مقایسه‌ی تجربه‌ی دینی در فلسفه‌ی دین با تجربه‌های متافیزیکی در معنویت‌های نوظهور

احمدی زاده در بیان مقایسه‌ی تجربه‌ی دینی در فلسفه‌ی دین با تجربه‌های متافیزیکی در معنویت‌های نوظهور گفت: طرفداران معنویت‌های نوظهور به‌ویژه در مسیحیت، از این نوع تجربه ها با عنوان تجربه‌های دینی یا متافیزیکی یاد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «حسن احمدی زاده» در کمیسیون تخصصی «نقد آموزه‌ها در معنویت‌های نوظهور» همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها ونقدها» که پیش از ظهر امروز(سه شنبه 18 شهریور) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، در بیان مقایسه‌ی تجربه‌ی دینی در فلسفه‌ی دین با تجربه‌های متافیزیکی در معنویت‌های نوظهور اظهار داشت: یکی از مباحث کلیدی در فلسفۀ دین، تحلیل فلسفیِ حالت‌ ‪ و رخ‌دادهایی در زندگی برخی متدینان است که از آن، با عنوان « تجربۀ دینی » یاد می‌شود.

 

عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه کاشان افزود: این حالت‌ها و رخدادها، تأثیرات روانی، معرفتی و اعتقادی خاصی در زندگی فرد ایجاد می‌کنند و اگر به‌درستی فهم و ارزیابی نشوند، ممکن است به ایجاد باورهای متافیزیکیِ تازه‌ای در فرد منجر شوند.

 

وی با بیان این که امروزه در بسیاری از معنویت‌های نوظهور، افراد، در پی ممارست‌های خاصی، تجربه‌های روحی یا متافیزیکی پیدا می‌کنند، ابراز داشت: این تجربه ها از جهاتی شبیه به تجربۀ دینی در فلسفۀ دین هستند که از این منظر قابل توجه بوده و باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.

 

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت:‌برای نمونه رسیدن به آرامش، عشق مقدس به طبیعت، رخداد‌های جادویی و متافیزیکی، ارتباط با نیروهای ماورایی و برخورداری از انرژی‌های فراطبیعی را می‌توان برخی از این نوع تجربه‌ها دانست.

 

احمدی زاده اضافه کرد: طرفداران معنویت‌های نوظهور به‌ویژه در مسیحیت، از این نوع تجربه ها با عنوان تجربه‌های دینی یا متافیزیکی یاد کرده‌اند؛ چراکه ایشان اغلب این تجربه‌ها را به‌طورمستقیم یا غیرمستقیم مرتبط با امر قدسی می‌دانند.

 

وی خاطرنشان ساخت: ازآنجایی‌که مهم‌ترین مؤلفۀ تجربۀ دینی در فلسفۀ دین، ارتباط آن با امر قدسی است، برخی تجربه‌های متافیزیکیِ معنویت‌های نوظهور را نیز ماهیتاً تجربه‌ای دینی دانسته‌اند که بنده در مقاله ای که به این همایش ارائه کرده ام، تلاش کرده ام با توجه به مؤلفه‌های معرفتی و فلسفیِ تجربۀ دینی در فلسفۀ دین، میزان قرابت تجربه‌های متافیزیکی در معنویت‌های نوظهور را با تجربۀ دینی در فلسفۀ دین بررسی کنم.

کد خبر 969302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha