نظارت «همگانی» مهمترین راه اصلاح اجتماع/ بی تفاوت نباشیم

حجت الاسلام مختاری با بیان اینکه نظارت همگانی از مهمترین راه های اصلاح اجتماع است، گفت: برخلاف گمان برخی افراد ناآگاه، امر به معروف و نهی از منکر دخالت در زندگی دیگران و سلب آزادی شخصی نیست زیرا آزادی حقیقی، منافع دیگران را به خطر نمی‌اندازد.

حجت الاسلام «محمد مختاری» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با بیان اینکه اقامه امر به معروف و نهی از منکر مهمترین هدف قیام عاشورا است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر از واجبات و ضروریات دین اسلام است که در قرآن و روایات بر اهمیت آن تاکید شدهاست و حضرت علی (ع) در نهج البلاغه فرمودند «تمام اعمال نیک و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منکر همچون قطره ای است در برابر دریایى عمیق و پهناور».

 

امام جمعه موقت بیرجند با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر مسئله انسانی و عقلانی است برای اینکه آحاد جامعه نسبت به رفتارهای منکر و ناهنجاری ها بی‌تفاوت نباشند و نظارت همگانی داشته باشند، افزود: جامعه ای که این دو واجب را ترک کرد و بی تفاوت باشد در حکم مرده و بی خاصیّت است و اجرای این دو واجب دلیل زنده بودن جامعه و شکوفایی آن است.

 

وی ادامه داد: جامعه انسانی حساس است و اگر یک نفر از پیکره آن گرفتار منکرات و بیماری اخلاقی است همه مراقبت می کنند و دعوت به معروف می کنند.

 

حجت الاسلام مختاری با بیان اینکه نظارت همگانی یکی از مهمترین راه های اصلاح اجتماع است، تصریح کرد: اینکه همه چیز را بر عهده بارزسان و دولت و قوه قضاییه می گذاریم از آفات جامعه است بلکه باید آحاد جامعه در صحنه باشند چرا که این امر بایکوت همگانی نسبت به مفسدان ایجاد می کند و هر کسی ببیند و بفهمد علیه آنان اعتراض خواهد کرد و این نظارت همگانی کمک بسیار بزرگی به سازمان های بازرسی و قوع قضاییه برای پیشگیری از فساد است.

 

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به اینکه متاسفانه گاهی برای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و مسئولیت اجتماعی از اصطلاح اشتباه و غیرمنطقی « به من چه؟ به توچه؟» استفاده می شود، تصریح کرد: سرنوشت اجتماعی انسان‌ها مشترک است و اگر  منکری در جامعه روایج یابد به همه افراد جامعه صدمه می زند و پیامبر گرامی اسلام (ص) در یک مثال ساده، فلسفه امر به معروف و نهی از منکر و عدم منافات آن با آزادی را این طور ترسیم می فرماید: «یک گنهکار در میان مردم، مانند کسی است که با گروهی سوار کشتی می شود و هنگامی که در وسط دریا قرار می گیرد، به سوراخ کردن جایگاه خویش می پردازد. اگر دیگران او را از این کار خطرناک باز ندارند، آب به کشتی نفوذ می کند و یکباره همگی غرق می شوند» یعنی پیامبر با این تعبیر زیبا، منطقی بودن و لزوم امر به معروف و نهی از منکر را بر همگان مجسم می سازد چرا که نظارت فرد بر اجتماع حقی طبیعی است که ناشی از پیوند سرنوشت هاست.

 

به گفته وی کارهای خوب نیکوکاران و کارهای بد بدکاران نیز در جامعه اثر می گذارد و به همین دلیل است که مسئولیت های مشترک نیز وجود دارد. افراد یک جامعه مانند اعضاء و جوارح بدن، کم و بیش جور یکدیگر را باید بکشند، اختلال یکی از آنها موجب زوال سلامت از عضوهای دیگر می شود؛ مثلا اگر قلب خوب کار نکند، ضرر آن به عضوهای دیگر هم می رسد.

 

حجت الاسلام مختاری با بیان اینکه همه مردم در مبارزه با فساد و انحراف و نسبت به حفظ ارزش های الهی مسئولند، تاکید کرد: برخلاف گمان برخی افراد ناآگاه، فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دخالت در زندگی دیگران نیست و با آزادی شخصی آنان منافات ندارد؛ زیرا آزادی حقیقی، دیگران را محدود نمی‌کند و منافع دیگران را به خطر نمی اندازد.

 

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به اینکه حسینی بودن یعنی اهل امر به معروف و نهی از منکر، مسئولیت پذیر بودن و حساس بودن نسبت به معروفات و منکرات جامعه، گفت: همگان باید نسبت به سرنوشت جمعی و همچنین سرنوشت اجتماعی حساس باشند و آن را به عنوان یک تکلیف و وظیفه بدانند بنابراین نمی توانند با بی تفاتی و گوشه نشینی شانه از بار مسئولیت اجتماعی خالی کنند.

کد خبر 965315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha