تقویت نظریه تمدن نوین اسلامی در کتاب چهلستون تمدن

معاون پژوهشی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) از برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب جریان ساز؛‌ «چهلستون تمدن؛‌ مبانی حکمی تمدن نوین اسلامی» فردا چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه به صورت مجازی خبر داد.

دکتر «سید مجید امامی» در گفت و گو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب جریان ساز؛‌ چهلستون تمدن؛‌ مبانی حکمی تمدن نوین اسلامی با حضور مولف و ناقدین علمی این اثر در خصوص این اثر گرانقدر گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی خصوصا از زمان طرح آرمان و هدف انقلاب اسلامی تحت عنوان تمدن نوین اسلامی مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره خلا نظریه پردازی و تدوین یکجا و هم بسته مبانی انسان شناختی، تاریخ شناختی و جامعه شناسی متفاوتی از آنچه در علوم انسانی موجود است، احساس می شد.

معاون پژوهشی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)افزود: تمدن اسلامی اساسا با یک مبانی و بنیادهای نظری متفاوت می تواند معنا پیدا کند. تفاوت اصلی تمدن نوین اسلامی و تمدن موجود در لایه های ابزاری نیست بلکه در لایه های مبانی و مولفه های هستی شناختی، تاریخ شناسی و انسان شناختی است. بعضی از اندیشمندان سعی کرده اند مباحثی را در این خصوص مطرح کنند اما متناسب با موضوع تمدن الهی و توحیدی کارهای معدودی انجام شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: کتاب «چهلستون تمدن؛‌ مبانی حکمی تمدن نوین اسلامی» حاصل سال ها تلاش مولف است با رویکرد قرآنی، روایی و خصوصا نگاه توحیدی به مراتب هستی شناختی و در این اثر  به بیان مسیر تاریخ در نگاه قرآن پرداخته تا بتواند نظریه تمدن نوین اسلامی را تقویت کند. اساسا نهایت فرجام تاریخ و زندگی بشر رسیدن به حاکمیت حق بر زمین است.

 

امامی گفت: کتاب «چهلستون تمدن؛‌ مبانی حکمی تمدن نوین اسلامی» در 40 باب و ستون به بیان مولفه های تمدن نوین اسلامی پرداخته و منبع اصلی این مباحث متن صریح قرآن است. کتاب 40 ستون تمدن در واقع یک نگاه کاملا متفاوت، مستقل از مبانی موجود تمدنی و جامعه شناختی است.  

 

معاون پژوهشی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) افزود: نشست نقد و بررسی کتاب «چهلستون تمدن؛‌ مبانی حکمی تمدن نوین اسلامی» با حضور دکتر محمد هادی همایون،‌مولف و عضو گروه فرهنگ و تمدن؛‌ دکتر رضا اکبری،‌عضو گروه کلام و فلسفه اسلامی؛‌حجت الاسلام سید علی حسینی،‌عضو گروه فقه دانشکده معارف اسلامی و دکتر مهدی ایزدی عضو گروه علوم قرآن و حدیث چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه ساعت ۱۱ تا ۱۳ به صورت مجازی برگزار می شود.

 

علاقه مندان برای حضور در این نشست و استفاده از مباحث اساتید حاضر می توانند به نشانی  https://vc.isu.ac.ir/ch/research-ccf مراجعه کنند.

 

کد خبر 959229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha