سوختن مساجد در میان شعله های آتش ناشکیبایی علیه اسلام در فرانسه

وقتی رویکرد کلی فرانسه محدودیت و ناشکیبایی در قبال اسلام و مسلمانان است وقوع جرم های ناشی از تنفر علیه مسلمانان مانند به آتش کشیدن مساجد در این کشور مسئله تعجب آوری نیست.

خبرگزاری شبستان: گروه جهان اسلام: مسلمانان فرانسه در هفته جاری شوک بزرگی را زمانی تجربه کردند که دو مسجد محلی در شهر «لیون» هدف حملات آتش سوزی قرار گرفتند.

 

این حملات منجر به تخریب بخش هایی از ساختمان های این مساجد از جمله ورودی و سالن های نماز آنها شد.

 

مقامات محلی معتقدند که این حملات در حقیقت جرم های ناشی از تنفر هستند و باید مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرند.

 

تا کنون هیچ گونه دستگیری در این زمینه انجام نشده است.

 

این در حالی است که تظاهراتی در همبستگی با جامعه اسلامی محلی در مقابل مسجد «اسلام» بلافاصله پس از این حملات برگزار شد که 200 نفر در آن شرکت داشتند.

 

«جیرالد دارمانان»،وزیر کشور فرانسه این حملات را محکوم کرد و در یک رسانه اجتماعی نوشت که اقدامات ضد اسلامی،ضد مسیحیت و ضد یهودی احمقانه و  فجیع هستند.

 

«پیر اولیور» ،شهردار منطقه 2 «لیون» هم اعلام کرد که این آتش سوزی در دسته جرم های ناشی از تنفر قرار می گیرد.

 

اما تنها محکوم کردن این گونه اتفافات نمی تواند منجر به حذف آنها از یک جامعه شود بلکه باید اقدامی عملی علیه آنها انجام بگیرد.

 

شورای مسلمانان فرانسه در میان حامیان محکومیت این آتش سوزی ها بود و ابراز امیدواری کرد که سیستم دوربین مدار بسته در مقابل مسجد به روشن کردن شرایط آتش سوزی کمک کرده و منجر به شناسایی عوامل آن شود.

 

این نهاد در بیانیه ای در این باره گفت: اجرای عدالت در مورد این اقدام ناشی از تنفر در حقیقت پاسخگویی به افراد محلی است و همچنین امنیت بیشتری را برای آنها فراهم می کند.

 

این در حالی است که مشارکت تعداد زیادی از اهالی لیون در تظاهرات برای محکومیت حمله به مساجد می تواند موجب دلگرمی مسلمانان و تضمینی برای امنیت آنها در آینده باشد.

 

اکنون سیاستمداران اصلی فرانسه باید از این اتفاقات به عنوان فرصتی برای ابراز مخالفت شدید خود با اسلام هراسی و تنش های ضد اسلامی در این کشور استفاده کنند.

 

البته نگرانی های مشابهی درباره رفتار سایر گروه های مذهبی و اسلام هراسی در سایر کشورهای اروپایی وجود دارد، اما عدم پوشش رسانه ای را می توان عامل مهمی در بروز این گونه اتفاقات دانست .

 

عدم توجه رسانه ها به مسائل مربوط به اسلام هراسی و مسجد هراسی در فرانسه و سایر کشورهای اروپایی نشان دهنده رویکرد تبعیض آمیز علیه مسلمانان و تمایل نداشتن به بهبود این تنش های پیچیده است.

 

اگرچه بسیاری امیدوارند که اسلام هراسی به تدریج در فرانسه کاهش پیدا کند اما نمی توان ممنوع کردن بسیاری از ارزش های دینی مانند حجاب را در این کشور نادیده گرفت.

 

بنابراین وقتی رویکرد کلی فرانسه محدودیت و ناشکیبایی در قبال اسلام و مسلمانان است وقوع جرم های ناشی از تنفر علیه مسلمانان در این کشور مسئله تعجب آوری نیست.

کد خبر 961300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha