مرگی شیرین‌تر از عسل/ «احلی‌من‌العسل» نوای مشترک دانش‌آموزان با حضرت قاسم(ع)

همزمان با ششمین روز از ماه محرم کاروان «احلی‌من‌السعل» توسط دانش‌آموزان نوجوان گیلانی در برخی از شهرستان‌ها برگزار شد و نوجوانان با حضرت قاسم(ع) هم‌نوا شدند.

خبرگزاری شبستان_گیلان، مائده فلاحتکارضیابری؛ همزمان با ششمین روز از ماه محرم همایش دانش آموزی «احلی‌من‌العسل» با حضور دانش‌آموزان نوجوان حسینی در شهرستان‌های مختلف گیلان برگزار شد.

 

امروز آستان مقدس امامزادگان و خیابان‌های گیلان شاهد حضور نوجوانان دانش‌آموز بود که در صفوف منظم عشق و ارادت خود را به حسین بن علی(ع) و یاران مظلومش به نمایش گذاشتند.

 

نوجوانان گیلانی امروز با سید وسالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین(ع) پیمان بستند و یادآور شدند نوشیدن جام مرگ همراه با آزادگی برایشان شیرین‌تر از عسل است و آن‌ها در سوگ شهادت قاسم پسر امام حسن(ع) نوجوانی که در رکاب سالار شهیدان مشق ایثار و فداکاری را نوشت سوگواره‌ای پرشور برپا کردند.

 

دانش‌آموزان نوجوان گیلانی در این همایش سراسری در راستای توسعه و ترویج فرهنگ ولایت مداری حاضر شدند و همچون شهیدان کربلا حضور خود را در مسیر ولایت به اثبات رساندند.

 

 

این همایش هرساله با حضور دانش آموزان پسر به منظور ترویج فرهنگ عاشورایی و ولایت پذیری نوجوان 13 ساله دشت کربلا، حضرت قاسم ابن الحسن (ع) برگزار می‌شود که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا از حالت همایشی و تجمعی در آمده و به صورت کاروان و حتی در برخی از شهرستان‌ها در بستر فضای مجازی و شبکه شاد برگزار شد.

 

یکی از دانش‌آموزان نوجوان اظهار کرد: هدف ما از آمدن به مراسم «احلی من العسل» این است که نشان بدهیم امروز هم نوجوانان ما مانند قاسم بن الحسن(ع) به ندای مولا و امام خودشان لبیک می‌گویند و شجاعانه در برابر ظلم و ستم می‌ایستند.

 

وی با بیان اینکه باید حضرت قاسم‌بن‌الحسن(ع) به‌عنوان یک الگو برای جوانان امروز کشور قرار بگیرد افزود: قاسم‌بن‌الحسن نیز الگوی ویژه برای همه نوجوانان و جوانان این مرز و بوم است.

 

یکی دیگر از دانش‌آموزان در حالی که اشک از چشمانش سرازیر می‌شود و ندای لبیک یا حسین (ع) سر می‌دهد گفت: برگزاری این‌گونه مراسم‌های مذهبی در تربیت دینی و اسلامی ما نوجوانان نقش به‌سزایی دارد.

 

وی با بیان اینکه در خانواده‌ای بزرگ شده‌ام که از کودکی مرا به مجلس امام حسین(ع) برده‌اند و تبعیت از ولایت فقیه را سرلوحه کارم قرار داده‌اند تصریح کرد: توصیه من به همه هم سن و سالانم این است که همیشه در دستگاه اهل بیت(ع) حضور داشته باشند تا از راست منحرف نشوند.

 

 

* ولایتمداری سن و سال نمی‌شناسد

حجت‌الاسلام«محمدمهدی راشدی‌نوری» با بیان اینکه مهمترین پیام شهادت حضرت قاسم(ع) در واقعه کربلا تبعیت از ولایت و ولایتمداری است اظهار کرد: ولایتمداری سن و سال نمی‌شناسد و انسان باید در هر سن‌وسال و شرایطی از ولایت فقیه خود تبعیت کند.

 

امام جمعه صومعه‌سرا با تاکید اینکه نوجوانان باید حضرت قاسم‌(ع) را الگوی خویش قرار دهند، افزود: اگر الگوی این قشر از جامعه حضرت قاسم(ع) باشد و نسبت به ولایت فقیه اطاعت‌پذیری داشته و ولایتمدار باشند، قطعا هجمه‌های دشمنان بر آنها بی‌تاثیر است.

 

وی ترویج فرهنگ عاشورایی و ولایت‌پذیری در جامعه را اولویت اساسی عنوان کرد و گفت: جامعه نیازمند تربیت و رشد جوانان متدین است زیرا نوجوانی که شهادت را شیرین‌تر از عسل بداند در واقع ارزش اسلام، مقدسات و مذهب را فرا گرفته است.

 

 

*زندگی‌نامه حضرت قاسم(ع):

قاسم فرزند امام حسن(ع) در سال ۴۷ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود، در دوسالگی پدر بزرگوارش را از دست داد و تا هنگام شهادت در دامان پرمهر و عطوفت عموی گرامی خود امام حسین(ع) پرورش پیدا کرد و در واقعه کربلا به‌اتفاق مادر و دیگر برادران و خواهران خود حضور داشت.


اما آنچه حضور این نوجوان را به الگویی برای تمامی نوجوانان تبدیل کرد ماجرای شب عاشورا، اشتیاق او برای شهادت و پاسخ به عموی بزرگوارش در مورد چگونه دیدن مرگ بود.


در شب عاشورا که امام حسین(ع)، اصحاب خویش را پیرامون خود جمع کرده و خطابه معروف شب عاشورا را برای آن‌ها بیان فرمود حضرت در خطابه خود به آنان تذکر داد که فردا روز فداکاری و شهادت است و به آنان فرمود که در رفتن یا ماندن مختارید از تاریکی شب بهره گیرید و هر یک دست برادری و فرزندی از آن من بگیرید و بروید زیرا مقصود این جماعت کینه‌توز من می‌باشم و چون مرا یابند به شما تعرضی نرسانند.


مورخین گزارشی از رفتن اصحاب ننوشته‌اند و جز اظهار فداکاری و پایداری از یاران امام چیزی نقل نکرده اند و چون یاران و اصحاب بر آمادگی برای حماسه‌سازی و شهادت تأکید کردند امام به ترسیم حادثه بزرگ عاشورا پرداخت و فرمود:هر کس می‌ماند بداند فردا چیزی جز شهادت نیست.


قاسم‌بن الحسن(ع) که در این جمع نورانی حضور داشت از گفت‌وشنودهای بین عمو و اصحابش در نظرش آمد که آیا او هم مشمول این وصال خواهد شد؟ از جای برخاست و رو به اباعبدالله(ع) کرده عرض کرد عمو جانم آیا من هم در زمره کشته‌شدگان خواهم بود؟

 

امام حسین(ع) پس از مواجهه با این سؤال فرزند نوجوان برادر خویش، از وی پرسید: مرگ در نظرت چگونه است؟ قاسم لحظات اضطراب و سکوت انتظار را شکست و عرض کرد: من مرگ را شیرین‌تر و گواراتر از شهد دل‌نشین و زندگی‌بخش می‌بینم و زیباتر از گردنبندی که دختران را آذین می‌بندد و اگر به من بگویید جزو شهیدان فردا هستم مژده‌ای داده‌اید که از شنیدن آن سراسر وجودم شور و نشاط می‌گردد.

 

امام، درنگی کرد و دیدگان خود را به رخسار روشن قاسم دوخت و فرمود: آری، تو نیز فردا به شهادت خواهی رسید.

 

کد خبر 965271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha