ممنوعیت تجمع و حرکت دسته‌جات عزاداری تاسوعا و عاشوار در مقابل زیارتگاه سید عباس آبادان

حجت‌‌الاسلام رویوران از عدم برگزاری تجمع و حرکت دسته‌جات عزاداری روز تاسوعا و عاشواری حسینی مقابل زیارتگاه سید عباس آبادان خبر داد و گفت: این آئین طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا ممنوع شده لذا هیات‌‌ها باید مراسمات را در محل‌های خود برگزار کنند.

خبرگزاری شبستان_ منطقه آزاد اروند: با توجه به شروع موج سوم شیوع بیماری منحوس کرونا ویروس طبق دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با این بیماری همه‌گیر که جان بسیاری از هموطنان ما را گرفت برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان دشت کربلا امام حسین (ع) در ماه محرم ۱۴۴۲ هجری قمری با شرایط خاصی در سراسر کشور برگزار شد. 

 

از این رو با توجه به اینکه شهرستان آبادان در موج دوم این بیماری در وضعیت قرمز قرار داشت با تلاش های شبانه روزی کادر درمان و مدافعان سلامت و همچنین رعایت نکات بهداشتی از سوی شهروندان این شهرستان توانست خود را در وضعیت زرد قرار دهد.

 

اینک نیز که در ماه محرم امسال در بسیاری از مناطق شهری شاهد برگزاری مراسمات عزاداری هستیم؛ شهرستان آبادان از این دستور العمل های بهداشتی مستثنی نبود و در سطح شهرستان هیات های مذهبی با رعایت نکات بهداشتی از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اهدا ماسک و مواد ضدعفونی به عزاداران حسینی مراسمات خود را برگزار کردند.

 

به همین مناسبت «حجت‌الاسلام عادل رویوران» رئیس اداره تبلیغات اسلامی آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) به برگزاری مراسمات عزاداری در هیات های مذهبی، مساجد و حسینیه های سطح شهرستان آبادان اشاره کردند که مشروح این گفت‌وگو را در ذیل می‌خوانیم:

 

چه تعداد هیات مذهبی در سامانه بیرق ثبت‌نام کرده‌اند؟

 

حجت‌الاسلام رویوران: خوشبختانه در آبادان تاکنون 391 هیات مذهبی در سامانه بیرق که توسط سازمان تبلیغات اسلامی کشور به مناسبت دهه اول ماه محرم طراحی و تدوین شده است ثبت‌نام کردند. مجموع این ثبت‌نام‌ها در سامانه بیرق اعم از مساجد، حسینیه، هیات، تکایا و ایستگاه‌های صلواتی هستند، هر چند همچنان دو سوم هیات‌های موجود در آبادان در سامانه بیرق ثبت‌نام نکرده‌اند.

 

گروه‌های بازرسی جهت بازدید از تکایا از ابتدای ماه محرم تاکنون در آبادان چگونه عمل کردند؟

 

حجت‌الاسلام رویوران: از ابتدای دهه اول ماه محرم هر شب 6 اکیپ راس ساعت 20:30 از اداره تبلیغات اسلامی آبادان جهت سرکشی و بازدید از هیات‌های مذهبی، حسینیه‌ها، مساجد، تکایا و ایستگاه‌های صلواتی عازم می‌شوند و در ساعت 30 دقیقه بامداد ماموریت خود را به اتمام می‌رسانند.

این اکیپ‌ها متشکل از اداره تبلیغات اسلامی، نمایندگان نیروی انتظامی و مرکز بهداشت هستند که در محل‌های برگزاری مراسمات عزاداری و سوگواری سید الشهدا (ع) حضور پیدا می‌کنند. وظیفه این اکیپ‌ها بازدید، تذکر رعایت پروتکل‌ها، اصول و نکات بهداشتی است.

 

نحوه برگزاری مراسمات ایام محرم با توجه به دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا در آبادان چگونه بوده است؟

 

حجت‌الاسلام رویروران: خوشبختانه برگزارکنندگان مراسمات ایام محرم حال و هوای شهرستان آبادان را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستور العمل‌های ستاد ملی مبارزه کرونا حسینی کردند، لذا لازم است تا به هیات‌ها و تکایایی که متاسفانه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند تذکر جدی دهبم. از ابتدای ماه محرم عنوان شد که حفظ جان مردم خط قرمز هیات‌های مذهبی شهرستان آبادان است.

از هیات‌های مذهبی و مراکز برگزاری مراسمات ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) می‌خواهیم اصول و نکات بهداشتی رارعایت کنند، هرچند پیش از آغاز ماه محرم در شهرستان آبادان اعلام کردیم ایستگاه‌های صلواتی به شرطی می‌توانند فعالیت کنند که پذیرایی نداشته باشند؛ لذا طبق پروتکل‌های بهداشتی دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا پخش آب، چای و قهوه ممنوع است اما متاسفانه برخی از مواکب علاوه بر توزیع این موارد نکات بهداشتی از قبیل لیوان یک بار مصرف را رعایت نمی‌کنند.

از همه این مواکب می‌خواهیم این اقدامات که به سلامت شهروندان ضرر می‌رساند را متوقف کنند چرا که بازرسان ما چنانچه در بازدیدها این چنین مواردی را مشاهده کنند برای اولین بار تذکر و در صورت تکرار گزارش به مرکز بهداشت ارائه خواهد شد و طبق شرایطی که در شهرستان ابلاغ شده حتما برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

 

آیا تاکنون برای ادغام چند هیات مذهبی جهت برگزاری مراسمات ایام محرم اقدامی صورت گرفته است یا خیر؟

 

حجت‌الاسلام رویروران: خوشبختانه برای نخستین بار در آبادان 2 هیات مذهبی برای برگزاری مراسم عزاداری در مصلی نماز جمعه ادغام شدند این موضوع یکی از بهترین اتفاقات این ایام به شمار می‌رود. امسال برای نخستین بار این رویداد مهم صورت گرفت به طوری که بیش از 400 نفر در این آئین در مصلی نماز جمعه برای برپایی عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) حضور بهم رساندند.

حضور این تعداد عزادار در این مراسم به‌دلیل آن است که این مراسم به برنامه محوری تبدیل شده به‌طوری‌که این رقم فقط برای پنج شب اول است و برای پنج شب بعد پیش‌بینی ما جمعیت 2 الی سه برابری است. با توجه به فاصله گذاری اجتماعی هر نفر 2 متر ظرفیت 700 نفری برای عزاداری در مصلی نماز جمعه این شهر فراهم خواهد بود.

 

تاکنون اداراه تبلیغات اسلامی آبادان در حمایت از هیات‌های مذهبی چه اقداماتی را برای برگزاری هرچه بهتر مراسمات ایام محرم انجام داده است؟

 

حجت‌الاسلام رویوران: بیش از هفت هزار ماسک را در میان مواکب و هیات‌های مذهبی این شهرستان توزیع کردیم، به دلیل آنکه تعداد هیات‌های مذهبی در آبادان بسیار زیاد است به صورت محدود این ماسک‌ها را بین 100 تا 200 عدد در میان هیات‌ها توزیع کردیم. االبته بسیاری از هیات‌ها ماسک را خودشان تامین کرده بودند. آنچه که اداره صمت به ما اعلام کرده بود در بحث مواد ضدعفونی، الکل و ماسک به واسطه مبالغ تهیه می‌شد که ما اطلاعیه آن را نصب کردیم؛ بسیاری از هیات‌ها قدرت خرید این اقلام را نداشتند.

همچنین به صورت محدود پرچم‌هایی که از مناسبت‌های گذشته باقی مانده بود در بین 10 الی 20 هیات توزیع کردیم.

 

چرا سطح شهرستان آبادان همچنان سیاه‌پوش نشده است؟

 

حجت‌الاسلام رویروران: از برخی ارگان‌ها، نهادها، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی در بحث مشکی‌پوش کردن شهرستان آبادان انتقاد جدی دارم، انتظار داشتیم ارگان‌هایی همچون سازمان منطقه آزاد اروند، پالایشگاه، پتروشیمی و شهرداری تعداد متناوبی پرچم تهیه می‌کردند و به واسطه اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبادان در میان هیات مذهبی برای سیاه‌پوش کردن شهرستان توزیع می‌کردیم.

اینکه ابتدای دهه اول محرم انتقاداتی در شهرستان ایجاد شد؛ مبنی بر اینکه در بحث فضاسازی شهری در این ایام فضاسازی محرم صورت نگرفته است که البته انتقاد به‌حقی بود. مبلمان شهری از وظایف منطقه آزاد اروند و شهرداری آبادان است البته شهرداری در حد وسع خود برخی از مناطق شهری را سیاه‌پوش کرد.

پیشنهاد ما به همه دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها این است که از ظرفیت هیات‌ها و مساجد سطح شهرستان استفاده کنند چراکه اگر معاونت‌های فرهنگی شهرداری و منطقه آزاد اروند، تعداد متناوبی پرچم را تهیه کنند که ما آنها را در اختیار مساجد و هیات‌های مذهبی قرار دهیم تا آنها فضای اطراف خود را سیاهپوش کنند. لذا اینگونه محرمی شدن شهرستان توسط هیات‌های مذهبی صورت می‌گیرد که ما باید به آن‌ها کمک کنیم.

 

انواع اقلام مورد نیاز هیات‌های مذهبی شهرستان چه بوده و به چه نحو در میان آن‌ها توزیع شده است؟

 

حجت‌الاسلام رویوران: این اقلام شامل برنج، مرغ منجمد و شکر است. البته برنج همچنان به دست ما نرسیده است و اکنون هیات‌های مذهبی با در دست داشتن کد رهگیری سامانه بیرق و مراجعه به اداره تبلیغات اسلامی آبادان حواله‌هایی را در جهت پخت غذا با نرخ مصوب دولتی دریافت می‌کنند. البته امسال سفره اندازی در شهرستان نداریم و غذای نذری فقط با نظارت بهداشت به صورت بیرون بر خواهد بود.

از شهروندان عزیز و گرانقدر آبادان می‌خواهیم برای دریافت غذای نذری تجمع نکنند و با توجه به وجود بیماری منحوس کرونا ویروس به همه شهروندان توصیه می‌کنیم برای دریافت غذایی نذری از هرگونه تجمع جدا خودداری کنند.

 

آیا امسال با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا دسته‌جات عزاداری اقدام به حرکت و تجمع در روز تاسوعا و عاشورای حسینی در زیارتگاه‌ها آبادان ایجاد خواهد شد یا خیر؟

 

حجت‌الاسلام رویروران: هر سال مردم و دسته‌جات عزاداری با جمعیتی بیش از 50 هزار نفر در مقابل بقعه سید عباس تجمع می‌کردند. اما اکنون با توجه به دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا ویروس هرگونه تجمع و حرکت دست‌جات عزاداری ممنوع اعلام شده، امسال نیز با دستور و ابلاغ شورای تامین شهرستان آبادان هرگونه تجمع و حرکت دسته‌جات عزاداری در مقابل زیارتگاه سید عباس و سایر نقاط شهرستان ممنوع است.

از همه هیات‌های مذهبی، حسینیه‌ها و مساجد می‌خواهیم امسال در روز تاسوعا و عاشورا حسینی مراسمات را در محل‌های خود برگزار و از هرگونه حرکت دسته‌جات عزاداری خود در سطح شهرستان جدا پرهیز کنند. امیدواریم در این دو روز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مقتل‌خوانی، مجالس روضه و عزا و سخنرانی خطبا برای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را در نقاط مختلف سطح شهرستان برگزار کنند.

 

کد خبر 965583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha