تعیین نرخ خدمات کارخانه های شالیکوبی در گلستان/ فعالیت ۱۳۰ واحد صنعتی شالیکوبی در استان

اصغری گفت: در نشست با نمایندگان صنفی کارخانه های شالیکوبی، صمت و خانه کشاورز نرخ تبدیل هر کیلوگرم شالی به برنج مشخص شد.

«علی اصغر اصغری» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: امروزه صنایع بخش کشاورزی و واحدهای تبدیل کننده شالی به برنج نقش مهمی در تنظیم بازار و رضایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان دارند.

 

معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: همه ساله انجمن صنفی کارخانه های شالیکوبی استان با مراجعه به سازمان صمت نسبت به برآورد نرخ خدمات خود اقدام می کنند.

 

اصغری بیان کرد: در مرداد نیز نشست های خوبی با انجمن صنفی کارخانجات شالیکوبی ها و خانه کشاورز استان برای تعیین نرخ کشاورزی برگزار شد و با توجه به تجربیات استان گیلان و مازندران برای نظام مند شدن بازار توانستیم نرخی را تحت عنوان حداکثر نرخ کارشناسی تعیین کنیم که پس از تایید مقامات سازمانی ابلاغ شد.

 

وی افزود: امسال با توجه به افزایش هزینه کارگر، انرژی و استهلاک دستگاه ها دستمزد هر کیلوگرم تبدیل شالی به برنج در کارخانجات سنتی 500 تومان و در شالیکوبی مدرن و مکانیزه 530 تومان تعریف شده است.

 

معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت گلستان یادآور شد: کارخانه های شالیکوبی مدرن می توانند باعث کاهش تلفات و خسارت های ناشی از تبدیل شالی به برنج شوند و وزارت جهاد کشاورزی در طول سال های اخیر نسبت به ورود تکنولوژی و دستگاه های مدرن در این بخش خدمات خوبی ارائه کرده است.

 

اصغری گفت: در زمان تحویل شالی به کارخانجات شالیکوبی کشاورزان باید دقت کنند که قرارداد منعقد شود و براساس ارائه خدمت و آنالیز قیمت هزینه شالیکوبی پرداخت شود.

 

وی تصریح کرد: اگر شالی با رطوبت بیش از 14 درصد باشد به ازای خدمات خشک کن هر کیلوگرم شالی 30 تومان به این مبلغ افزوده می شود و برای بوجاری مجدد، کیسه گیری و غیره مبلغ 20 تومان در کارخانه های شالیکوبی در نظر گرفته شده است.

 

معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت گلستان متذکر شد: در سازمان صنعت، معدن و تجارت تلاش شد که حداقل نرخ کارشناسی مشخص شود تا از هرج و مرج از خدمات استان در بخش شالیکوبی جلوگیری کند، در همین خصوص نشست هایی با جهاد کشاورزی برگزار شد و در این نشست ها توانستیم با رضایت خاطر فاکتور ارائه خدمت به کشاورزان در  کارخانه های شالیکوبی را مشخص کنیم.

 

اصغری ابراز داشت: با توجه به اینکه برداشت شالی از هفته جاری در استان شروع می شود برنامه ریزی شده که نمایندگانی از خانه کشاورزان، واحد صنفی شالیکوبی و خانه صنعت بر درستی اجرای این مصوبه نظارت داشته باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: بالغ بر 130 واحد صنعتی شالیکوبی در سطح استان فعالیت می کنند و 80 درصد از آنها جزو واحدهای مدرن محسوب می شوند که توانستند نقش مهمی را در جلوگیری از خروج شالی از استان گلستان ایفاء کنند.

 

کد خبر 962968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha