رسانه‌ها یکی از عوامل تأثیرگذار بر زندگی افراد جامعه هستند

امروزه انسان‌ها در معرض نهادهای رسانه‌ای متولد می‌شوند، می‌اندیشند، دنیا را از این منظر می‌بینند و رفتارهای خود را بر اساس الگوهای مختلف سامان می‌دهند و در این راستا رسانه‌های دینی بی‌شک یکی از عوامل تأثیرگذار بر زندگی تک‌تک افراد جامعه هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، رسانه‌ها یکی از عوامل و ابزارهای مهم جامعه و فرهنگ‌پذیری هستند که نقش مهمی در رشد و تحول جنبه‌های گوناگون زندگی افراد ایفا می‌کنند. 

 

امروزه، انسان‌ها در معرض نهادهای رسانه‌ای متولد می‌شوند، می‌اندیشند، دنیا را از این منظر می‌بینند و رفتارهای خود را بر اساس الگوهای برگرفته از کتاب و مجله، روزنامه، فیلم، ماهواره، تلویزیون، رادیو و اینترنت سامان می‌دهند و در این راستا رسانه‌های دینی بی‌شک یکی از عوامل تأثیرگذار بر زندگی تک‌تک افراد جامعه است.

 

رسانه‌ها ابزار ارتباطی‌ هستند، لذا ارتباط جمعی به خودی خود صورت نمی‌گیرد بلکه به همان ابزاری نیاز دارد که از طریق آن بتوان با جمع کثیری ارتباط برقرار کرد و این ابزار همان رسانه است.

 

در این بین نباید از نقش دولت در رسانه‌های خود برای شکل‌دهی جامعه در جهت سیاست‌های کلان غافل شد. 

 

دولت‌ها امروزه بخش اعظمی از عملکرد خود را چه به جهت سیاست‌های داخلی و چه به جهت سیاست‌های خارجی از پنجره رسانه بهره می‌برند؛ از این رو تأثیر یک رسانه قوی بر جامعه می‌تواند تحولی عظیم را در آن جامعه به دنبال داشته باشد.

 

در کشور ما با توجه به ریشه‌های سنتی و عقیدتی و مذهبی که به نوعی تلفیقی از سنت و مدرنیته است رسانه‌ها می‌توانند همانند یک ابزار قوی در دستان دولت عمل کنند.

 

رسانه‌ها با ایجاد برنامه‌های متنوع سهم بسزایی در تبیین مبانی خانواده در استحکام رابطه‌های عاطفی و همچنین تقویت باورهای دینی و مذهبی دارند که همگی این عوامل می‌تواند سعی در پویا نگه داشتن کوچکترین عنصر جامعه که همانا خانواده است مؤثر باشد.

 

در دنیای امروز ما که الگوی زندگی کاملاً در حال تغییر است، الگوی تسخیر دولت‌ها توسط یکدیگر با استفاده از ابزار رسانه که همان جنگ رسانه‌ای است و در کشور ما با نام تهاجم فرهنگی گره خورده، نقش رسانه‌های دینی و ارزشی را بیش از پیش پررنگ‌تر و پر محتواتر جلوه می‌دهد.

 

شاید بی‌شک یکی از عوامل نشر باورهای اعتقادی و مذهبی در جوامع اسلامی رسانه‌های دینی باشند، نقشی که این رسانه‌ها در جامعه از خود برجای می‌گذارند و بی‌تردید آثار و تأثیرات شگرفی را می‌توانند به‌دنبال داشته باشند، برگزاری آئین‌های مذهبی استفاده از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه در راستای تقویت زیرساخت‌های اخلاقی و مذهبی با ایجاد تولید برنامه‌های فاخر و مختلف و برطرف کردن نیازهای جامعه از طریق خورد و بازخورد در  جامعه که همگی نشأت گرفته از یک رسانه قوی با الگو ایرانی اسلامی است حکایت دارد.

 

در آخر توصیفی که از رسانه بیان شد بی‌شک نمی‌تواند خالی از عیب و ایراد باشد اما رسانه دینی، مذهبی و ارزشی زمانی می‌تواند پویا و توانمند باشد که از همه ظرفیت‌های موجود در جامعه بهره‌برداری کرده و برای رفع همه نیازها بالاخص نیازهای خانواده‌های ایرانی و نسل جوان برنامه‌های مدون و متنوع را ایجاد کند که این مهم محقق نخواهد شد جز اینکه این رسانه‌ها شناخت کافی و کاملی از نیازهای روز جامعه در همه صنف‌ها و سلایق و علایق را دارا باشند.

 

یادداشت: بهنام جلیلیان

کد خبر 958262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha