صنایع دستی و تقویت فرصت مشاغل خانگی بستر اشتغالزایی است

شعبانی با بیان اینکه کمک به بانوان نیازمندان و اقشار آسیب پذیر رویکرد کارگاه هنری ۷۲ طرح خاطره است، گفت: به حمد الله تاکنون افراد بسیاری پس از شرکت در دوره های آموزشی موفق به ایجاد مشاغل خانگی شده اند.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛  صنایع دستی میراثی ماندگار است که نسل به نسل حفظ شده است و با گذر زمان نه تنها زیبایی خود را از دست نداده است که هر نسلی از جذابیت و زیبایی آن لذت می برد.

 

 صنایع دستی را می توان نمادی از زندگی و فرهنگ هر جامعه در گذر زمان دانست که به رغم کم توجهی های زیاد همچنان با کیفیت تولید می شود.

 

 هنر دستی گویای فرهنگ و تاریخ یک قوم یا ملت است که طرح‌ها و نقش‌ها، طعم‌ها و عطرها، رنگ‌ها و سایه‌ها چیزی را به ما منتقل می‌کنند که بی‌شک ده‌ها جمله و صدها کلمه نمی‌تواند.

 

توسعه صنایع دستی می تواند چراغی برای رونق مشاغل خانگی، تولید و اشتغال باشد و در عرصه اقتصادی و هم اشتغال جامعه نیز موثر باشد.

 

سایه سنگین بحران کرونا در حوزه صنایع  دستی

 

حوزه صنایع دستی از مشاغلی است که در بحران کرونا به لحاظ اقتصادی آسیب زیادی دید و برخی از فعالان آن تا مرز ورشکستگی پیش رفتند.

 

بانوان بروجردی با محوریت کانون فرهنگی هنری مسجد در کنار فعالیت های فرهنگی خود، با  تکیه بر هنر صنایع دستی بومی بستر اشتغالزایی و کمک به نیازمندان شده اند.

 

کارگاه آموزشی 72 طرح خاطره بستر اشتغال و توانمند سازی نیازمندان است

 

مدیر خواهران کانون فرهنگی هنری صادقیه بروجرد و مدیرعامل موسسه قرآنی طاها بروجرد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: کارگاهی با عنوان 72 طرح خاطره با رویکرد کمک به بانوان نیازمند و توانمند سازی این قشر راه اندازی شده است.

 

 

« ناهید شعبان» با بیان اینکه در این کارگاه بیش از 72 طرح صنایع دستی  ارائه و آموزش داده می شود، افزود: با توجه به استقبال خوب مردم هر نوع هنری را که از کودکی یاد گرفته بودم و توانایی انجام آن را داشتم را در سرلوحه کار خود برای ارائه و آموزش قرار دادم.

 

وی عنوان کرد: هم اکنون حدود 72 طرح مختلف هنری در این کارگاه تولید می شود و درآمد زایی خوبی هم به همراه داشته است.

 

شعبان ادامه داد: در این کارگاه کوچک علاوه بر اشتغال برای خود برای چند نفر از بانوان محله هم تولید شغل شده است.

 

وی بیان کرد: تا قبل از شیوع ویروس کرونا در همه زمینه هایی که به قرآنی فرهنگی و خیریه ربط داشت فعالیت داشتیم، اما هم اکنون کلاس های آموزش به تعداد محدود و بیشتر با رویکرد فضای مجازی ارائه می شود.

 

شعبان افزود: کارگاه هنری با آموزش انواع هنرهای دستی با رعایت پروتکل های بهداشتی در عرصه تولید انواع هنرهای دستی، سنتی، فانتزی فعال است.

 

 

این بانوی هنرمند افزود: همچنین بزرگترین کارگاه تولیدی گل های تزیینی و دکوراتیو با همکاری بانوان فعال مسجد و کانون فرهنگی هنری مسجد را اندازی شده است.

 

شعبانی، اظهار داشت: در کارهای هنری و صنایع دستی به هیچ عنوان اهل کپی برداری نیستم و تلاش می کنم هر طرح حتی الگو های سنتی را با تغییرات الگویی جدید و جذابیت بیشتری تولید شود.

 

وی افزود: در حد امکان تلاش می کنیم از وسایل دور ریز مانند آینه های شکسته، بطری های آب، و...برای تولیدی جدید استفاده کنیم.

 

شعبان، خاطرنشان کرد: با هر بار فروش تولیدات کارگاه سرمایه ای برای تولید بیشتر اضافه می شود و درآمد حاصل از فروش هر دوره  کمکی برای گذراندن زندگی و فعالیت بیشتر است.

 

وی با بیان اینکه برای برنامه های فرهنگی و قرآنی گاهی از هزینه شخصی استفاده می کنیم، افزود: با یاری خداوند هیچ گاه مشکل مالی نداشته ام و همواره خدا به یاری ما آمده است.

 

شعبانی با اشاره به اینکه دوره های آموزشی کارگاه با رویکرد کمک به بانوان نیازمندان و اقشار آسیب پذیر ارائه می شود، گفت: به حمد الله تاکنون افراد بسیاری پس از شرکت در دوره های آموزشی به اشتغال خانگی در عرصه صنایع دستی روی آورده و به در آمد زایی رسیده اند.

 

 

وی با اشاره به بحران کرونا، بیان کرد: صنایع دستی از جمله مشاغل آسیب دیده از بحران کروناست وشاغلان این عرصه با آسیب های زیادی مواجه شدند.

 

شعبان با بیان اینکه تلاش شد از فرصت فضای مجازی برای ارائه آموزش به علاقمندان و هنرجویان بهره گرفته سود، ادامه داد: برای ارائه آموزش های هنری به بانوان علاقمندان سه کانال هنری ایجاد شده است و در این کانال های به صورت روزانه آموزش های هنری به  جوانان و بانوان هنرجو ارائه می شود.

 

فعالان مسجد همچنان پای کار مبارزه با بحران کرونا

 

شعبان ادامه داد: با همکاری فعالان کانون فرهنگی هنری مسجد و  مرکز نیکوکاری امام علی (ع) حدود 300 خانواده بی بضاعت در شهرستان بروجرد شناسایی شده اند و برای این افراد بانک اطلاعاتی تشکیل شده است.

 

 

وی اذعان داشت: تلاش شده است با مشارکت خیران در شش ماهه گذشته در قالب های چون کمک معیشتی،بسته های غذایی و بهداشتی  از خانواده های نیازمند حمایت شود.

 

رابط خواهران کانون فرهنگی هنری صادقیه ادامه داد: با شناسایی خانواده های نیازمند و اقشار آسیب دیده از بحران کرونا کمک هزینه درمان، پرداخت قبوض و کمک هزینه تعمیرات کولر این اقشار پرداخت شده است.

 

شعبان بیان کرد: از همان روزهای نخست شیوع ویروس کرونا  خواهران فعال مسجدی با چرخ خیاطی های شخصی و تهیه پارچه های مناسب نسبت به دوخت ماسک و توزیع رایگان در بین مردم اقدام کردند.

 

وی افزود: طرح های چون دوخت و توزیع ماسک، توزیع مواد بهداشتی و مواد غذایی در بین نیازمندان همچنان با همکاری خیران و فعالان کانون فرهنگی هنری مسجد ادامه دارد.

 

شعبان ابراز کرد: ویژه ماه محرم با همکاری خیرین، بسته های مواد غدایی در قالب سبد کالا تهیه شده و در بین نیازمندان توزیع می شود.

 

این بانوی هنرمند ابراز کرد: تهیه غذای گرم و آماده برای خانواده های درگیر بیماری کرونا  از دیگر برنامه های کانون فرهنگی هنری مسجد است.

 

شعبان با اشاره به بازگشایی مدارس، خاطرنشان کرد:  با برنامه ریزی به عمل آمده طبق سال های گذشته با همکاری  خیران لباس مدارس، کیف و لوازم التحریر تهیه و در بین خانواده های نیازمند توزیع می شود.

 

وی با تقدیر از همکاری و مشارکت خوب سایرارگان ها و بسیج با فعالیت های کانون فرهنگی هنری مسجد، اظهار کرد: توسعه تعامل و همکاری بستر پیشبرد کار و تقویت خدمت رسانی به مردم است.

 

حمایت از تولیدات داخلی اعم از صنایع دستی و یا تولیدات کارخانه ای و صنایع داخلی بستر تحقق اقتصاد مقاومتی و رشد و توسعه اشتغال و تولید ملی است.

کد خبر 963683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha