۳۳ درصد مردم از انجام امر به معروف و نهی از منکر ترس دارند

مفتاح با اشاره به اینکه بر اساس نظرسنجی ۳۳ درصد مردم از انجام امر به معروف و نهی از منکر ترس دارند، گفت: اختلاس و دزدی ۱۴ درصد، بی توجهی به گرانی ها ۱۰ درصد و بی کفایتی مسئولین هشت درصد از دیگر فراوانی هایی است که باعث شده تا فریضتین کمتر شکل گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمد صالح مفتاح»، امروز (چهار شنبه 5 شهریور) در نشست خبری با اشاره به اینکه رسانه های ما برای امر به معروف کردن مشکلات زیادی دارند، گفت: کارهای خوبی شکل گرفته که از جمله شفاف شدن موارد پرداختی به رسانه ها بوده است.

معاون فرهنگ سازی، رسانه و آموزش ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به اینکه برخی رفتارها باعث شد تا رسانه ها را به صورت محافظه کار بار بیاورند، اظهار کرد: بیش از 70 درصد مردم اعتقاد دارند امر به معروف و نهی از منکر انجام شود، ولی واژه را نمی دانند ولی زمانی که اسم آن را گفتیم 17 درصد آن رقم به خاطر ذهنیت اشتباه کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نظرسنجی 33 درصد مردم از انجام امر به معروف و نهی از منکر ترس دارند، تاکید کرد: بی فایده بودن تذکر 21 درصد، اختلاس و دزدی 14 درصد، بی توجهی به مردم 14 درصد، بی توجهی به گرانی 10 درصد، بی کفایتی مسئولین هشت درصد، عدم دسترسی به مسئولین هفت درصد و دروغ گویی هفت درصد از دیگر فراوانی هایی است که باعث شده تا امر به معروف و نهی از منکر کمتر شکل گیرد.

وی با اشاره به اینکه ذهنیت مردم را از امر به معروف باید تغییر دهیم، تاکید کرد: سختی کار اینست که امر به معروف و نهی از منکر به خاطر معطوف به نتیجه هست، شکل معینی ندارد و خیلی موارد اشتباه گرفته می شود.

مفتاح با یادآوری این مطلب که یکی از بهترین کتاب های در مورد امر به معروف و نهی از منکر را یک نویسنده انگلیسی نوشته است و جامعه شناسان ما به این مورد توجه نکردند، تاکید کرد: متاسفانه ما یک قانون جامع برای امر به معروف و نهی از منکر نداریم.

وی با اشاره به اینکه اشکالی نمی بینم که واژه ای برای امر به معروف و نهی از منکر جایگزین شود تا معنای کامل تری برساند و هنوز واژه جامع نداریم و تلاش داریم که این واژه ها را در کنار آن بیاوریم، افزود: باید در رسانه ها الگوسازی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر ایجاد شود.

مفتاح با اشاره به اینکه تعداد پرونده هایی که به ما ارجاع شده، 10 برابر شده است، اظهار کرد: وکیل رایگان در اختیار آمران به معروف قرار خواهند گرفت.

به گفته مفتاح، اگر می خواهیم جامعه، جامعه سالمی شود باید موضوع مسئولیت اجتماعی را در جامعه نشر و گسترش دهیم و اگر اتفاق بیفتد به طور حتم جامعه زیباتری خواهیم داشت.

کد خبر 964983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha