۱۵ پروژه آبیاری نوین در خراسان شمالی افتتاح می شود

مدیر امور آب، خاک و فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: همزمان با آغاز هفته دولت، ۱۵ پروژه از طرح های آبیاری نوین با اعتباری بالغ بر ۹۹ هزار میلیون ریال و اشتغالزایی برای ۵۶۸ نفر افتتاح می شود.

«سید ابراهیم سیدی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارکرد: همزمان با هفته دولت، ۱۵ پروژه از طرح های آبیاری نوین به مساحت هزارو ۴۴۹ هکتار و با اعتبار بلاعوض دولتی 99 هزار میلیون و 615 هزار ریال، اشتغالزایی ۵۶۸ نفر و جمعیت بهره بردار ۴۱۰ نفر به بهره برداری می رسد که پروژه آبیاری قطره ای روستای عزیز آباد به صورت نمادین و نمایندگی از طرح های مذکور افتتاح خواهد شد.

 

مدیر امور آب، خاک و فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: مساحت اجرا شده طرح آبیاری نوین روستای عزیزآباد 39.5 هکتار با اعتبار کل 6هزار میلیون و ۳۶۵ هزار ریال بوده که از این مبلغ پنج هزار میلیون و ۱۳۵ هزار ریال بلاعوض سهم دولت و الباقی سهم مشارکت بهره برداران بوده است.

 

وی افزود: تعداد بهره برداران طرح مذکور ۲۰ نفر و اشتغالزایی ایجاد شده ۲۰نفر بوده که با اجرای طرح، ضمن صرفه جویی در مصرف آب به میزان حداقل ۳۰ درصد، افزایش تولید نیز به میزان ۵۰ درصد محقق شده و کشت عمده اراضی گندم، پیاز و گوجه فرنگی است.

 

وی اظهارداشت: با توجه به افزایش جمعیت و ضرورت تامین غذای افراد و تامین امنیت غذایی جامعه و از طرف دیگر کاهش نزولات جوی، کسری آب موجود در کشور و اهمیت استفاده بهینه از آب های در دسترس هر ساله وزارت جهادکشاورزی برای اجرای طرح های آبیاری نوین که از جمله پروژه های مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری ست، اعتبارات قابل توجهی تامین و در سطح کشور اجرا می شود.

 

سیدی افزود: تاکنون بیش از 33 هزار هکتار از اراضی استان به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده و دوهزار هکتار نیز در دست اجراست.

 

وی، از جمله مزایای این سیستم ها را کنترل علف های هرز و کاهش نیروی انسانی، عدم نیاز به تسطیح زمین و امکان اجرا در اراضی شیبدار، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش عملکرد محصول در واحد سطح و به تبع آن افزایش درآمد کشاوزران و اشتغال و رشد و شکوفایی استان نام برد.

 

وی افزود: در حال حاضر در سطح 6هزارو ۲۰۰  هکتار از اراضی استان مطالعات طرح های آبیاری توسط مشاورین طرف قرارداد سازمان جهاد کشاورزی انجام شده و در صورت تامین اعتبارات لازم و درخواست بهره برداران آماده اجراست.

 

گفتنی است؛ همزمان با آغاز هفته دولت، 58 پروژه در زیر بخش های مختلف کشاورزی در این استان به بهره می رسد که طرح های آبیاری نوین جزء پروژه های مهم این بخش است.

 

کد خبر 963294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha