کاهش آسیب های عزاداری در سایه کرونا ویروس

شیوع بیماری کرونا ناخواسته تغییراتی را در شیوه عزاداری سالار شهیدان از جمله عدم حرکت هیأت های مذهبی، نبود ایستگاه های صلواتی، استفاده نکردن از ابزار آلاتی مانند سنج و طبل و ... تحمیل کرده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: امسال شیوع بیماری کرونا ناخواسته تغییراتی را در شیوه عزاداری سالار شهیدان از جمله عدم حرکت هیأت های مذهبی، نبود ایستگاه‌های صلواتی، استفاده نکردن از ابزار آلاتی مانند سنج و طبل و... تحمیل کرده است.

 

دفتر رهبر انقلاب هم اعلام کرده است که به علت رعایت پروتکل های بهداشتی با وجود شرایط کرونا مراسم عزاداری عمومی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار نخواهد شد.

 

رئیس شورای هیات‌های مذهبی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان به عدم حرکت هیأت های مذهبی در خیابان ها اشاره کرد و گفت: امسال با توجه به شیوع کرونا و با هدف حفظ سلامتی شهروندان و ابلاغ ستاد ملی کرونا هیأت های مذهبی به صورت ثابت به مدت 2 ساعت اقدام به عزاداری خواهند کرد.

 

«غلامرضا عباسی مقدم» با بیان اینکه مساجد و هیأت‌ها در فضای باز به مدت 2 ساعت و در فضای بسته با 25 درصد ظرفیت و به مدت یک ساعت مجاز بر برگزاری مراسم هستند، به برگزاری جلسات مختلف با مسئولان هیأت ها، رابطان فرهنگی و مداحان در حسینیه جماران برای تشریح برنامه ها اشاره کرد.

 

وی با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و امنیت جانی مردم به استناد سخنان رئیس کل دادگستری تاکید کرد: در صورت مشاهده تخلفات با هیات ها برخورد و در صورت ادامه تخلف تا مرز پلمب هیأت پیش خواهیم رفت.

 

به گفته عباسی مقدم، در صورت مشاهده تخلفات اعم از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مشاهده رفتارهای ناهنجار و دور از شأن عزاداری در مرحله اول تذکر داده می شود و چنانچه ادامه داشت مسئول هیأت به کمیته انتظامی تشکیل شده در این زمینه احضار و تعهد گرفته می شود و در صورت تکرار به مقامات قضایی معرفی می شوند.

 

وی در ادامه یادآور شد: تاکنون از چند هیأت حاشیه شهر گزارش تخلف مبنی بر عدم رعایت ساعات اعلام شده رسیده است که در این زمینه تذکر لازم برای رعایت وقت و عدم آزار همسایه ها به مسئول هیأت ها داده شده است.

 

توزیع کالابرگ غذا

رئیس شورای هیأت های مذهبی خراسان جنوبی ادامه داد: پذیرایی از عزاداران اباعبداالله الحسین هر ساله در روزهای 8 ،9، 10 و 11 محرم بوده ولی امسال با وجود شرایط موجود پخت غذا انجام نمی شود.

 

به گفته عباسی مقدم بنا به تصمیمات گرفته شده چنانچه هیأتی نذورات داشته باشد می تواند از روز 11 محرم به بعد اقدام به پخت غذا کرده و آن را در قالب کالابرگ در اختیار عزاداران قرار دهد لازم به ذکر است که صرف غذا در مسجد یا حسینیه نخواهد بود و غذا با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت بیرون بر توزیع خواهد شد.

 

بیش از هزار هیأت دارای مجوز در استان

رئیس شورای هیأت های مذهبی خراسان جنوبی در ادامه به فعالیت هزار و 320 هیأت به ثبت رسیده در استان اشاره کرد و گفت: در شهرستان و شهر بیرجند هم به ترتیب 300 و 80 هیأت به ثبت رسیده و دارای مجوز فعالیت دارند.

 

خسروی مقدم تعداد مداحان دارای کارت در استان را 700 نفر اعلام کرد و افزوذ: برخی مداحان بدون داشتن کارت و مجوز اقدام به مداحی می کنند که مورد خواسته ما نیست.

 

وی با اشاره به توطئه دشمان و ورود جنگ نرم در مناسبت ها به ویژه محرم یادآور شد: متاسفانه برخی مواقع شاهد مداحی های بی محتوا و غیر معقول هستیم، بر اساس گزارشات ارسالی تاکنون چند تا از هیأت‌های زیر زمینی شناسایی شده که از آن ها برای رعایت موارد تعهد گرفته شده است.

 

نبود قمه زنی در استان

رئیس شورای هیأت های مذهبی خراسان جنوبی به آسیب های مانند قمه زنی، لخت شدن عزاداران، هروله کردن و ... اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون قمه زنی و... در استان مشاهده نشده است و فقط مواردی مبنی بر لخت شدن عزاداران داشتیم که تذکرات لازم در این زمینه به مسئول هیأت داده شده است.

 

عباسی مقدم در ادامه گریزی به برادری و وحدت شیعه و سنی زد و با توجه به توطئه دشمنان خواستار وحدت و همدلی بیش از پیش آن ها شد.

 

وی با اشاره به راه اندازی کمیسیون شئون فرهنگی و مناسبت های مذهبی در اداره کل تبلیغات اسلامی، گفت: همه دستگاه های مانند استانداری، فرمانداری، اطلاعات، نیروی انتظامی و ... در این کمیسیون نماینده دارند و مسایل مربوطه طرح و مصوب شده و برای پیگیری در اختیار سازمان و شورای هماهنگی قرار می گیرد.

 

وی در ادامه با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: این بیماری علاوه بر آسیب برکاتی هم مانند اصلاح برخی کج سلیقگی ها به همراه داشته است و امید است این اصلاحات دائمی باشد.

 

توزیع ماسک و مواد ضد عفونی کننده

رئیس شورای هیأت های مذهبی خراسان جنوبی با بیان اینکه نظم جلسات و هیأت‌ها در داخل مساجد و حسینیه ها به عهده نیروهای بسیج و هلال احمر و خارج از مساجد به عهده نیروی انتظامی است، به توزیع مواد ضد عفونی کننده و ماسک بین هیأت ها اشاره و ابراز امیدواری کرد: در مجالس عزاداری سالار شهیدان هیچ کس بدون ماسک وارد نشود و با رعایت پروتکل های بهداشتی شاهد عزاداری باشکوه، سالم و پر شور باشیم.

 

عباسی مقدم به برگزاری و اجرای سالم و پرشور همایش شیرخوارگان حسینی به صورت مجازی در منازل اشاره کرد.

 

وی با یادآوری تلاش های کادر درمان و زحمات طاقت فرسای آنها که همراه با تقدیم شهدای مدافع سلامت بوده است، اظهار امیدواری کرد: که عزاداران حسینی با رعایت پروتکل های بهداشتی فشار مضاعفی به نظام بهداشت و درمان وارد نکنند.

 

 

 

 

 

کد خبر 964286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha