آیین عزاداری «شاخسی واخسی» در بندر آستارا برگزار شد

طی رسمی دیرینه و در سالروز شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) آیین عزاداری «شاخسی واخسی» در بندر آستارا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، در سالروز شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) آیین عزاداری و سنتی شاه حسین وای حسین (شاخسی واخسی) با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در محوطه مسجد جامع روستای خانه های آسیاب شهرستان مرزی آستارا برگزار شد.

 

این مراسم سالیان سال است که با حضور عزادارانی از روستاهای شونان، جبرائیل محله، عسگرمحله، شهرک هجرت و عاشقان حسینی شهر مرزی بندر آستارا در روستای خانه های آسیاب برگزار می‌شود.

 

در این مراسم عزاداران و سوگواران در یک خط طولی به دو دسته تقسیم و روبروی هم می‌ایستند، هر دسته یک سردسته دارد که در اول دسته، روبروی سردسته مقابل می‌ایستد و بقیه نیز به ترتیب در کنار سردسته‌ها تا آخر می‌ایستند. معمولا سردسته اول که قرار است این مراسم را شروع کند بعد از ساکت شدن اعضای دسته‌ها و تنظیم صف‌ها با صدا بلند فریاد بر می‌آورد، حیدر و سردسته دوم در پاسخ می‌گوید، علی(علیه السلام)، که بقیه اعضا نیز به تبعیت از سر دسته خود با صدای بلند این کلمات را تکرار می‌کنند.

 

سپس سر دسته گروه اول با صدای بلند و در حالی که دو دستش را بالا برده و بر سینه می‌کوبند، می‌گوید شاخصی(شاه حسین) و سر دسته دوم نیز جواب می‌دهد و می‌گوید واخصی (وای حسین) که اعضای هر دو گروه نیز این شعارها را سر می‌دهند. این مراسم بیشتر در حیاط مساجد برگزار شده و بیش از نیم ساعت به طول می‌انجامد.

 

گفتنی است، این آیین سنتی بیشتر در روستاهای بندر مرزی آستارا برگزار می‌شود و قدمت تاریخی دارد، برگزاری این مراسم در روستاهای شونده چولا، خانه‌های آسیاب، شونان و روستاهای شهر لوندویل از حال و هوای خاصی برخوردار است و در زبان محلی به آن « شاخسی واخسی » می‌گویند.

کد خبر 966090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha