توسعه کشت و تولید دانه روغنی کنجد در جنوب کرمان 

فرامرز رستگاری گفت: توسعه کشت و تولید دانه روغنی کنجد در سطح ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار و تولید ۱۲ هزار تن در سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ در جنوب کرمان هدف گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، «فرامرز رستگاری» گفت: در راستای سیاست های اجرایی و برنامه های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به منظور افزایش تولید و ضریب خود اتکایی در محصولات اساسی و استراتژیک، توسعه کشت و تولید دانه روغنی کنجد در سطح ۸  هزار و ۵۰۰ هکتار و تولید ۱۲ هزارتن در سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ هدف گذاری شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: برای تحقق اهداف کمی و کیفی برنامه جهش تولید، محصول کنجد در برنامه محوری تولید بنیان، با تاکید بر افزایش کمی و کیفی عملکرد قرار گرفته است.

وی ضمن درخواست، ابراز کرد: با هماهنگی کارشناسان پهنه و استفاده موثر از دانش فنی و حضور مستمر محققین معین منطقه ای در جهت تمرکز عملیات بهزراعی و کاربرد آخرین توصیه های علمی و یافته های جدید نهایت تلاش را معمول دارند.

رستگاری عنوان کرد: به منظور مدیریت منابع آبی، بهبود تغذیه و کود آبیاری ، توسعه آبیاری تحت فشار توصیه می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اضافه کرد: در جهت دسترسی کشاورزان به بذور سازگار و پربازده برنامه ارزیابی ارقام شناخته شده و مقایسه ارقام جدید طبق روال گذشته در سطح و مقیاس بیشتر توسط محققین منطقه و کمیته بذر با حفظ اولویت در دستور کار قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: برای توسعه عملیات ماشینی در فرایند برداشت با توجه به ریزش ارقام موجود در جهت تولید انبوه و تجاری سازی و ارقام پربازده در سال های اخیر در کشور و در منطقه جنوب کرمان گام های موثری برداشته شده که برابر سیاست های اجرایی تولید بذر و نشاءمورد نیاز منطقه پیش بینی میگردد در سال های آینده این مهم محقق شود.

رستگاری اظهار کرد: با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری و اولویت های وزارت جهادکشاورزی و افزایش خوداتکایی در تولید دانه های روغنی به منظور کاهش هزینه های تولید، جلوگیری از خام فروشی، افزایش سهم کشاورزان و اقتصاد منطقه از ارزش افزوده محصول، برنامه جلب و مشارکت سرمایه گذاران در توسعه زیرساخت ها و احداث کارخانه های روغن کشی به منظور استحصال روغن و استفاده بهینه از کنجاله و محصولات جانبی با حفظ اولویت در حال پیگیری می باشد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ضمن توصیه، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط تحریمی و محدودیت های تحمیلی در واردات و تغییرات قابل پیش بینی در بازار قیمت محصول، کشاورزان منطقه تا فصل برداشت محصول از سلف فروشی خودداری کنند.

وی در خاتمه بیان کرد: مطابق تقویم زراعی منطقه عملیات کاشت محصول از ۲۰ تیر سال جاری در منطقه آغاز شده و تاپایان مرداد ادامه دارد.

کد خبر 957920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha