فعالیت‌های علمی و فرهنگی در کاهش آسیب‌های اجتماعی تأثیرگذار است

سرپرست فرمانداری شهرستان گرمسار در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان گفت: فعالیت‌های علمی و فرهنگی می‌تواند نقش بسزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گرمسار با حضور سعید متقی، سرپرست فرمانداری و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گرمسار؛ حسین شاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی شهرستان گرمسار؛ سعید دهقانلو، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان؛ حسن نورمحمدی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گرمسار و دیگر اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان به‌منظور پیگیری مشکلات کتابخانه‌های عمومی و برنامه‌ریزی جهت برگزاری برنامه‌های فرهنگی در فضای مجازی توسط کتابداران برگزار شد.

سعید متقی، سرپرست فرمانداری و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گرمسار در این نشست با اشاره به ضرورت پیگیری مباحث فرهنگی و اخلاقی، گفت: با بهره‌گیری از ابزارهای مختلف از طریق تبلیغات محیطی با رویکرد کتاب و کتاب‌خوانی می‌توان بداخلاقی‌ها را از جامعه زدود.

 وی با اشاره به تغییر سبک زندگی به دلیل شیوع کرونا، عنوان کرد: قطعاً با فعالیت‌های علمی و فرهنگی می‌توان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد و در حوزه سیاسی و اجتماعی نیز توفیقاتی به دست آورد.

 سرپرست فرمانداری شهرستان گرمسار با تأکید بر اینکه بایستی از ظرفیت‌های شهرستان برای توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی استفاده شود، اظهار داشت: با همکاری و هم‌اندیشی اساتید اهل‌فن، نخبگان فرهنگی، نویسندگان و ناشران این شهرستان می‌توان نشستی کاربردی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی برگزار کرد تا راهکارهایی برای ترویج فرهنگ مطالعه ارائه شود.

در ادامه حسین شاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان ضمن قدردانی از خیرین حوزه فرهنگی، گفت: با توجه به شرایط فعلی حاکم بر کشور از لحاظ مشکلات اقتصادی و بیماری کرونا، مانند سنوات گذشته نیازمند حمایت خیرین برای ترویج کتابخوانی و توسعه فضاهای هستیم.

وی افزود: ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای به‌روز در قالب یک کتابخانه مجهز استاندارد، پیگیری نیازهای کتابخانه‌ها در جهت پویا و زنده نگه‌داشتن این مکان‌های فرهنگی توسط خیرین می‌تواند موجب تقویت حوزه کتاب و کتاب‌خوانی شود.

حسن نورمحمدی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گرمسار نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر پنج باب کتابخانه نهادی بعلاوه یک باب کتابخانه مشارکتی در این شهرستان وجود دارد. ۱۰۸ هزار و ۸۲۰ نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان وجود دارد و به چهار هزار و ۵۳۰ نفر از اعضای کتابخانه‌های عمومی این شهرستان خدمات کتابخانه‌ای ارائه می‌شود.

وی از فعالیت‌های متنوع فرهنگی کتابداران در طول سال خبر داد و گفت: در شرایط فعلی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا این فعالیت‌ها توسط کتابداران در فضای مجازی برگزار می‌شود. معرفی کتاب، ارائه خلاصه کتاب، قصه‌خوانی، معرفی نویسندگان شاخص و ارائه برخی دوره‌های آموزشی شامل: آموزش کاردستی در خانه، فرزند پروری، آموزش روخوانی قرآن و خوشنویسی و نقاشی از جمله فعالیت‌های فرهنگی کتابداران در این ایام است.

نورمحمدی افزود: ضدعفونی کردن کتابخانه‌ها، نصب حائل مخصوص بین میز و مراجعان، تأمین ماسک، شیلد و مواد ضدعفونی دست برای کتابداران و قرنطینه کردن کتاب‌های برگشتی به مدت یک هفته از جمله اقدامات انجام شده به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا بوده است.

شایان‌ذکر است، در این نشست به‌پاس همکاری شهرداری گرمسار با اداره کتابخانه‌های عمومی این شهرستان، لوح سپاس و قدردانی به یاسر عربی، شهردار گرمسار اهدا شد.

کد خبر 959563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha