این‌که نگاه پراگماتیستی به قرآن نگاه بسیار خطرناکی است، گفت: سند توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت به درستی از نگاه پراگماتیستی دور مانده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «حجت الاسلام والمسلمین دکتر سعیدرضا عاملی» در چهل‌ونهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که با حضور دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد، با قدردانی از دست اندرکاران تدوین سند توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، دقت نظر در عدم قراردادن قرآن در معرض ابطال‌پذیری را ویژگی مهم و قابل توجه این سند دانست.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه که به منظور بررسی و تصویب سند توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت برگزار شد، گفت: نکته ظریف و دقیقی که در این سند وجود دارد، چشم‌انداز آن است که در بخشی از آن آمده است،"شکل‌گیری بنیان‌های علمی جهت استفاده روش‌مند از آموزه‌های قرآنی" به این معنا که تلاش دارد از قرآن بیامورد.

 

 وی با اشاره به این که نگاه پراگماتیستی به قرآن نگاه بسیار خطرناکی است که بعضا در میان علما و روشنفکران ما هم دیده می‌شود، افزود: در این نگاه آموزه‌های علمی ‌و تجربی را یک طرف و آموزه‌های قرآنی را طرف دیگر می‌گذارند و بعد می‌گویند قرآن همین را گفته که علم تأکید کرده است؛ خطری که این موضوع دارد این است که آموزه‌های الهی و قرآنی را در معرض ابطال‌پذیری قرار می‌دهند. قوانین علمی خطاپذیر هستند و ممکن است یک‌ قانون جدید، قانون قبلی را باطل ‌کند و وقتی ما آموزه قرآنی را با تجربه و علم اثبات می‌کنیم، دانسته یا نادانسته، قرآن را در معرض خطاپذیری قرار داده‌ایم.

 

رییس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان این‌که از وزارت بهداشت انتظار می‌رود که مسیر برداشت روشمند از آموزه‌های قرآنی را در حوزه پژوهش‌ها، آزمایش‌ها و مطالعات راهبردی سلامت دخالت دهند گفت: امیدواریم این سند مسیر جدیدی برای مطالعاتی که در وزارت بهداشت صورت می‌گیرد، ایجاد کند و حتی مراکز تحقیقاتی خاص و ویژه با الهام از قرآن و تعالیم اهل بیت(ع) در ابعاد مختلف سلامت ایجاد شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عاملی گفت: خدای متعال بایسته‌های هستی را هم در تکوین و هم در تشریع در قرآن به ما آموخته است و ما باید از قرآن الهام بگیریم تا بتوانیم مسیر را درست طی کنیم و جمهوری اسلامی ایران باید در بهره‌برداری از آموزه‌های قرآنی مرجعیت داشته باشد.

 

 

کد خبر 955708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha