مردم  به شیوه های گوناگون محبت خود را به اهل بیت (ع)نشان دهند/ حفظ سلامت افراد اولویت سوگواری محرم

حجت الاسلام سبحانی نیا با بیان اینکه مردم می توانند به شیوه های گوناگون عشق و محبت خود را به امام حسین (ع) ابراز کنند گفت: هرگز دستور خاصی برای عزاداری و سوگواری اهل بیت (ع) روایت نشده است و حفظ سلامت مردم از اولویت های مهم مراسم سوگواری محرم است.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _فرزانه تهجا: عشق و ارادت شیعیان به اهل بیت عصمت و طهارت و به خصوص سید الشهدا (ع) همواره در میان ادیان الهی زبان زده خاص و عام بوده است تا جایی که شعله این محبت و ارادت موجب علاقمندی آنها به خاندان بزرگ عصمت و طهارت شده است اما شیوع ویروس کرونا در کشور و منع اجتماع افراد برای جلوگیری از انتشار این بیماری شیوه برگزاری و ارادت به اباعبدالله (ع) را تغییر داده است در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام «حسن سبحانی نیا» نماینده شش دوره از ادوار مجلس شورای اسلامی و سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کشور مغرب به شرح زیر ارایه می شود.

 

عزاداری برای امام حسین (ع) دارای چه پیشینه ای در میان مسلمانان است؟

عشق و ارادت به سالار شهیدان از روز اول و آغاز زندگی ما  بوده و مجالس عزاداری سیدالشهدا از ابتدا در وجود ما نهادینه شده و تا پایان عمر نیز در خون شیعیان محبان اهل بیت (ع) وجود دارد؛ بنابراین کرونا و سایر مسایل نمی تواند این عشق را پنهان کند.

 

شرایط بحران و بیماری تاثیری در برگزاری مراسم سوگواری محرم دارد؟

شاهدیم در ایام سختی که شرایط بیماری در کشور حاکم شده است، مردم تلاش می کنند با رعایت پروتکل های بهداشتی عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان نشان دهند و در معابر و فضاهای باز، میادین ورزشی، پادگان ها، مدرسه ها و پارکینگ ها و تمام فضاهایی که می توان از آن با توجه به شرایط کرونا در عزاداری ماه محرم استفاده کرد، بهره می ببرند و عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان  می دهند.

 

در شرایط شیوع بیماری کرونا مردم چگونه می توانند محبت خود را به اهل بیت (ع)  نشان دهند؟

عشق به امام حسین و ارادت به اهل بیت تنها به یک شیوه منتهی نمی شود و دستورالعمل خاصی ندارد بلکه ما می توانیم به شیوه های مختلف عشق و ارادت خود را با توجه به شرایط کرونا نسبت به امام حسین (ع) ابراز کنیم. در روایات  اسلامی نقل شده است " مَنْ بَكی اَواَبْكی اَوتَباكی وَجِبَتْ لُه الْجَنَّة"  در حقیقت هر شیوه ای که این اندوه را در دل شیعیان متبلور کند و بر آن تذکر دهد، عزاداری برای امام حسین (ع) محسوب می شود.

 

طرح هر خانه یک حسینیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

این طرح از جمله طرح های خوبی است و مردم می توانند با نصب پرچم بر سردر منازل نیز به نوعی ارادت به امام حسین (ع) را نشان دهند. باید بدانیم که امام حسین (ع) و بزرگواران اهل بیت (ع) نیز چیزی جز همین اندک را از ما انتظار ندارند و قطعا سلامت و حفظ جان افراد و جامعه یکی از اولویت های بسیار مهم در برگزاری مراسم سوگواری ماه محرم است که مورد تاکید اهل بیت (ع) همیشه قرار دارد و ما می توانیم عشق و ارادت خود را به شیوه های گوناگون به خاندان عصمت و طهارت (ع) ابراز کنیم.

 

آیا برای برگزاری مراسم سوگواری ماه محرم دستورالعمل خاصی مورد تاکید قرار گرفته است؟

هرگز دستور خاصی برای عزاداری  و سوگواری اهل بیت (ع) روایت نشده است و می توان عشق و ارادت به خاندان رسول الله (ص) را با شیوه های گوناگون نشان داد. امروز مردم تلاش می کنند با حفظ شرایط اعلام شده از ستادهای مربوطه و تاکید کارشناسان بهداشت و پزشکان با رعایت پروتکل های بهداشتی شرایط خوبی را برای هموطنان فراهم کنند و اقدام به برگزاری هیئت های خیابانی کرده اند.

 

چه شیوه هایی را با توجه به شیوع کرونا در کشور برای نذورات مردم پیشنهاد می کنید؟

ملت ایران برای برگزاری مراسم ماه محرم در روز عاشورا، تاسوعا، اربعین و ماه صفر همواره نذوراتی را برای توزیع در میان مردم در نظر می گیرند و نذورات فراوانی میان مردم تقسیم می شود،  این موضوع یکی از سنت های پسندیده ای است که هر ساله تکرار می شود. امروز با توجه به شرایط پیش آمده در کشور و اینکه نمی توانیم در اجتماعات بزرگ و پر جمعیت این نذورات را مانند گذشته توزیع کرد، می توانیم این نذورات را در قالب های دیگری مانند سبدهای معیشتی و تامین مایحتاج عمومی نیازمندان که از کرونا و شرایط آن آسیب دیده اند، مخارج دارو و نیازهای بهداشتی و درمانی اقدام کرد.

 

تغییر شیوه نذورات کمتر از پخش غذا میان مردم نیست. با توجه به شرایط کرونا و کاهش حضور افراد در مراسم سوگواری می توانیم نذورات را با رعایت پروتکل های بهداشتی به درب منازل برسانیم. معمولا تمامی هیئت های دایر در محلات مختلف شناخت کافی از نیازمندان آن محله دارند و می توان نذورات را به شکل مورد نیاز آنها به دست شان برسانند که قطعا این شیوه نیز ثواب اش کمتر از تهیه و تدارک شام و نهار نیست.

 

ارزیابی شما از فضای مجازی در برگزاری سوگواره ایام محرم چیست؟

با توجه به دستورالعمل ها و پروتکل های اعلام شده بهداشتی از سوی ستاد ملی کرونا راه افتادن هیئت ها با شیوه گذشته با جمعیت زیاد و دسته جات سینه زنی و زنجیرزنی و سایر اجتماعات بزرگی که هر ساله در حسینیه ها شکل می گرفت، منع شده است البته برخی از هیئت ها این مراسم را به فضای باز منتقل کردند و برخی نیز در فضای مجازی با استفاده حداکثری از این محیط امکان بهره برداری علاقه مندان از مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) را فراهم کردند.

 

امروز خوشبختانه فضای مجازی پر شده است از محافل و مجالس مختلف سوگواری ابا عبدالله(ع)  و رسانه ملی و جمعی در بخش های مختلف به انعکاس این مراسم اقدام کرده اند.

 

عشق و ارادتی که در جامعه ما و در میان شیعیان نسبت به مکتب امام حسین (ع) وجود دارد، پایانی ندارد و در گذشته تاریخ نیز این امر بارها نشان داده شده است. جمهوری اسلامی که پرچم اهل بیت(ع) را در بلندای این نظام برافراشته است، طبعا عشق و ارادت خود را پیش از هر زمان دیگر بر این آستان نمایان می کند. شیوه های ارادت متفاوت شده  اما هرگز ذره ای از ارادت و عشق مردم به اهل بیت (ع) کم نشده است و امیدواریم با حمایت این خاندان بزرگ این کشور از شر ویروس منحوس کرونا خلاصی پیدا کند تا بتوانیم با شیوه های سنتی گذشته عزاداری ایام محرم را برگزار کنیم./

 

کد خبر 964598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha