حداکثر زمان برگزاری مراسم عزاداری محرم ۲ ساعت است 

حجت الاسلام احمد نجنو گفت: به دلیل شرایط موجود زمان برگزاری مراسم محدود و حداکثر ۲ ساعت در نظر گرفته شده است که در این مدت زمان می بایست برنامه سخنرانی و روضه خوانی انجام شود و اگر مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند ان شاءالله مشکلی به وجود نمی آید.

حجت الاسلام «احمد نجنو» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، با اشاره به نزدیک بودن ماه محرم، گفت: به دلیل شرایط موجود زمان برگزاری مراسم محدود و حداکثر ۲ ساعت در نظر گرفته شده است که در این مدت زمان می بایست برنامه سخنرانی و روضه خوانی انجام شود و اگر مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند ان شاءالله مشکلی به وجود نمی آید.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قلعه گنج افزود: ویژه برنامه های ماه محرم در شهرستان قلعه گنج نیز طبق دستورالعمل های ابلاغی سازمان تبلیغات اسلامی کشور، برگزار می شود و بر همین اساس در اولین اقدام نشست توجیهی ویژه هیئت های مذهبی شهرستان را برگزار کرده و دستورالعمل های ابلاغی در خصوص نحوه برگزاری مراسم عزاداری به آنها اعلام شد.

وی بیان کرد: یاد و خاطره امام حسین علیه السلام باید همواره در ذهن ها ماندگار باشد و مجلس عزای آن حضرت تعطیل شدنی نیست اما با توجه به شرایط بحرانی که کرونا به وجود آورده است حفظ سلامتی مردم نیز برای ما حائز اهمیت است زیرا عزاداری همان طور که حضرت آقا و مراجع عظام فرمودند؛ یک مستحب موکد، لازم و ضروری می باشد اما سلامتی مردم امری واجب است.

حجت الاسلام نجنو ادامه داد: بنابراین به هیئت های مذهبی اعلام شد که مجلس عزاداری بایستی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی آنهم در فضای باز برگزار شود و قبل از حضور مردم می بایست مکان برگزاری مراسم ضدعفونی شده و مردم نیز بایستی با ماسک و دستکش در این مجالس حضور یابند.

امام جمعه قلعه گنج ابراز کرد: یکی دیگر از برنامه هایی که اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قلعه گنج در آستانه ماه محرم به دنبال آن است اعزام مبلغ به مناطقی است که روحانی ندارند بر همین اساس سعی داریم از ظرفیت روحانیون و مبلغین بومی استفاده کنیم و اگر با کمبود مبلغ مواجه شدیم آنگاه از سایر شهرستان ها درخواست اعزام مبلغ می دهیم.

وی اضافه کرد: قبل از اعزام مبلغین جلسه ای توجیهی برای آنها برگزار می شود تا به عنوان نماینده ما در بین مردم مناطق مختلف حضور یافته و تاکید کنند تا مردم با رعایت کامل نکات بهداشتی در مجلس عزای امام حسین علیه السلام حضور یابند.

حجت الاسلام نجنو اظهار کرد: طبق روال هر ساله بسیاری از مردم در ایام محرم سفره های نذری برپا می کنند از آنجایی که طبق دستورالعمل های ابلاغی امکان برپایی سفره های نذری نیست بنابراین به هیئت ها اعلام شده در لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش کمک مومنانه، نذورات مردمی و هزینه سفره های نذری را به تهیه و توزیع بسته های معیشتی برای نیازمندان اختصاص دهند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی قلعه گنج تاکید کرد: یکی دیگر از دستورالعمل های ابلاغی این است که هیئت های مذهبی برای دریافت مجوز برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم می بایست در سامانه بیرق ثبت نام کنند، پس از ثبت نام در این سامانه، درخواست آنها برای صدور مجوز به اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ارجاع داده می شود و ما نیز برای صدور و تایید مجوز آنها یک تیم بازرسی به مکان برپایی مجالس عزاداری محرم اعزام می کنیم و چنانچه هیئت ها نکات بهداشتی را رعایت کرده باشند، مجوز برگزاری مراسم صادر می شود.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه های این اداره در طول ایام محرم، بازرسی مداوم از هیئت های مذهبی است تا در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی به آنها تذکر داده شود و چنانچه هیئتی سبت به تذکرها بی توجهی کند، قطعا دیگر اجازه برگزاری مراسم به آن داده نمی شود.

حجت الاسلام نجنو بیان کرد: سعی داریم با راه اندازی پویش هر خانه یک پرچم، به نوعی کوچه ها، محله ها و حتی روستاها را سیاه پوش و تبدیل به حسینیه کنیم چرا که نصب پرچم سیاه بر سردرب منازل نمادی از عزاداری است همچنین از آنجایی که موکب ها و ایستگاه های صلواتی طبق دستورالعمل های ابلاغی نمی توانند از عزاداران پذیرایی کنند بنابراین می توانند کلیپ های صوتی و تصویری از سخنرانی ها، نوحه خوانی و مرثیه سرایی پخش کنند تا فضای محله ها معطر به عطر عاشورا شود.

امام جمعه قلعه گنج ابراز کرد: عزاداران حسینی باید توجه کنند که امام حسین علیه السلام راضی نیست کسی در مجلس عزای حضرت به بیماری دچار شود پس باید برای حفظ سلامت خود و سایرین نکات بهداشتی را در مجالس عزاداری رعایت کنید.

وی افزود: نگاه عده ای این است که به هر طریق شده باید مجلس عزاداری برگزار شود ولو این که مردم در این مجلس بیمار شوند متاسفانه نگاه این افراد، نگاهی عاشورایی نیست.

حجت الاسلام نجنو تاکید کرد: دشمنان به دنبال این هستند که خیمه عزای امام حسین علیه السلام را زیر سوال ببرند و اگر خدایی نکرده یک نفر بیمار شود می گویند؛ مجلس عزای امام حسین علیه السلام موجب بیماری این فرد شد، پس باید مراقب باشیم تا بهانه دست دشمنان دین ندهیم.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی قلعه گنج اظهار کرد: همه ما مدیون امام حسین علیه السلام هستیم و آن حضرت حق بزرگی بر گردن ما دارد و امیدوارم اجرای این برنامه مورد رضایت خداوند متعال و امام حسین علیه السلام قرار بگیرد.

وی در خاتمه عنوان کرد: از خبرگزاری شبستان جنوب کرمان می کنم که ما را در مسیر اطلاع رسانی همراهی می کنید و در واقع با این حرکت رسالت قلم را نشان می دهید.

کد خبر 960878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha