برپایی ایستگاه های صلواتی و توزیع نذورات ویژه محرم در قزوین ممنوع است

حبیبی گفت: برپایی هرگونه ایستگاه صلواتی، توزیع نذورات و چای، برپایی موکب ها و خیمه ها در تمامی استان ها و شهرستان ها در ماه محرم ممنوع است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «منوچهر حبیبی» در جلسه تبیین دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم و صفر که امروز (دوشنبه ۲۰ مرداد) در سالن مدیریت بحران قزوین برگزار شد، بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند معیار برای برگزاری مراسم عزاداری محرم آن چیزی است که ستاد مقابله با کرونا و کارشناسان بهداشت می گویند، بنابراین دستور ایشان فصل الخطاب است و باید همه مطیع بوده و اجرا کنیم.

 

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین افزود: تقارن شیوع ویروس کرونا با ماه رمضان تجربه خوبی بود به طوری که در آن ایام همه دستورالعمل ها را رعایت کرده و مناسبت ها برگزار شد و کمترین مشکل را داشتیم و این تجربه ای است که می توانیم برای ماه محرم استفاده کنیم.

 

وی عنوان کرد: چراغ محرم نمی شود خاموش شود و منش آن باید پرفروغ باشد ولی روش آن امسال به دلیل شیوع کرونا متفاوت خواهد بود بنابراین به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در کشور و برگزاری هرچه مطلوب تر و باشکوه تر ایام سوگواری امام حسین (ع)، دستورالعمل تبیین و تشریح می شود تا به نحوی عمل کنیم که انشاالله حتی یک عزادار حسینی به ویروس کرونا مبتلا نشود.

 

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین گفت: مسئولیت اجرای این دستورالعمل با سازمان تبلیغات است و این توقع وجود دارد سازمان تبلیغات اسلامی کارگروه برگزاری مراسم عزاداری را با عضویت دستگاه هایی که در این جلسه حضور دارند، تشکیل دهد.

 

وی توضیح داد: برنامه ها باید با رعایت فاصله گذاری اجتماعی باشد و هر عزادار باید فاصله ۲ متری با عزادار دیگر داشته باشد، کاهش ساعت برگزاری مراسم باید مورد توجه قرار گیرد و  جابه جایی هیئت ها و دسته روی ممنوع است.

 

حبیبی تأکید کرد: بر اساس این دستورالعمل برگزاری برخی مراسم های خاص مربوط به استان ها و شهرستان ها هم ممنوع شده است به طوری که در قزوین هم مراسم هایی که حرکت دسته های عزاداری به سمت امامزه حسین (ع)، امامزاده علی اصغر زرآباد و غیره به صورت خاص بود به دلیل اینکه ایجاد اجتماع می کند، ممنوع است بنابراین هیئت ها این موضوع را مدنظر قرار دهند.

 

وی اظهار کرد: در بحث نذورات با توجه به مخاطرات جدی که وجود دارد این کار به شکل سنوات گذشته امکانپذیر نیست بنابراین مسئولان هیئت ها توجه داشته باشند چراکه ممنوعیت هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم مورد تأکید جدی است و نذورات باید فقط در قالب مواد غذایی خشک یا خام توزیع شود.

 

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین تصریح کرد: برپایی هرگونه ایستگاه صلواتی، توزیع نذورات و چای،  برپایی موکب ها و خیمه ها در تمامی استان ها و شهرستان ها ممنوع است.

 

وی ادامه داد: مراسم عزاداری فقط در فضاها و اماکنی که سازمان تبلیغات اسلامی مجوز صادر کرده و آن را تائید می کند، برگزار می شود و کسانی که رعایت نکنند برخورد هایی صورت می گیرد البته ما یقین داریم چنین مواردی نخواهیم داشت زیرا مسئولان هیئت ها توجه به سلامت مردم دارند.

 

حبیبی ادامه داد: ۱۴ دستگاه مکلف به همکاری با سازمان تبلیغات اسلامی هستند که در رأس آنها علوم پزشکی قرار دارد.

 

وی بیان کرد: آموزش و پرورش و اداره کل ورزش و جوانان هم موظف هستند فضای باز آموزشی و ورزشی مورد درخواست سازمان تبلیغات اسلامی را در اختیار این سازمان قرار دهند و ان شاالله همه همراهی کنند این مراسم ها آبرومند برگزار شود.

 

در ادامه مدیر حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: پیشنهاد می شود برنامه ریزی بهتری برای فضای مجازی صورت گیرد و عزاداری ها را در این فضا داشته باشیم.

 

حجت الاسلام «محمدتقی سبحانی نیا» اضافه کرد: با وجود بازگشایی مساجد، این فضا به شکوه پیش از کرونا بازنگشته چراکه بیش از ۵۰ درصد مردم همچنان احتیاط می کنند بنابراین لازم در فضای مجازی فعالیت جدی تری داشته باشیم.

 

وی عنوان کرد: موضوع دیگر فضاسازی شهری است که باید بیش از سال های گذشته مورد توجه قرار گیرد و پرچم های عزا در اختیار خانواده ها قرار گیرد که نصب کنند.

 

مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: موضوع دیگر در بحث برگزاری مراسم های عزاداری این است که تعداد هیئت ها، مساجد، مدارس و ورزشگاه ها زیادتر از آن است که بشود کنترل کرد و احتمال اینکه یکسری هیئت ها تخلف کنند، وجود دارد.

 

وی یادآور شد: بنابراین پیشنهاد می شود چند مرکز شاخص مشخص شود که بتوان تمام استانداردهای لازم و رعایت پروتکل های بهداشتی را داشت، تا هم به بهترین وجه ممکن مراسم کنترل شود و هم این مراسم ها رسانه ای شود.

 

کد خبر 958968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha