مسجدی کوچک که منشا کارهای بزرگ است/ از سابقه طولانی در اجرای طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» تا حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا

مسجد لواسانی از جمله مساجدی با مساحت کم است که اثبات کرده برای انجام کارهای بزرگ حتما نباید فضای خیلی بزرگ یا بودجه‌ای کلان داشت بلکه ایمان، همت و انگیزه مهم‌ترین ابزار موفقیت این خانه‌های خدا برای حرکت در مسیر مسجد تراز است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: بزرگراه شهید محلاتی را از چهارراه شهید مصطفی خمینی (سیروس) به سمت شرق که طی کنید، نرسیده به پل سواره روی ری، گذری واقع شده که دارای بافت تاریخی است و ساکنان و کسبه آن، بسیار متدین و اهل پرداخت وجوهات شرعیه هستند. داشتن همین روحیه باعث شد آیت الله سید محمد لواسانی که مدتی در مسجد میرزا ابوالحسن معمارباشی در محله امامزاده یحیی (ع) اقامه نماز می کرد، تصمیم به مدیریت مسجدی در این گذر کهن کند، هرچند دامنه مبارزات ایشان علیه رژیم پهلوی و دستگیری ها و تبعیدهای مکرر باعث شد کمتر فرصت حضور مستمر در مسجد را داشته باشند. 

 

مخالفت با بزرگداشت مراسم تاجگذاری پهلوی دوم در مساجد

این مسجد با مساحت بسیار اندکش سالیان درازی مرکز مبارزات مردم محلات مولوی و قیام علیه نظام طاغوت بود و بسیاری از مبارزان برای دریافت تازه ترین دیدگاه های رهبر کبیر انقلاب اسلامی به مسجد لواسانی می آمدند. جالب است بدانیم که آیت الله لواسانی از جمله کسانی بودند که به شدت با برگزاری جشن بزرگداشت مراسم تاجگذاری محمدرضا پهلوی در مساجد مخالفت کرد و انجام این کار را به شدت محکوم و حتی تلاش کرد مساجد در این روز تعطیل باشند.

 

مسجدی محوری که تابلویی ندارد

نکته اول درباره مسجد لواسانی باوجود نقش موثرش و محوریت داشتن در گذر نائب السلطنه، نبود تابلویی به نام این خانه خدا بر سر در آن است. این موضوع را به پارک یکی دو موتور جلوی در این مسجد که اضافه کنید می توان به راحتی حدس زد که گاهی پیدا کردن مسجد لواسانی کار چندان آسانی نیست به ویژه اینکه در دو طرف آن نیز مغازه ای واقع شده است که طبیعتا محل رفت و آمد مشتریان است. 

 

وارد مسجد لواسانی که می شوید شاید بیش از همه به جمع و جور بودن آن توجه کنید. سمت راستی در ورودی پلکانی قرار دارد که افراد را به دفتر امام جماعت این خانه خدا هدایت می کند. 

 

 

 

 

کتابخانهای که اعتماد تنها شرط امانت گرفتن کتاب از آن است

 

از اینها که بگذریم به شبستان مسجد لواسانی می رسیم که همانند سایر بخش های این مسجد کوچک است. کتابخانه این مسجد که جزو کتابخانه های فضای باز است درست در سمت چپ این مسجد واقع شده و حدود 500 جلد کتاب با موضوعات دینی، فرهنگی، علمی و تاریخی دارد. استفاده از این کتاب ها هیچ مقرراتی ندارد و هر فردی می تواند آنها را ببرد و هر زمان که مطالعه شان کرد، برگرداند. در اینجا، اعتماد حرف اول را می زند و همه به رعایت مسائل شرعی از سوی نمازگزاران و علاقمندان به مطالعه و پژوهش ایمان دارند.

 

درست است که مسجد لواسانی دفتری در طبقه اول ویژه امام جماعت دارد ولی به جز دیدارهای ویژه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد رضا لواسانی، فرزند آیت الله سید محمد صادق لواسانی و امام جماعت این مسجد، در شبستان این خانه خدا پیش و پس از هر نوبت نماز جماعت، شنوای سوالات مردم است. وی باور دارد که روحانیون باید بدون تکلف و تشریفات، پذیرای مردم باشند و همچنین معتقد است اگر کسی سخنی دارد که شاید از طرح آن در شبستان این مسجد خجالت می کِشد، می تواند به دفتر امام جماعت مراجعه کند.

 

پیشتازی در اجرای طرح «هر مسجد، یک حقوقدان»

 

مسجد لواسانی از جمله مساجدی است که حدود 20 سال است مشاوره حقوقی به مردم ارائه می کند و سال ها پیش از پیشنهاد اجرای طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» از سو آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در تابستان 1398، حجت الاسلام والمسلمین لواسانی که دارای مدرک دکتری حقوق است، اتاقی را در طبقه اول این خانه خدا به برگزاری دوره های آموزشی و پاسخگویی به سوالات مردم در حوزه حقوقی و قضایی اختصاص داده است.

 

 

 

پیشتازی مسجد لواسانی در خدمت رسانی حقوقی به مردم، شامل برگزاری کلاس های آموزش با احکام شرعی مرتبط با حوزه کسب و کار نیز می شود، به طوری که این کلاس ها دوشنبه ها بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در این خانه خدا برگزار می شود. اهالی این مسجد در برگزاری این کلاس ها از وجود استادان و طلاب مدرسه علمیه مجتهدی که در نزدیکی مسجد لواسانی واقع شده است، استفاده می کنند.

 

مسجد لواسانی که در زمینه های مختلف سعی کرده است، پیشگام باشد در حوزه خدمت رسانی اجتماعی به نیازمندان نیز عملکرد خوبی دارد و مجموعه خیریه آن هر ماه به 40 خانواده نیازمند که یا سرپرست ندارند یا سرپرست آنان ناتوان از کار کردن است، کمک های نقدی و غیرنقدی اهدا می کند. در برخی از مناسبت های مذهبی و ملی به ویژه ماه مبارک رمضان و عید نوروز نیز بسته های ارزاق و پوشاک را علاوه بر این خانواده ها به دست شمار دیگری از نیازمندان نیز می رساند.

 

توزیع 400 بسته ارزاق در دوره کرونا

 

فعالیت مجموعه خیریه مسجد لواسانی با شروع ویروس کرونا افزایش یافت به طوری که طی شش ماه اخیر بیش از 400 بسته ارزاق و بهداشتی میان نیازمندان توزیع کرده است. با توجه به اینکه اکثریت نمازگزاران و فعالان این مسجد از کسبه گذر نائب السلطنه هستند و سن و سالی از آنان گذشته، کمتر فرصت انجام کارهایی همچون ضدعفونی کردن معابر و اماکن عمومی این منطقه را پیدا می کنند، البته هیئت امنا و خادم این مسجد مرتب فضای این خانه خدا و محدوده اطراف آن را ضد عفونی می کنند و به نمازگزاران، ماسک و گاهی نیز دستکش اهدا می کنند.

 

سخن آخر اینکه مسجد لواسانی از جمله مساجدی با مساحت کم است که اثبات کرده برای انجام کارهای بزرگ حتما نباید فضای خیلی بزرگ یا بودجه ای کلان داشت. البته این مسجد دارای چند موقوفه است که در دریافت اجاره از آنها بسیار با مستاجران کنار می آیند که بر همین اساس اجاره بهای فروردین ماه از آنان اخذ نشد و در دریافت اجاره اردیبهشت و خردادماه نیز مهلت خوبی به مستاجران داده شد.

 

کد خبر 961333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha