آستارایی ها در عزای سالار شهیدان به ماتم نشستند

مرزنشینان آستارایی با برگزاری مراسم باشکوه بزرگداشت عاشورای حسینی، عشق و ارادت خود به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شهیدان كربلا ابراز داشته و به عزاداری پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، مردم مومن و عزادار آستارا همزمان با شیعیان سراسر جهان در مساجد، حسینیه ها و هیئت های مذهبی این شهرستان حضور یافته و با خواندن نوحه های سوگ انگیز به زبان فارسی و آذری به عزاداری پرداخته و در بیعت با فلسفه ظلم ستیزی قیام کربلا اشک ماتم ریختند.

 

مرزنشینان آستارایی ظهر امروز با شنیدن صدای اذان، سوگواری را با خواندن اشعار حزن انگیز در رسای اسرای کربلا و مصائب بازماندگان اهل بیت امام حسین (ع) و آتش زدن خیمه ها به اوج غم بار خود رسانده و به یاد آخرین نماز ظهر امام سوم شیعیان نماز ظهر عاشورا را به امامت ائمه جماعات مساجد برگزار کردند.

 

در عاشورای سید و سالار شهیدان در مسجد امام سجاد(ع) مراسم با شکوه تعزیه با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار و مورد استقبال هزاران نفر از دوستداران شهدای کربلا قرار گرفت.

 

در این مراسم بخش‌های از واقعه عاشورا شبیه‌سازی شده بود و تماشاگران از زبان هنرمندان تعزیه در جریان وقایع دهه محرم و روز تاسوعا و عاشورای حسینی قرار گرفتند.

 

همزمان با سالروز شهادت امام حسین(ع) و ۷۲ تن از یاران باوفای آن حضرت، همچنین عاشقان زیارت کربلا و شیفتگان اهل بیت(ع) در این شهرستان مرزی اقدام به قربانی کردن گوسفند و تهیه بسته های غذایی کرده و با توزیع در بین قشرهای نیازمند، عشق و ارادت خود را نسبت به شهدای دشت نینوا و خاندان رسول اکرم(ص) ابراز کردند.

 

سوگواری و عزاداری در جای جای شهرستان مرزی بندر آستارا از جمله شهر لوندویل، دهستان‌های ویرمونی و حیران و روستاهای باغچه سرا، خشکه دهنه، جلال آباد و مناطق ییلاقی نشانه‌ای از پیوند مستحکم مردم این منطقه به ارزش‌های اسلامی است.

 

بستن پیشانی‌بندهای یا امام حسین(ع) و یا ابوالفضل العباس(ع) و پوشیدن لباس‌های سبز و سیاه منقش به نام این دو عزیز در بین نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از دیگر جلوه‌های بود که در سالروز شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران باوفایش مشاهده می‌شد.

 

یکی از ویژگی‌های محرم امسال حضور گسترده مردم روستای عنبران محله که اکثرا اهل سنت هستند در مراسمات و آیین‌های عزاداری بود.

 

عنبرانی‌ها با برنامه ریزی و برگزاری بسیار گسترده مراسم و آیین‌های سنتی به استقبال ماه محرم رفتند و با برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی عشق و ارادت خود را به سرور آزادگان جهان به نمایش گذاشتند.

 

مسلمانان اهل سنت روستای عنبران از ارادتمندان و دوستداران ائمه اطهار بوده و دوشادوش برادران شیعه خود در مساجد به عزاداری می‌پردازند، عنبرانی‌ها و اهل سنت شهرستان آستارا تا پایان روز تاسوعای حسینی به سوگواری به شیوه‌ها و آیین‌های مختلفی که در مناطق شهری و روستایی از دیر باز بر جای مانده است پرداخته و با پیوند دادن این عزاداری ها به روز عاشورای حسینی دو روز پیاپی به ماتم نشسته و اشک ریختند.

 

سوگواری مردم مرزنشین بندر آستارا در جای جای کشور مورد توجه ویژه قرار داد به طوریکه این شهرستان در ایام ماه محرم به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی میزبان مهمانان بسیاری از مناطق مختلف کشور است.

 

گفتنی است، امسال عزادری‌های ماه محرم در شهر مرزی آستارا با رعایت پروتکل های بهداشتی و با حضور خوب مردم در مساجد، حسینیه ها و هیئت های مذهبی این شهرستان برگزار شد.

 

 

کد خبر 966095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha