مساجد تاریخی؛ بیانگر روح عرفانی و تدین مردم

قدیمی‌ترین مسجد سنقر در محله پیره سوند واقع شده و دلیل نام گذاری محله این است که در آن زمان بیشتر بزرگان سادات در این محله ساکن بودند (پیره سوند: بزرگان سادات).

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، بر اساس نوشته ای از مرحوم احمد یُمنی دولتشاهی معروف به( یُمن الدوله ) حاکم سنقر بنای اولیه مسجد امام حسین (ع)پیره سوند توسط فردی بنام کربلایی غلامعلی گذاشته شده که به طور مسلم در اواخر دوره صفویه یا اوایل دوره افشاریه این کار انجام پذیرفته است .

 

در سال ۱۳۰۷ شمسی مرحوم حاج سید علی اوسط به عنوان مسجد جامع اقدام به بازسازی آن می نماید پس از وقوع زلزله سال ۱۳۳۶ مسجد تخریب می شود ودوباره به وسیله مرحوم حاج نصرالله شاکری و مدیریت حاج آقا صالحی عالم محله تجدید بنا شده است .

 

در سال ۱۳۹۱ بنا به تصمیم هیئت امنا و با همفکری بزرگان محله مجدد مسجد تخریب و با الحاق دو باب ساختمان مسکونی جوار مسجد این مکان مقدس به شکل امروزی احداث می شود.

حجت صدری یکی از هیات امنای مسجد امام حسین (ع) به خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: بنای داخلی گنبد با دستان هنرمند جلال فصیحی از هنرمندان مشهور سنقری مرمت و آیینه کاری شده است .

 

وی با اشاره به اینکه در جوار مسجد مزار شهدا قرار دارد خاطر نشان کرد: مسجد امام حسین مزین به  36  شهید والا مقام میباشد که از اعضای هئیت انصارالحسین محله پیره سوند بوده اند. 

 

هیات امنای مسجد امام حسین (ع) با اشاره به اینکه مراسم طشت گذاری ازمهم ترین برنامه ها برای شناخت این مسجد در منطقه غرب کشور است،  افزود: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و اعمال برخی محدودیت ها در ایام سوگواری امام حسین(ع)مراسم طشت گذاری در مسجد برگزار نخواهیم کرد . 

در ادامه  حجت‌الاسلام سید حسین سید سامعی رئیس اداره تبلیغات اسلامی سنقروکلیایی  با اشاره به تعداد مساجد در این شهرستان، گفت: در شهرستان جمعا 155مسجد داریم که 22مسجد در شهر سنقر و مابقی در روستایی هستند. 

 

سامعی افزود: از 22مسجد شهری، 11مسجد فعال هستند که مسجد امام حسین از قدیمی ترین مساجد سنقر و جزء مساجد فعال در شهرستان به شمار می رود.که همه ساله مراسمات جشن و سوگواری در آن برگزار می شود. 

وی با اشاره به قدمت مسجد امام حسین در شهرستان سنقر، خاطرنشان کرد: مسجد امام حسین با اعتبارات مردمی و با همت هیات امنای مسجد  درحال بازسازی می باشد این در حالی است که دیگر مساجد شهرستان نیز نیازمند مرمت و بازسازی استو به دلیل  نبود اعتبارات توان بازسازی این مساجد را نداریم.

 

وی در پایان به پیشینه تاریخی این شهرستان و حضور مردم در عرصه‌های دینی و انقلابی اشاره کرد و گفت: مردم سنقر و کلیایی نسبت به اصول معارف دینی پایبنداند و این امر وظیفه مسئولین را در توجه ویژه به این منطقه سنگین‌تر می‌کند. 

کد خبر 960040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha