هیئت‌های مذهبی میرعلمدار سلامتی مردم/ عزاداران تاسوعا و عاشورا در طلب جرعه ای از شور حسینی

هیئت های مذهبی در محرم ثواب نوکری به ارباب خوبان عالم را در رعایت دستورالعمل های بهداشتی کرونا دیدند تا درآبشخور رسانه های معاند آب نریزند.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛ نسیم محرم بر دل های عاشقان حسینی می وزد در حالی که کرونا و اهمیت سلامتی عزاداران حسینی باعث شده است که دلدادگان امام حسین (علیه السلام) در شهرستان رامیان کمر به کمر هم برای سینه زنی نبندند.

 

امسال بیرق های حضرت عباس(علیه السلام) که به نام طوق در گرگان معرف است غریبانه و به دور از شکوه و جلال دسته های عزاداری سال های گذشته بسته شد.

 

مراسم صبح روسیای عاشورا و مراسم های پامنبری که از دیرباز در بین عزاداران خطه نگارستان در ایام محرم برگزار می شد امسال تنها به واسطه صیانت از حفظ سلامت عزاداران اباعبدالله الحسین(علیه السلام) کمرنگ تر از سال های گذشته برگزار می شود.

 

*همراهی هیئت های مذهبی برای کاهش مخاطرات شیوع کرونا

همراهی خدام و هیئت های مذهبی هم در این ایام بی نظیر بود، فعالان مذهبی که پیش از آغاز محرم با ایجاد کارگاه های تولید ماسک و ضدعفونی معابر و تهیه بسته های معیشتی برای کاهش آلام و دردهای اقشار آسیب دیده و مردم نیازمند در این ایام گام برداشتند در ایام محرم شور را با شعور حسینی گره زدند تا سلامت عزاداران حسینی به خطر نیفتد.

 

بچه های هیئتی می دانند که اگر سال های گذشته اطعام و سفره اندازی در مراسم عزای حسینی بود به واسطه ثواب و الطاف امام حسین (علیه السلام) به عزاداران است از این رو ثواب نوکری به ارباب خوبان عالم را در توجه به پروتکل های بهداشتی دیدند تا بهانه ای به دست دشمنان اسلام ندهند و به آبشخور رسانه های معاند انقلاب و اسلام آب نریزند.

 

اما گاهی هم زخم هایی از کم لطفی برخی مسئولان بر دل آنها نشست، گرچه شاید هیئت های مذهبی بهتر از فضای جامعه نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام کردند و با کمبود ماسک و امکانات بهترین شرایط را برای عزاداران حسینی فراهم کردند اما مورد نقدهای بی اساس برخی از مسئولان نیز قرار گرفتند.

 

گرچه باید این موضوع را نیز  مد نظر قرار دهیم که نظارت بر هیئت و مراسم سوگواری دلی و هیئتی به مراتبط سخت تر از نظارت بر اصناف و اماکن است که به راحتی می توان اعمال قانون انجام داد اما در همین ایام هم در بسیاری از فضاهای اصناف و اماکن از کبابی ها تا فست فودها و مراکز خرید کارشکنی و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی موج می زند که این مسائل منجر به تداوم شیوع کرونا می شود و امیدواریم در آینده دود ضعف نظارت بر این اماکن به چشم فعالان مذهبی که به عشق و ارادت به اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و قانونمند و با رعایت پروتکل های بهداشتی پا به میدان گذاشتند، نرود.

 

*تعطیلی 17 درصد از هیئت های مذهبی به دلیل کرونا

با آغاز محرم بسیاری از فعالیت های مذهبی در سطح استان محدود شده است و 17 درصد از هیئت های مذهبی که شرایط برای برگزاری مراسم نداشتند در این ایام فعالیت های خود را تعطیل کردند و این به واسطه قانونمندی هیئت های مذهبی است.

 

از سویی دیگر با وجود نظارت و حضور بسیاری از مسئولان در هیئت های مذهبی بنا به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان بیش از 97 درصد از مراسمات مذهبی طبق دستورالعمل های بهداشتی ستاد ملی کرونا برگزار شده است.

 

اما در این بین نگرانی هایی برای روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی وجود دارد و در این ایام بسیاری از خانواده ها برای آمرزش اموات بر مزار و آستان اماکن متبرکه حاضر می شوند.

 

حضور در آستان امامزادگان(علیه السلام) و مزارها در سال های گذشته به صورت دسته روی و زنجیر زنی اتفاق می افتاد که امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا ممنوع است و تاکیدات لازم در این خصوص انجام شده است.

 

*نگرانی از حضور مردم در روز تاسوعا و عاشورا در آستان های متبرکه و مزارهای گلستان

حجت السلام «روح الله سلیمانی فرد» در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا به این موضوع اشاره کرد و گفت: امسال در شرایط استثنایی قرار داریم و در 100 سال اخیر وضعیتی نداشتیم که بخواهیم برنامه های شعائر مذهبی را با توجه به پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی که عقلانی است محدود کنیم.

 

مدیرکل اقاف و امور خیریه گلستان ادامه داد: همچنین نگرانی هایی در بحث دسته روی ها در تاسوعا و عاشورای حسینی وجود دارد و براساس مصوبه ها ستاد ملی کرونا بسته شدن امامزادگان و بقاع متبرکه در این ایام در دستور کار قرار گرفته است و ممکن است این مهم منجر به تنش های اجتماعی شود و در برخی از اماکن این امکان نیز وجود ندارد که بخواهیم فضای امامزادگان و بقاع متبرکه را برای حضور مردم محدود کنیم.

 

حجت الاسلام سلیمانی فرد ابراز داشت: فعالان هیئت های مذهبی، روحانیون، مداحان و غیره نسبت به شرایط برگزاری مراسم و رعایت دستورالعمل های بهداشتی توجیه شدند اما باید نسبت به عموم جامعه برای این روزها آگاهی بخشی صورت بگیرد.

 

*برنامه ای برای دسته روی تاسوعا و عاشورای حسینی نداریم

«ابوالفضل بخشیانی» نیز در این خصوص می گوید: همانطور که مقام معظم رهبری امر فرمودند نسبت به مواسات و همدلی از سوی هیئت های مذهبی گام برداشتند و در این ایام به خوبی اقدام کردند.

 

دبیر شورای هیئات مذهبی گرگان ادامه داد: برای این منظور قرارگاه شمیم در استان شکل گرفته است و توانستند در این ایام به اقشار آسیب دیده و نیازمند توجه بیشتری داشته باشند.

 

بخشیانی بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند همه ما باید در اجرای برنامه ها به ستاد کرونا رجوع کنیم لذا هیئت های مذهبی امسال برای دسته روی در روز تاسوعا و عاشورای حسینی برنامه ای ندارند.

 

وی افزود: در روز تاسوعا و عاشورا هیئت های مذهبی تنها می توانند با فاصله گذاری اجتماعی و در فضای باز و به صورت ثابت نسبت به برگزاری مراسم سینه زنی اقدام کنند.

 

دبیر شورای هیئات مذهبی گرگان با بیان اینکه اکثر هیئت های مذهبی نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل ستاد ملی کرونا برای برگزاری مراسم عزاداری اهتمام دارند، افزود: کارشناسان بهداشت، هلال احمر و بازرسانی که در اماکن مذهبی حضور پیدا می کنند گواه بر این است که هیئت های مذهبی به دستورالعمل های بهداشتی اهتمام داشتند و همچنین تصاویری که از برگزاری مراسم های عزاداری تهیه شده است نیز بر این مهم صحه می گذارد.

 

بخشیانی ابراز داشت: «عباس علیخانی» نائب رئیس شورای هیئات مذهبی گرگان بر موضوع نظارت برگزاری مراسم ها اهتمام جدی داشتند و بر اساس نظم خاصی برگزاری مراسم های عزاداری در شهرستان گرگان برگزار می شود.

 

وی گفت: در روز عاشورا و تاسوعا تاکید ما بر این است که هیئت ها در محل هایی که حضور دارند، می توانند نسبت به برگزاری مراسم اقدام کنند و باید نسبت به دستورالعمل های برگزاری مراسم در ماه محرم اهتمام داشته باشند تا سلامت زائران به خطر نیفتد.

 

گفتنی است، در این ایام و زیر سایه کرونا  هیئت ها و فعالان مذهبی استان گلستان با طرح هایی مثل نذر خون، آزادی زندانیان، توزیع بسته های معیشتی بین نیازمندان، طرح های اطعام حسینی و احسان حسینی و هر خانه یک حسینیه در تلاش هستند تا شور حسینی در ایام محرم و صفر کمرنگ نشود.

 

 

 

کد خبر 965719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha