برداشت‌های غیراصولی تخریب جدی رودخانه ها است

اوسط مقدم گفت: برداشت‌های غی اصولی و همچنین برداشت بیشتر از حجم تعیین شده در مجوزهای صادره، از مخرب‌ترین اقدامات در رودخانه‌ها به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از فومن، «علی اکبر اوسط مقدم» عصر شنبه( 25مرداد) در جلسه ساماندهی رودخانه‌های شهرستان فومن که در محل فرمانداری برگزار شد اظهار کرد: مهندسی رودخانه از مسائل مغفول در استان گیلان است، که باید در این راستا توجه بیشتر به مسائل فنی رودخانه‌ها شود.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه در این زمینه باید از شرکت‌های دارای دانش و رتبه بندی لازم استفاده کرد افزود: ورود به رودخانه باید علمی باشد و هر کسی نباید وارد این عرصه شود.

 

وی با اشاره به اینکه رانش‌ها و لغزش لاین‌های متعددی در استان وجود دارد گفت: رودخانه‌ها منشاء بسیاری از این مخاطرات هستند و دلیل بسیاری از موارد تخریب پل‌های بزرگ، برداشت غیر اصولی از رودخانه‌ها است.

 

اوسط مقدم با بیان اینکه  رودخانه معدن نیست و تنها سازمان آب منطقه‌ای به عنوان متولی تخصصی امر وارد این عرصه شود تصریح کرد: در استان گیلان جز رودخانه سفیدرود، هیچ رودخانه‌ای ظرفیت برداشت مصالح ندارد و برداشت‌های غیر اصولی و همچنین برداشت بیشتر از حجم تعیین شده در مجوزهای صادره، از مخرب‌ترین اقدامات در رودخانه ها به شمار می‌رود.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه ساماندهی رودخانه‌ها امری مستمر و بی پایان است خاطرنشان کرد: ساماندهی رودخانه به معنای برداشت صرف مصالح، دیواره سازی و اقدامات مشابه بدون نگاه کارشناسانه و ارزیابی تخصصی نیست.

 

وی با بیان اینکه برداشت از رودخانه‌ها باید محدود شود و اولویت‌ها تنها باید برای پروژه‌های عمرانی عام المنفعه استانی باشد اظهار کرد: مصالح جمع‌آوری شده در اثر پروژه‌های ساماندهی رودخانه‌ها باید با اولویت پروژه‌های عمرانی همان شهرستان مصرف شود و شرکت‌های معرفی شده بدین منظور باید ضمن برخورداری از قابلیت و رتبه بندی لازم، با طرح ارائه شده توسط ادارات متولی و نظارت آنها وارد پروژه شوند.

 

اوسط مقدم، اقداماتی نظیر خاتمه پیمان و خلع ید و کاهش سهمیه برداشت پس از بررسی کارشناسانه و قانونی را از واکنش‌های مناسب به آن دسته از پیمانکارانی دانست که نسبت به انجام تعهدات خود، خودداری و یا از حد تعیین شده عدول کرده اند.

 

 

کد خبر 960721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha