اقدامات لازم برای مشاهده پوسیدگی چغندرقند انجام می شود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: پوسیدگی محصول چغندر در اراضی کشاورزی شهرستان شیروان مشاهده شده که اقدامات لازم برای جلوگیری از آن در حال انجام است.

«محمد رضایی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با بیان اینکه اقدامات لازم برای مشاهده پوسیدگی چغندرقند انجام می شود، اظهار داشت: از علل شیوع این بیماری در اراضی تسطیح نشدن زمین، گرمی هوا و آبیاری غرقابی است.

 

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه سطح پوسیدگی تازه شروع شده و آماری در دست نیست، بیان کرد: عمدتا این پوسیدگی در ارقام ایرانی دیده می شود که علت آن شرایط رطوبتی و ایجاد بیماری قارچی است.

 

 

رضایی عنوان کرد: اراضی که دچار سیلاب شده به علت اینکه تهویه خاک به حداقل می رسد بیماری مشاهده می شود و به همین علت ریشه گیاه دچار خفگی شده و منجر به پوسیدگی می شود.

 

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به‌کارگیری روش های علمی به هنگام آبیاری، تسطیح اراضی پیش از کشت، استفاده از ارقام مقاوم و استفاده نکردن از آبیاری سنگین و غرقابی از جمله راهکارهای مناسب برای پیشگیری از این بیماری و خسارت به کشاورزان است.

 

 

رضایی تصریح کرد: مبارزه با این بیماری از طریق سموم امکان پذیر نیست و پیش از کاشت باید زمین تسطیح شود که همه ساله کشت این محصول از دهه سوم اسفندماه آغاز و تا اوایل خرداد به پایان می رسید که امسال پایان کشت آن حدود سه هفته به تاخیر افتاد.

 

 

وی با بیان اینکه شیروان ۴۰ درصد کشتزارهای چغندر قند خراسان شمالی را دارد، گفت: امسال کشاورزان شیروان در سطح ۸۰۰ هکتار برای کشت چغندر قند با کارخانه قرارداد بسته اند که با توجه به میانگین تولید ۵۰ تا ۵۵ تن در هکتار، پیش بینی می شود رسیده که پیش بینی می شود امسال از این سطح ۴۴ هزار تن محصول برداشت شود.

 

 

رضایی عنوان کرد: همچنین امسال نهاده های کود به دفاتر کارخانه قند تحویل شده که سهم کشاورزان برای کود ازته به ازای هر هکتار ۲۵۰ کیلوگرم، پتاسه ۲۵۰ کیلوگرم و فسفاته ۱۳۵ کیلوگرم بوده است.

 


وی افزود: نهاده های کودی به غیر از فسفاته با ارز دولتی تهیه شده و هزینه بذر نیز کاملا یارانه ای بوده است.

 

 

وی بیان کرد: پارسال ۷۵۰ هکتار از کشتزارهای شهرستان شیروان زیر کشت چغندر قند رفته بود که از این سطح ۳۷ هزار و ۴۰۰ تُن محصول با میانگین عیار ۱۷.۵۰ برداشت شد.

 

 

 

کد خبر 963060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha