علائم شایع گوارشی در مبتلایان به ویروس کرونا/ مراجعه ۱۵ درصد بیماران کرونایی با دردهای شدید شکمی

نوروزی با اشاره به اینکه ویروس کرونا بر سیستم گوارش مبتلایان اثر می گذارد، علائم شایع گوارشی در بیماران کرونایی را تشریح کرد.

«علیرضا نوروزی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: بیماری کووید۱۹ یک درگیری ویروسی در تمام بدن است و از ابتدا نیز برخی علائم غیرتنفسی را به همراه داشت اما علائم ریوی ناشی از این ویروس بیشتر در اذهان مردم جای گرفته است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: بیماری کووید۱۹ در کنار علائم تنفسی سیستم های دیگر بدن را در تمام نقاط درگیر می کند و با گذر زمان یافته های جدید در خصوص ویروس کرونا کشف می شود.


وی در پاسخ به این پرسش که علائم گوارشی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا چگونه است، بیان کرد: خوشبختانه درگیری گوارشی بدون وجود علائم تنفسی و ریوی بسیار کم دیده می شود و در مطالعات انجام شده در دنیا فقط سه تا ۶ درصد بیماران کرونایی تنها علائم گوارشی داشتند.


این فوق تخصص گوارش اضافه کرد: اکثر بیماران کرونایی در کنار علائم گوارشی علائم دیگری اعم از مشکلات تنفسی، تب و غیره را تجربه می کنند.


نوروزی با اشاره به شایع ترین علائم گوارشی ناشی از ابتلا به کرونا، افزود: آنوسمی یا از بین رفتن حس بویایی یکی از علائم ابتلا به کرونا است، همچنین ۱۰ الی ۱۵ درصد مبتلایان به کرونا با دردهای شدید شکمی به مراکز درمانی مراجعه می کنند که هیچ علت دیگری برای این دردها نمی توان پیدا کرد.


رئیس بیمارستان صیاد شیرازی گرگان افزود: یکی دیگر از علائم گوارشی شایع پس از ابتلا به کرونا تهوع، استفراغ و اسهال است.


وی خاطرنشان کرد: در مطالعات انجام شده درباره کرونا مشخص شده است که پس از ابتلا به کرونا درگیری سیستم گوارش به موازات اختلال در سیسم ریوی اتفاق می افتد و ممکن است این ویروس در تمام نقاط دستگاه گوارش نمایان شود و بر روی پانکراس، لوزالمعده و یا کبد نیز اثر بگذارد.

 

نوروزی گفت: از طرفی راه دفع ویروس کرونا ممکن است از طریق دستگاه گوارش باشد و به این شکل ویروس در تمامی نقاط بدن منتشر شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان تاکید کرد: ویروس کرونا یک ویروس جدید و ناشناخته است و هنوز بسیاری از جنبه های درمانی آن مشخص نشده و دارویی برای درمان قطعی این بیماری کشف نشده است از طرفی عوارض داروها نیز ممکن است بر روی سیستم گوارش اثرگذار باشد.

 

کد خبر 965426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha