احیای رشته منسوخ شده «سیاه چادر بافی» در استان ایلام

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام از احیای رشته منسوخ شده «سیاه چادربافی» در استان ایلام خبر داد.

«عبدالمالک شنبه زاده»  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام اظهار کرد: حوزه صنایع دستی از مهم ترین ظرفیت های استان ایلام برای اشتغال به شمار می رود.

 

وی بیان کرد: سال گذشته ۳ مورد حصیر و یک مورد گلیم در استان ایلام نشان ملی مرغوبیت گرفته اند، همچنین ۵ دوره آموزشی برای شاغلین در صنایع دستی برگزار و جواز تاسیس ۳۸ کارگاه صادر شده و ۱۰۴۵ نفر پروانه تولید انفرادی گرفته اند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام با اشاره به وجود ۳۳ رشته صنایع دستی در استان، گفت: میراث فرهنگی استان درصدد احیای رشته های منسوخ شده در استان است و به همین منظور سیاه چادربافی هنرصنعتی ارزشمند با سابقه ای نزدیک به قدمت زندگی عشایری و کوچ نشینی که به دست فراموشی سپرده شده بود با برنامه‌ ریزی‌های انجام ‌شده و استفاده از توان بخش خصوصی احیا و به مرحله تولید رسید.

 

وی افزود: رشته سیاه چادر بافی هنری قدیمی در میان عشایر تمام کشور محسوب می شود و گرچه بازندگی عشایرعجین شده اما حمایت از آن و جلوگیری از نابودی و فراموشی و جایگزینی آن با دیگر تولیدات امری ضروری است.

 

شنبه زاده تصریح کرد: صنایع‌دستی را می ‌توان به ‌عنوان صنعتی مستقل و بومی، با رویکرد اشتغال‌ زایی در سطح استان دانست که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور بسیار حائز اهمیت است، چرا که با کم‌ ترین میزان سرمایه‌ گذاری می‌توان بیشترین بهره‌ برداری را در این حوزه کسب کرد.

کد خبر 962203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha